Kiállítás - A józanság esztétikája - Manifesta 8

  • Kürti Emese
  • 2010. október 28.

Zene

Murcia közepes nagyságú város Spanyolország délkeleti részén. Ha befut a busz a pályaudvarra, rögtön világossá válik, hogy a régió némi eltolódást mutat kelet felé, gazdaságilag és infrastrukturálisan ugyanakkor mégiscsak egy nagy európai ország része, közel Afrikához. Migráció azonban nem csak délről érinti: a narancsszedő romániai feketemunkásoknak mindennap indítanak járatokat huszonöt román városba. Öt nap alatt több románnal találkoztam, mint egy évig Budapesten.

Murcia közepes nagyságú város Spanyolország délkeleti részén. Ha befut a busz a pályaudvarra, rögtön világossá válik, hogy a régió némi eltolódást mutat kelet felé, gazdaságilag és infrastrukturálisan ugyanakkor mégiscsak egy nagy európai ország része, közel Afrikához. Migráció azonban nem csak délről érinti: a narancsszedő romániai feketemunkásoknak mindennap indítanak járatokat huszonöt román városba. Öt nap alatt több románnal találkoztam, mint egy évig Budapesten.

A város tehát a keleti és a nyugati kultúra mediterrán találkozópontja, és az élet mindennapi felületén a kollaboráció zavartalannak tűnik. Az anarchisták és antifasiszták nyomát le lehet olvasni a házfalakról. A hajdani militáris célú épületeket, két mór stílusú katonai barakkot, felajánlották hasznosításra a Manifestának. A többi kiállítóhely eredeti funkciója (Murciában és Cartagenában) is a társadalmi működés érzékeny szegmenséhez tartozik: van közöttük börtön, autopszia, kaszinó. A vándorbiennále alapvonásaként meghatározott kritikai szemléletmód számára ideális dekonstrukciós közeg, de elvárás is a lokális adottságokra való reflexió, ami a helyi művészek bevonásától Európa délnyugati részének geopolitikai újradefiniálásáig terjed.

A nyolcadik európai kritikai biennále idei hívószavai tehát a migráció, a kollaboráció, a közös gondolkodás voltak. Strukturálisan a csoportos kurátori munka jelentette a formát, szemben a korábbi egyfős kurátori irányítással, így három csoport, az ACAF (Alexandria Contempory Arts Forum), a CPS (Chamber of Public Secrets) és a tranzit.org (Vít Havránek, Zbynek Baladrán, Hegyi Dóra, Boris Ondreicka) szervezésében valósultak meg a kiállítások, amelyek jellemző módon nélkülözték a hagyományos műformákat. Egyteremnyi táblakép talán összesen, egyébként kevés ceruzarajz és főként sokcsatornás videoinstallációk sora jelentette a kínálatot. Az idei Manifesta emellett generációs biennálénak mondható, úgy értelmezve a legfrissebb tendenciák képviseletének szándékát, hogy csak a 25 év körüliek alkalmasak rá.

A szektariánus jelleg nem kizárólag ezért érzékelhető. A Manifesta radikálisan csökkentette a néző szerepét, illetve primer vizuális élmények befogadásának alacsonyabb rendű élményére szorítja rá azzal, hogy a kurrens teoretikus vitákat a művek fölébe helyezi. Eljutottunk oda, hogy a kritikai marxizmus és a posztkolonialista teóriák között valahol elveszett a mű relevanciája, és a teória köntöse vagy álcája nélkül az etikailag kifogástalan koncepció nem megy át a művé válás metamorfózisán. Kidobtuk az esztétikát az ablakon. Ami a teóriát illeti, az csak a beavatottak számára működik. Ha nem értjük a Zizek-Lacan-vonalat, ha nem érzékeljük a történeti avantgárd párhuzamait vagy nem tudjuk lokalizálni az ideológiai harcban Terry Eagletont, akkor marad a munkák szegényes vizualitása és az elégedetlenség. A művek többsége józanul és ügyesen alkalmazza a kritikai elméleteket, a hibriditás és transzgresszió, az institucionalizmuskritika, az aktivizmus és az ellenállás fogalmaival operál, úgyszólván rajtakaphatatlanul. Csak épp nehéz különbséget tenni a fogalmi adaptációs készség és a meggyőződés között.

Világos, hogy a közvetlen társadalmi cselekvés kudarc, az univerzalista gondolkodásnak vége, a művészet nem analóg az élettel. A régi postaépületben az ACAF tesz ugyan erőfeszítést, hogy az Overscore-ként (áthúzás, fölülírás) meghatározott programjával megpróbáljon elébe menni az intézményesülés elkerülhetetlen velejáróinak, és a tranzithoz hasonlóan később kulmináló programokkal (Pánafrikai Biennále) kiterjeszteni és meghosszabbítani akarja a lehetőséget. Az ő megrendelésükre készült el az egyetlen Manifesta-kritikus mű is, a Common Culture videója, amelyben három angol selyemfiú egyszerre parodizálja a kulturális turizmust, a nacionalizmusba forduló lokális gazdasági törekvéseket és közvetve a Manifesta teoretikus nyelvét. A régi postaépület más helyszínekhez képest egyébként is többet engedett a humornak, a vizualitásnak és az önreflexiónak. Mariusz Tarkawian tenyérnyi rajzokon parafrazeálta a Manifesta korábbi és ezután elkövetkező résztvevőinek stílusát.

A CPS-csoport a médiahasználat résén keresztül próbálkozott kortársi valóságkísérletekkel a helyi, a nemzeti és a nemzetközi egymásra rétegződő szintjein. Az általuk megrendelt művek jelentős része ezért az interneten, a sajtóban vagy a rádióban volt elérhető. Legnehezebb dolga talán mégis a tranzit csoportnak volt, mert a kelet-európai adottságot, vagyis a poszt-kommunista átmenet tapasztalatát a kirótt feladattal, az afrikai párbeszéddel kellett összekapcsolniuk, miközben a közös, alkotmányozásnak nevezett definíciókísérletük nem járt sikerrel. A tranzit folyamatosan szem előtt tartja az avantgárd példáját, vele együtt az univerzalizmusra való törekvést és az utópiákkal való bánásmódot, de a végtelen analógialáncolatból összeálló komplexitás nem lehet pótléka a modernizmusnak. A posztkolonialista nézőpont maga a kudarc beismerése, még ha pozitív hozadéka is a centrum kontra periféria dichotómia eltörlése. Igor és Ivan Buharov szuper 8-as filmje, a Kormányeltörésben, amely Domonkos István 1971-es versére készült, a migráció végtelen útján keresztül épp ezt az irányíthatatlan történelmi sodródást illusztrálja.

Boris Buden zágrábi és berlini teoretikus egyik írásában azt a kérdést teszi föl, milyen cselekvési lehetőségünk van nekünk, baloldali értelmiségieknek, akik a posztmodern idők gyermekei vagyunk, és akik pusztán professzionális okokból működünk a művészet, a kultúra és a politika széles mezején. Alapítsunk pártot? Nem lesz egyszerű.

Murcia, Cartagena; a Manifesta 8 január 9-ig látogatható.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.