Kiállítás - A józanság esztétikája - Manifesta 8

  • Kürti Emese
  • 2010. október 28.

Zene

Murcia közepes nagyságú város Spanyolország délkeleti részén. Ha befut a busz a pályaudvarra, rögtön világossá válik, hogy a régió némi eltolódást mutat kelet felé, gazdaságilag és infrastrukturálisan ugyanakkor mégiscsak egy nagy európai ország része, közel Afrikához. Migráció azonban nem csak délről érinti: a narancsszedő romániai feketemunkásoknak mindennap indítanak járatokat huszonöt román városba. Öt nap alatt több románnal találkoztam, mint egy évig Budapesten.

Murcia közepes nagyságú város Spanyolország délkeleti részén. Ha befut a busz a pályaudvarra, rögtön világossá válik, hogy a régió némi eltolódást mutat kelet felé, gazdaságilag és infrastrukturálisan ugyanakkor mégiscsak egy nagy európai ország része, közel Afrikához. Migráció azonban nem csak délről érinti: a narancsszedő romániai feketemunkásoknak mindennap indítanak járatokat huszonöt román városba. Öt nap alatt több románnal találkoztam, mint egy évig Budapesten.

A város tehát a keleti és a nyugati kultúra mediterrán találkozópontja, és az élet mindennapi felületén a kollaboráció zavartalannak tűnik. Az anarchisták és antifasiszták nyomát le lehet olvasni a házfalakról. A hajdani militáris célú épületeket, két mór stílusú katonai barakkot, felajánlották hasznosításra a Manifestának. A többi kiállítóhely eredeti funkciója (Murciában és Cartagenában) is a társadalmi működés érzékeny szegmenséhez tartozik: van közöttük börtön, autopszia, kaszinó. A vándorbiennále alapvonásaként meghatározott kritikai szemléletmód számára ideális dekonstrukciós közeg, de elvárás is a lokális adottságokra való reflexió, ami a helyi művészek bevonásától Európa délnyugati részének geopolitikai újradefiniálásáig terjed.

A nyolcadik európai kritikai biennále idei hívószavai tehát a migráció, a kollaboráció, a közös gondolkodás voltak. Strukturálisan a csoportos kurátori munka jelentette a formát, szemben a korábbi egyfős kurátori irányítással, így három csoport, az ACAF (Alexandria Contempory Arts Forum), a CPS (Chamber of Public Secrets) és a tranzit.org (Vít Havránek, Zbynek Baladrán, Hegyi Dóra, Boris Ondreicka) szervezésében valósultak meg a kiállítások, amelyek jellemző módon nélkülözték a hagyományos műformákat. Egyteremnyi táblakép talán összesen, egyébként kevés ceruzarajz és főként sokcsatornás videoinstallációk sora jelentette a kínálatot. Az idei Manifesta emellett generációs biennálénak mondható, úgy értelmezve a legfrissebb tendenciák képviseletének szándékát, hogy csak a 25 év körüliek alkalmasak rá.

A szektariánus jelleg nem kizárólag ezért érzékelhető. A Manifesta radikálisan csökkentette a néző szerepét, illetve primer vizuális élmények befogadásának alacsonyabb rendű élményére szorítja rá azzal, hogy a kurrens teoretikus vitákat a művek fölébe helyezi. Eljutottunk oda, hogy a kritikai marxizmus és a posztkolonialista teóriák között valahol elveszett a mű relevanciája, és a teória köntöse vagy álcája nélkül az etikailag kifogástalan koncepció nem megy át a művé válás metamorfózisán. Kidobtuk az esztétikát az ablakon. Ami a teóriát illeti, az csak a beavatottak számára működik. Ha nem értjük a Zizek-Lacan-vonalat, ha nem érzékeljük a történeti avantgárd párhuzamait vagy nem tudjuk lokalizálni az ideológiai harcban Terry Eagletont, akkor marad a munkák szegényes vizualitása és az elégedetlenség. A művek többsége józanul és ügyesen alkalmazza a kritikai elméleteket, a hibriditás és transzgresszió, az institucionalizmuskritika, az aktivizmus és az ellenállás fogalmaival operál, úgyszólván rajtakaphatatlanul. Csak épp nehéz különbséget tenni a fogalmi adaptációs készség és a meggyőződés között.

Világos, hogy a közvetlen társadalmi cselekvés kudarc, az univerzalista gondolkodásnak vége, a művészet nem analóg az élettel. A régi postaépületben az ACAF tesz ugyan erőfeszítést, hogy az Overscore-ként (áthúzás, fölülírás) meghatározott programjával megpróbáljon elébe menni az intézményesülés elkerülhetetlen velejáróinak, és a tranzithoz hasonlóan később kulmináló programokkal (Pánafrikai Biennále) kiterjeszteni és meghosszabbítani akarja a lehetőséget. Az ő megrendelésükre készült el az egyetlen Manifesta-kritikus mű is, a Common Culture videója, amelyben három angol selyemfiú egyszerre parodizálja a kulturális turizmust, a nacionalizmusba forduló lokális gazdasági törekvéseket és közvetve a Manifesta teoretikus nyelvét. A régi postaépület más helyszínekhez képest egyébként is többet engedett a humornak, a vizualitásnak és az önreflexiónak. Mariusz Tarkawian tenyérnyi rajzokon parafrazeálta a Manifesta korábbi és ezután elkövetkező résztvevőinek stílusát.

A CPS-csoport a médiahasználat résén keresztül próbálkozott kortársi valóságkísérletekkel a helyi, a nemzeti és a nemzetközi egymásra rétegződő szintjein. Az általuk megrendelt művek jelentős része ezért az interneten, a sajtóban vagy a rádióban volt elérhető. Legnehezebb dolga talán mégis a tranzit csoportnak volt, mert a kelet-európai adottságot, vagyis a poszt-kommunista átmenet tapasztalatát a kirótt feladattal, az afrikai párbeszéddel kellett összekapcsolniuk, miközben a közös, alkotmányozásnak nevezett definíciókísérletük nem járt sikerrel. A tranzit folyamatosan szem előtt tartja az avantgárd példáját, vele együtt az univerzalizmusra való törekvést és az utópiákkal való bánásmódot, de a végtelen analógialáncolatból összeálló komplexitás nem lehet pótléka a modernizmusnak. A posztkolonialista nézőpont maga a kudarc beismerése, még ha pozitív hozadéka is a centrum kontra periféria dichotómia eltörlése. Igor és Ivan Buharov szuper 8-as filmje, a Kormányeltörésben, amely Domonkos István 1971-es versére készült, a migráció végtelen útján keresztül épp ezt az irányíthatatlan történelmi sodródást illusztrálja.

Boris Buden zágrábi és berlini teoretikus egyik írásában azt a kérdést teszi föl, milyen cselekvési lehetőségünk van nekünk, baloldali értelmiségieknek, akik a posztmodern idők gyermekei vagyunk, és akik pusztán professzionális okokból működünk a művészet, a kultúra és a politika széles mezején. Alapítsunk pártot? Nem lesz egyszerű.

Murcia, Cartagena; a Manifesta 8 január 9-ig látogatható.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.