Színház - Nézzük egymást - Makszim Gorkij: Barbárok

  • Csáki Judit
  • 2008. november 27.

Zene

Gazdag előadás a Katona József Színházban bemutatott Barbárok. És e pillanatban nincsen még egy színház Magyarországon, ahol ezt a gazdagságot ennyire gazdagon lehetne megmutatni. Csáki Judit

Gazdag előadás a Katona József Színházban bemutatott Barbárok. És e pillanatban nincsen még egy színház Magyarországon, ahol ezt a gazdagságot ennyire gazdagon lehetne megmutatni.

Ismerős atmoszféra és ismerős figurák: az orosz vidék fullasztó légköre, mocsaras tespedtsége adja a közeget az élni vágyó élhetetlenek, erőszakosak, korruptak, gátlástalanok és lecsúszottak köré. A Gorkij által annyira csodált és rajongott Csehov fürkésző tekintete néz ki a megoldhatatlan és súlyos, mindazonáltal hétköznapivá fojtott konfliktushalomból. Ha látta volna a példakép a kész művet - nem láthatta, 1905-ben készült el -, legföljebb annyit mondott volna tán, hogy azt a pisztolyt, azt kéne kivenni belőle, mert nincs hozzá igazán drámai előzmény... A tablón - nagy epikusról van szó, ugye - csupa ilyen-olyan "barbár"; az ő barbárságukat teszi transzparenssé a kisvárosba érkező két nagyvárosi barbár: esély semmi, semmire, végállapot. Ascher Tamás terepe ez: alulról, a részletek felől telíteni ismerőssé és regényszerűen összetetté ezt a világot.

Amelyben egyszerre foszlik semmivé és nő óriásivá minden bagatell és minden életképző sorsforduló, éles reflektorfényben mutatkozik meg az alakok pőre természete. Nem a mozgás, még kevésbé annak iránya vezeti a drámát - hisz a hagyományos értelemben vett konfliktus vagy cselekmény itt alig is bogozható ki, s ha mégis nekiállunk, hát nem jutunk tovább a figurákba kódolt szokványos kapcsolati bonyodalmaknál -, hanem a finom, cizellált jellemrajz, az odabent zajló apróbb-nagyobb rengések.

A két mérnök hozza a maga púpját: Nagy Ervin Cserkunja az ő unalmas és jó feleségét, valamint egyszerre cinikus és kétségbeesett életakarását. Õ szenvedélyt akar, mert az az élet - ezt egyébként a legtöbb szereplő tudja és szeretné -, de ezt nem leli föl azokban, akik őt akarják, hát abba vetíti bele, aki őt nem akarja igazán. A másik, Máté Gábor Ciganovja a csehovinál kissé sprődebb hitetlenséget és önáltatást keveri tétova, lemondó és föl-fölhorgadó illúzióiba. Õk ketten mozgatják meg a beállt viszonyokat - aztán beállnak maguk is.

Huszonkét nagyszerű alakítás, amelyek együtt még jobbak, mint egyenként: ebben lakik a Katona Barbárokjának nagyszerűsége; vagyis abban, hogy bárhová és mindenhová jó nézni ezen a színpadon. Nem kell követnünk a főhőst - nincsen is ilyen, vagy mindenki az -, el kell merülni az alakítások finomságaiban. Pelsőczy Réka igyekvő készségességgel és rögzült vigyorral szinkronbeszéli a nagyvárosi fényességeket, és miközben unja és lenézi a férjét, kapaszkodik bele, mert státus, mert elfogadottság. Ónodi Eszter rikítóan vörösre mázolt szája szavak nélkül is üvölti, hogy neki kell ez a Cserkun, és nem, nem kell a tehetetlen Ciganov; meg persze a férje, a lehasznált, elkopott, piás-közönséges Monahov, az aztán végképp nem kell, pedig hogy nem semmi alak volt valaha, azt Fekete Ernő egy hirtelen kijózanodással és tisztánlátásba burkolt megalázkodással mutatja meg.

De Cserkun az arisztokratikusan fensőbbséges és elegáns Ligyijával flörtöl; Jordán Adél "világvárosiasan" hideg és rezignált Ligyijája a szánakozó lenézésbe burkolózik. Pont úgy, ahogy Elek Ferenc a súlyos nagykabátba, hogy despota apja parancsa szerint szépen lefogyjon; "kövér vagyok", mondja szenvtelenül egy fal tetejére támaszkodva, és ebben minden benne van.

Apró eszközökből összetapasztott sűrűség mozgatja a figurákat: Ujlaki Dénes polgármesterét, akinek korruptságából és parancsnoki erényeiből csak a tönkretevésre futja, a gyerekei és önmaga tönkretevésére, hisz vékony és repedezett a nagyhangból, erőszakos föllépésből kevert magabiztosság. Szirtes Ági üldögélésből, cigarettázásból és egy-egy beszúrt mondatból építi föl az életesebb napokat látott háztulajdonosnőt; Takátsy Péter nyársat nyelt tartásból az érdekházasságban besokallt és kiutat álmodó magatehetetlent; Tenki Réka áttetsző gyámoltalanságból a boldogtalan szerelmest. Jó mindenki, az apróbb-rövidebb villanások is erre a totálisan reménytelen végállapotra tesznek rá kisebb-nagyobb lapáttal.

Khell Zsolt tágas-világos-semleges tere mutatja, hogy már nem az Éjjeli menedékhely lentjében járunk, hanem odafönn - Szakács Györgyi kortalan ruhái pedig azt, hogy már nem az akkorban, hanem a mostban.

Az erős, expresszív kitörések ugyanazt a reménytelenséget festik, mint Csehov burkoltabb, élhetőbbnek láttatott, valójában azonban drámaibb életképei. Makszim Gorkijt kissé szétsodorta az epika, dramaturgiailag széttartóbb, megtorpanósabb a cselekmény. Ascher Tamás a történéseket, a fordulatokat a tabló figurái mögé helyezi: őket erősítik, magyarázzák, árnyalják. Milyen emberek ezek? - erre kell figyelnünk.

Hogy milyenek? Barbárok. Alul- és fölülintonáltak, tehetetlenek, kétségbeesettek, reménytelenek. Pusztulásra vannak ítélve - és miközben szemünk a remek játékra tapad, tekintetünk befogja a nézőteret is, nemcsak a színpadot. Ott egy kanapéra kuporodva ülnek a végén, és farkasszemet néznek velünk, a zsöllyében kucorgókkal.

Katona József Színház, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.