könyv - Magyarország Szubjektív Atlasza

Zene

Magyarország az egyedi hópihék, a bezárt és soha ki nem nyitott üzletek, a gyűjtögetők, a brutális gyerekversek, na meg a fröccsök országa, a lehetséges térképek tárháza, a népi művészet Mekkája. Magyarország szubjektív, és már ezt bemutató atlasza is van.
Magyarország az egyedi hópihék, a bezárt és soha ki nem nyitott üzletek, a gyûjtögetõk, a brutális gyerekversek, na meg a fröccsök országa, a lehetséges térképek tárháza, a népi mûvészet Mekkája. Magyarország szubjektív, és már ezt bemutató atlasza is van. Különös és kézenfekvõ - ahogy az elõszóban Parti Nagy Lajos fogalmaz -, de kicsit sem megnyerõ, sõt leginkább érthetetlenül gyermeteg antiországimázs lett az egyébként izgalmasnak tûnõ kezdeményezésbõl.

Annelys de Vet holland tervezõ, a szubjektív atlaszok ötletgazdája szerint "Magyarország történeteinek terjedelmes gyûjteményét mutatja be" a könyv, ami rávilágít a mai "magyar lélekre". Itt kezdõdnek a problémák. Egy válogatott, közel ötvenfõs magyar alkotócsapat közösen hozta létre a kiadványt, amelynek eredeti célja a kulturális sokszínûség bemutatása, egyfajta kollektív élmény, személyes tapasztalat átadása lett volna - amibõl csak a folklorisztikus klisék maradtak.

A részt vevõ fiatalok (!) csekély kreativitással megjelenítették azt, ami elõször eszükbe jutott az országról. A sztereotip megközelítésnél nem futotta többre, mi több, az igényesnek tûnõ kivitelezés helyenként átcsap gagyiba, és hirtelenjében egy rosszhírû fõzelékfalóban, avagy - nagyvárosi régészet címen - szépség nélkül omladozó falak és vakolat között, csatornafedõk rengetegében találjuk magunkat. Sokszínû, de kevés értéket felmutató képeskönyv született - mégis, mint aktuális korlenyomat kiváló szociológiai forrássá válhat. Kulturális identitásnak szinte nyoma sincs a "híres" atlaszban, van viszont bajuszgráfia, nevetséges szuperhõsképzés, na meg ötletébresztõ (csak ezt ne!) alternatív országzászlók tömkelege. Ennyit errõl.

Kitchen Budapest - HVG Könyvek, 2011, 190 oldal, 2950 Ft

*

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.