Film - Atyámfiai, bankrablók! - Ben Affleck: Tolvajok városa

  • - turcsányi -
  • 2010. október 28.

Zene

Találós kérdés két premisszával: a rendőrségre bevitt, együtt dolgozó bűnözők egyikét arra kötelezik, hogy olvasson fel ("Fel a kezekkel, köcsög!"), hogy azonosíthassák a hangját; ugyanekkor a híres színész, Pete Postlethwaite kis borítékban ad ki feladatokat bűnözőknek. Mire emlékeztet ez? Úgy bizony - önök mind nyertek! Csakhogy ezek a fiúk itt mégsem teljesen a bostoni Közönséges bűnözők. Alkalmasint azok sem voltak közönségesek, s ezek is megérik a pénzüket.

Találós kérdés két premisszával: a rendőrségre bevitt, együtt dolgozó bűnözők egyikét arra kötelezik, hogy olvasson fel ("Fel a kezekkel, köcsög!"), hogy azonosíthassák a hangját; ugyanekkor a híres színész, Pete Postlethwaite kis borítékban ad ki feladatokat bűnözőknek. Mire emlékeztet ez? Úgy bizony - önök mind nyertek! Csakhogy ezek a fiúk itt mégsem teljesen a bostoni Közönséges bűnözők. Alkalmasint azok sem voltak közönségesek, s ezek is megérik a pénzüket.

Boston Charlestown nevű negyedében járunk, ahol több bankrabló lakik, mint az egész világon összesen. E nemes hivatás, nagy hozzáértést igénylő mesterség apáról fiúra száll: a főszerepet magára osztó rendező figurájának ősz atyja - ki épp életfolytig tartó büntetését tölti - is űzte már az ipart. A szorgos iparos - mint tudjuk - öntudatos, a helyi erők roppant büszkék magukra. Minden okuk meg lehet rá, lám, krémjük a film legelején máris rabolni indul. Vérprofik: maszkjuk van (halálfejes), jól bánnak a személyzettel (amíg azok engedelmeskednek), tudják, hogy vannak festékpatronos, illetve nyomkövetős pénzkötegek, tudják, hogy mikor old ki a páncélszekrény időzára, és egy mikróban a merevlemezeket is kisütik a biztonsági kamera felvételeivel.

De az élet - mondjuk antagonisztikus ellentétben a bűnügyi tárgyú filmekkel - tele van meglepetésekkel: amikor épp menni készülnek, észlelik, hogy valaki riasztotta a rendőrséget. Azt hiszik, a főnök volt, ezért egyikük lezúzza az arcát. Pedig nem is ő volt, hanem bájos interjúalanyunk, Rebecca Hall, az alkalmi túsz.

Mondjuk már e ponton sem kell különösebb befogadói fantázia megneszelni, hogy lesz itt valami lamúr Ben Affleckkel... És csak ezek után jön a fordulatok tömege.

Anélkül, hogy a részletekbe tovább bocsátkoznánk, megállapíthatjuk, hogy Ben Affleck a szakmázós bűnfilmet igyekszik párosítani meséjében a tájjellegű bűnfilmmel. Az előbbi ősi játékfilmes irály, egyidős a bankrablós filmekkel (mindenki ért valamihez: itt is van riasztóspecialista, sofőr, fegyveres), az utóbbi inkább manapság - e tévésorozatok uralta világban - divatos, bebűnöztük már a tengerentúlt Baltimore-tól Kentucky Harlan megyéjén át Los Angeles Farmington nevű városrészéig keresztbe és kasul. Mindenütt csuda helyes népek űzték a legősibb mozimesterségeket.

Nos, Affleck házasítása ugyancsak életrevaló példány: a Tolvajok városa természetesen klisékből építkezik, de lendületes, szórakoztató, és csak egészen kicsit zavaros mozimű.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.