film - CONAN, A BARBÁR

  • - kg -
  • 2011. szeptember 8.

Zene

Schwarzeneggerrel indult Amerikában '82 hosszú nyara: noha korábban is alakított testhezálló szerepeket (például izmos szobadísz volt A hosszú búcsúban), mégis csak a Conannal csinálta meg hollywoodi szerencséjét. A filmet illetően már megoszlanak a vélemények: míg egyesek csak legyintenek, mások is csak legyintenek.
Schwarzeneggerrel indult Amerikában '82 hosszú nyara: noha korábban is alakított testhezálló szerepeket (például izmos szobadísz volt A hosszú búcsúban), mégis csak a Conannal csinálta meg hollywoodi szerencséjét. A filmet illetõen már megoszlanak a vélemények: míg egyesek csak legyintenek, mások is csak legyintenek. Ám utóbbiak legyintés közben tömény nosztalgiával gondolnak vissza pubertáskoruk e kardforgató élményére (hozzánk a barbár késõbb, kalózmásolatban érkezett). Amellett, hogy a produkció profetikusnak bizonyult, hiszen Schwarzenegger mint király jelenik meg a legvégén, a '82-es változat még azzal is dicsekedhet, hogy a rendezõ John Milius mellett Oliver Stone is elszöszmötölt a forgatókönyvön. Az õ izmozásuk is megért volna egy filmet - sokkal jobban jártunk volna vele, mint ezzel az új Conannal. Igaz, kormányzó még Jason Momoából is lehet, ráadásul abban a hajdani Arnold elõtt jár, hogy az õ Conanja erõsen elkaliforniaisodott: hiába a látványos vadállatiaskodás, ettõl a barbártól bármikor kitelik, hogy a nyereg alatt puhítsa a mobiltelefonját. Marcus Nispel rendezõ most is félreértett mindent, és a barbárok õsprimitívségét a produkció egészére vonatkoztatta. Ha hozzávesszük, hogy Robert E. Howard történeteinek fantasztikus világa leginkább Bulgáriára hasonlít (a producerek jelentõs stúdiókapacitással rendelkeznek az országban), hát tényleg sokkal jobban járunk, ha Milius és Stone párosáról vagy Howard nehéz életérõl készül feldolgozás. Igaz, utóbbiról készült: Egy zseni árnyékában címen érdemes keresni.

Forgalmazza a Big Bang Media

* és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.