Film - A rossz Ede - Alex Proyas: Képlet

  • - ts -
  • 2009. június 11.

Zene

Magasan kezdünk: ötven éve az elemi iskolában a beutaltak egy, a jövőről alkotott elképzeléseik rajzaival degeszre tömött "időkapszulát" eresztenek a földbe. Ötven év, az annyi, mint 1959, űrrakétát rajzol szinte minden gyerek, meg biztos föld felett pár arasznyival közlekedő sportautókat. Csak egy kis béka a hátsó padban... Õ vési tele számsorokkal a rajzlapot, ami így ugyan csekélyke képzőművészi erővel bír (bár menten felértékelődne, ha összevetnénk avval a rajzlappal, amire Esterházy Péter véste fel a komplett Iskola a határont), ám annál nagyobb előrelátást takar - de ez csak ötven év múlva derül majd ki. Urnabontáskor ugyanis e rajzmű Nicolas Cage fiacskájának a kezébe kerül, nevezett pedig egy felesége tragikus elvesztését soha ki nem heverő asztrofizikus - aki először persze mit sem törődik a megszerzett kinccsel. Csak aztán valahogy nagyon láb alatt lesz (annyit mutatja a kamera), s kiborul reá a whiskyspohár. De akkor kiborul ám a nagy Nicolas is (mintha nem ez lenne az alapállapota), lévén éles szemmel kiszúrja, hogy a számsor whiskysebb fele a 09112001-et adja ki. Hoppá csak! Vigyáztam!

Magasan kezdünk: ötven éve az elemi iskolában a beutaltak egy, a jövőről alkotott elképzeléseik rajzaival degeszre tömött "időkapszulát" eresztenek a földbe. Ötven év, az annyi, mint 1959, űrrakétát rajzol szinte minden gyerek, meg biztos föld felett pár arasznyival közlekedő sportautókat. Csak egy kis béka a hátsó padban... Õ vési tele számsorokkal a rajzlapot, ami így ugyan csekélyke képzőművészi erővel bír (bár menten felértékelődne, ha összevetnénk avval a rajzlappal, amire Esterházy Péter véste fel a komplett Iskola a határont), ám annál nagyobb előrelátást takar - de ez csak ötven év múlva derül majd ki. Urnabontáskor ugyanis e rajzmű Nicolas Cage fiacskájának a kezébe kerül, nevezett pedig egy felesége tragikus elvesztését soha ki nem heverő asztrofizikus - aki először persze mit sem törődik a megszerzett kinccsel. Csak aztán valahogy nagyon láb alatt lesz (annyit mutatja a kamera), s kiborul reá a whiskyspohár. De akkor kiborul ám a nagy Nicolas is (mintha nem ez lenne az alapállapota), lévén éles szemmel kiszúrja, hogy a számsor whiskysebb fele a 09112001-et adja ki. Hoppá csak! Vigyáztam!

A kis gézengúz az elmúlt ötven év és az előttünk (még) álló pár nap tömegkatasztrófáit vetette papírra! Moziban gyakran megesik az ilyen, van, aki előre megy az időbe, s a sportfogadási eredmények annales-jaival tér vissza.

És innentől az jön, amit már nem is várnánk: öreganyám, öregapám mozija. A kiváló emlékű Ed Wood felkél halottaiból, és próbálná magával rángatni Lugosi Bélát is. Ám szegény Béla csak fordul egyet a sírjában, s tán morog is valamit, de még marad.

Figyelem, nem azt mondtuk, hogy "forog a sírjában", hanem azt, hogy "fordul egyet". Alex Proyas ugyanis belead apait-anyait, repülőgépek hullnak az égből, égő emberek szelik át jobbra-balra rohanvást a vásznat, tűzvihar emészti fel a városokat, és az itt tartózkodó földönkívüliek is feladják az illegalitást, hogy csatasorba álljanak teljes arzenáljukkal, és logisztikailag is. Proyas azt is tudja, hogy milyen színész kell az ilyen filmekbe: lehetőleg olyan, akinek korábbi pályafutása alatt nem volt még egyetlen emberi gesztusa sem a vásznon, amihez nyúlt, az menten annyira kimódolt lett, mint magamaga - Nicolas Cage látszólag tökéletes választás. Most is hozza az elvárhatót, néz, és rángatja a száját, amikor szól, olyan, mintha levegő után kapkodna, satöbbi. Csakhogy a spektákulum mégsem működik.

Ne legyünk igazságtalanok: mégsem működik zökkenőmentesen, jól, noha a tűzvihar, a zuhanó gép mind király: bármilyen tökéletes is lesz a jövőben a mozgókép trükktechnikája, az ilyesmi örökké nagyon nevetséges lesz a vásznon - de Proyas mindezt ügyesen (épp a kellő közelségig csak) tartja el magától.

Szóval színtiszta, jó kis Ed Wood-mozi lenne ez, ha Nicolas Cage legalább odáig jutna benne, hogy megköthesse Lugosi cipőjét. De nem jut, hisz nemcsak hihetetlen gesztusok kellenek az ilyen mozikba, hanem spiritusz is.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."