Film - A rossz Ede - Alex Proyas: Képlet

  • - ts -
  • 2009. június 11.

Zene

Magasan kezdünk: ötven éve az elemi iskolában a beutaltak egy, a jövőről alkotott elképzeléseik rajzaival degeszre tömött "időkapszulát" eresztenek a földbe. Ötven év, az annyi, mint 1959, űrrakétát rajzol szinte minden gyerek, meg biztos föld felett pár arasznyival közlekedő sportautókat. Csak egy kis béka a hátsó padban... Õ vési tele számsorokkal a rajzlapot, ami így ugyan csekélyke képzőművészi erővel bír (bár menten felértékelődne, ha összevetnénk avval a rajzlappal, amire Esterházy Péter véste fel a komplett Iskola a határont), ám annál nagyobb előrelátást takar - de ez csak ötven év múlva derül majd ki. Urnabontáskor ugyanis e rajzmű Nicolas Cage fiacskájának a kezébe kerül, nevezett pedig egy felesége tragikus elvesztését soha ki nem heverő asztrofizikus - aki először persze mit sem törődik a megszerzett kinccsel. Csak aztán valahogy nagyon láb alatt lesz (annyit mutatja a kamera), s kiborul reá a whiskyspohár. De akkor kiborul ám a nagy Nicolas is (mintha nem ez lenne az alapállapota), lévén éles szemmel kiszúrja, hogy a számsor whiskysebb fele a 09112001-et adja ki. Hoppá csak! Vigyáztam!

Magasan kezdünk: ötven éve az elemi iskolában a beutaltak egy, a jövőről alkotott elképzeléseik rajzaival degeszre tömött "időkapszulát" eresztenek a földbe. Ötven év, az annyi, mint 1959, űrrakétát rajzol szinte minden gyerek, meg biztos föld felett pár arasznyival közlekedő sportautókat. Csak egy kis béka a hátsó padban... Õ vési tele számsorokkal a rajzlapot, ami így ugyan csekélyke képzőművészi erővel bír (bár menten felértékelődne, ha összevetnénk avval a rajzlappal, amire Esterházy Péter véste fel a komplett Iskola a határont), ám annál nagyobb előrelátást takar - de ez csak ötven év múlva derül majd ki. Urnabontáskor ugyanis e rajzmű Nicolas Cage fiacskájának a kezébe kerül, nevezett pedig egy felesége tragikus elvesztését soha ki nem heverő asztrofizikus - aki először persze mit sem törődik a megszerzett kinccsel. Csak aztán valahogy nagyon láb alatt lesz (annyit mutatja a kamera), s kiborul reá a whiskyspohár. De akkor kiborul ám a nagy Nicolas is (mintha nem ez lenne az alapállapota), lévén éles szemmel kiszúrja, hogy a számsor whiskysebb fele a 09112001-et adja ki. Hoppá csak! Vigyáztam!

A kis gézengúz az elmúlt ötven év és az előttünk (még) álló pár nap tömegkatasztrófáit vetette papírra! Moziban gyakran megesik az ilyen, van, aki előre megy az időbe, s a sportfogadási eredmények annales-jaival tér vissza.

És innentől az jön, amit már nem is várnánk: öreganyám, öregapám mozija. A kiváló emlékű Ed Wood felkél halottaiból, és próbálná magával rángatni Lugosi Bélát is. Ám szegény Béla csak fordul egyet a sírjában, s tán morog is valamit, de még marad.

Figyelem, nem azt mondtuk, hogy "forog a sírjában", hanem azt, hogy "fordul egyet". Alex Proyas ugyanis belead apait-anyait, repülőgépek hullnak az égből, égő emberek szelik át jobbra-balra rohanvást a vásznat, tűzvihar emészti fel a városokat, és az itt tartózkodó földönkívüliek is feladják az illegalitást, hogy csatasorba álljanak teljes arzenáljukkal, és logisztikailag is. Proyas azt is tudja, hogy milyen színész kell az ilyen filmekbe: lehetőleg olyan, akinek korábbi pályafutása alatt nem volt még egyetlen emberi gesztusa sem a vásznon, amihez nyúlt, az menten annyira kimódolt lett, mint magamaga - Nicolas Cage látszólag tökéletes választás. Most is hozza az elvárhatót, néz, és rángatja a száját, amikor szól, olyan, mintha levegő után kapkodna, satöbbi. Csakhogy a spektákulum mégsem működik.

Ne legyünk igazságtalanok: mégsem működik zökkenőmentesen, jól, noha a tűzvihar, a zuhanó gép mind király: bármilyen tökéletes is lesz a jövőben a mozgókép trükktechnikája, az ilyesmi örökké nagyon nevetséges lesz a vásznon - de Proyas mindezt ügyesen (épp a kellő közelségig csak) tartja el magától.

Szóval színtiszta, jó kis Ed Wood-mozi lenne ez, ha Nicolas Cage legalább odáig jutna benne, hogy megköthesse Lugosi cipőjét. De nem jut, hisz nemcsak hihetetlen gesztusok kellenek az ilyen mozikba, hanem spiritusz is.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.