Film - Az állat n+1 - Jean-Francois Richet: Halálos közellenség

  • - tévésmaci -
  • 2008. november 27.

Zene

A legőszintébb sajnálattal kell tudatnunk mindenkivel, hogy a francia mozi a szokások rabja. Jelen műalkotásunkon három ilyen betokosodást tapinthatunk ki, pedig csak egy első részt látunk, folyt. köv. valamikor, tán januárban (velem-e?). - tévésmaci -

A legőszintébb sajnálattal kell tudatnunk mindenkivel, hogy a francia mozi a szokások rabja. Jelen műalkotásunkon három ilyen betokosodást tapinthatunk ki, pedig csak egy első részt látunk, folyt. köv. valamikor, tán januárban (velem-e?).

1. Minden generáció legnagyobb férfisztárjának legalább egyszer, de jobb, ha rövid időn belül háromszor illik (el kell) játszania egy vadbarmot. A kifelé érzéketlen, befelé vérönérzetes, ám kissé darabos mozgású és beszédű pszichopatát - Alain Delonnak ment ez remekül, rendőrtisztviselők vagy bérgyilkosok alakjában rendszerint. Belmondónak kevésbé, de mondjuk Ferdinandot, a nevetségesen túlértékelt Bolond Pierrot hősét sem a csipkés lelkivilágáért szerettük, s konkrétan volt Az állat c. filmje is (bár az mintha szerelmes meg trapézos lett volna).

2. Amely színész elmondhatja magáról, hogy generációja legnagyobb férfisztárja, ahhoz hamarosan kirendelnek (vulg.: szalajtanak) valami rendezőt, úgy értem, aki hozzáérkezéséig lehetett akár filmrendező is, de onnantól az a dolga, hogy ötpercenként bekiabálja, hogy: Bravo Vincent! Bravo Vincent! Allez Vincent! Allez-allez! (Régen Gérard-t kellett, még régebben Alaint, de nem hiszem, hogy bárki is összekeverte valaha.)

3. Lépjen fel minden filmben Gérard Dépardieu legalább egyszer. Különösen, ha francia mitológia áll a mű homlokterében (Vidocq; Jean Valjean; Danton vagy Pif - most olvasom, hogy Brigitte Bardot, Catherine Deneuve és a többiek után most róla készülnek megmintázni a Marianne-szobrot).

Utóbbival én is így vagyok, a nagy Gérard játszana az én filmemben, még a főcím előtt agyonlőnék, oszt jó napot, de ez úgyszólván off topic.

Vincent Cassel ma Franciaországban kétségkívül generációjának legnagyobb férfisztárja. Vélhetően azt csinál, amit akar. Szerintem kár, de említettük az ide vágó helyi szokásokat. Nem kéne az ilyet hagyni, mondjuk a híres Les Cahiers du Cinéma közbeléphetne, fölállítana valami önkéntesekből álló rendőrséget, az meg nyomna egy kokit, amikor a híres művész kiosztja magára a soron következő nagy alakítást - visszavontam, ez így tiszta Orwell lenne. Mindegy, a Halálos közellenség (a magyar cím milyen már?) akkor sem nagyon film, inkább egy ilyen retrós divatbemutató, az ötvenes évektől a hetvenesekig, sok brutalitással. Régen úgy volt, bár nem nagyon jegyeztem meg, hogy a huszadik percben a fiú meglátja a lányt, az ötvenedikben pedig megcsókolják egymást. Itt a huszadik percben túl vagyunk a dugáson is, de az ötvenedikben (nyilván suspence) látjuk csak meg az első DS Citro‘nt. Ámde, mert a végével (a hetvenes évekkel) kezdünk, már a főcím előtt annyi az R16-os, mint égen a csillag. Viszont még a 109. percben sem tudjuk, hogy ki és mi a fenét is akar ezzel a tucatnyi kínos nagyjelenetekre Marokkó-játékként szétomló marhasággal? A 110.-ben aztán véget érnek (egy időre) a csaták.

És ez valami igaz történet, a híres rab(ló - az a legjobb, amikor felismeri a média hatalmát) emlékezéseiből forgatták. Megérte, Vincent néz benne, táncol benne, lő benne, mint a bolondóra, személyes kedvencem az, amikor a Monument Valley-ben menekül nyitott tetejű amerikai járművén csajával 35 db arizonai rendőrkocsi elől. Akkor jöttem rá, úgy a 90. percben, hogy ez csak egy paródia lehet (én simán belevettem volna az egyik kopó szerepében Leslie Nielsent).

Ám rossz ez a film paródiának is.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.