film - EGY NÉMA KIÁLTÁS

  • - kg -
  • 2011. január 20.

Zene

Csád a mezei turizmusban fokozott biztonsági kockázatot jelentő célország, a filmfesztivál-turizmusban viszont egzotikus helyszín, ahol állandó a dúlás, annak is a polgárháborús fajtája. Létezni és filmezni egyaránt veszélyes elfoglaltság a térségben; az immár Párizsban élő Mahamat-Saleh Haroun mindkettőt kipróbálta, az Egy néma kiáltással pedig a zsűri díjával távozott Cannes-ból.
Csád a mezei turizmusban fokozott biztonsági kockázatot jelentõ célország, a filmfesztivál-turizmusban viszont egzotikus helyszín, ahol állandó a dúlás, annak is a polgárháborús fajtája. Létezni és filmezni egyaránt veszélyes elfoglaltság a térségben; az immár Párizsban élõ Mahamat-Saleh Haroun mindkettõt kipróbálta, az Egy néma kiáltással pedig a zsûri díjával távozott Cannes-ból. Ennél azért izgalmasabb, hogy mivel érkezett: Adammal, a kisemberrel. A mindig szívóágon lévõ, bármikor beáldozható, és a körülményein még önerõbõl is rontó csontozattal, melyre a gondos dramaturgia és az értõ színészi játék rakosgatja a hús-vér rétegeket. Csádból eleinte csak egy szálló medencéje látszik, ennek partján teljesít szolgálatot az egykori úszóbajnok és egyetlen gyermeke. De jön a globalizáció, már fordul is be a sarkon; a luxusszálló kínai kézre kerül, ami létszámleépítéshez és apa-fiú konfliktushoz vezet. A fiú feljebb bukik, az apa úszómesteri örökébe, Adam pedig lejjebb, a bejárati sorompókhoz. Csádtól meszsze van a német expresszionizmus, de mint egy filmes Rorschach-tesztben, a megalázott csádi hotelszolgába jó érzéssel lehet belelátni. Aztán Adam fiát elviszik katonának (a biztos halálba), így oda a filmtörténeti merengésre szánt pillanat. Csádban csupán egy film van, az is Mahamat-Saleh Harounnak köszönhetõ, de érdemei közé sorolhatjuk a higgadt hangnemen túl az Adamot alakító Youssouf Djaoro térképszerû arcát, amely, mint egy precíziós mûszer, kínos pontossággal mutatja ki a csádi élet éppen aktuális árát.

A Mokép bemutatója

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.