lemez - MOTÖRHEAD: THE WÖRLD IS YOUR

  • - vincze -
  • 2011. január 20.

Zene

Egy élhetőbb és boldogabb világban, ahol a Motörhead főnöke, Ian "Lemmy" Kilmister a hozzá méltó ismertséggel bírna (vagyis úgy másfélszer-kétszer népszerűbb lenne, mint az Amerikai Egyesült Államok elnöke), ezt a lemezkritikát megúszhatnám egyetlen mondattal: megjelent a Motörhead új albuma, a címe pedig The Wörld Is Yours. Mindenki tudná, mire számítson, hiszen a tavaly fennállásának harmincötödik évfordulóját ünneplő Motörhead egy hithű muzulmán következetességével ragaszkodik ahhoz a zenei stílushoz, amivel annak idején világhíres lett - vagyis a tufa kettőnégyekre, whisky áztatta énekhangra és laza csuklóval elővezetett gitározásra épülő rock 'n 'rollhoz. A huszadik Motörhead-lemezről sem lehet különösebb újdonságot mondani.
Egy élhetõbb és boldogabb világban, ahol a Motörhead fõnöke, Ian "Lemmy" Kilmister a hozzá méltó ismertséggel bírna (vagyis úgy másfélszer-kétszer népszerûbb lenne, mint az Amerikai Egyesült Államok elnöke), ezt a lemezkritikát megúszhatnám egyetlen mondattal: megjelent a Motörhead új albuma, a címe pedig The Wörld Is Yours. Mindenki tudná, mire számítson, hiszen a tavaly fennállásának harmincötödik évfordulóját ünneplõ Motörhead egy hithû muzulmán következetességével ragaszkodik ahhoz a zenei stílushoz, amivel annak idején világhíres lett - vagyis a tufa kettõnégyekre, whisky áztatta énekhangra és laza csuklóval elõvezetett gitározásra épülõ rock 'n 'rollhoz.

A huszadik Motörhead-lemezrõl sem lehet különösebb újdonságot mondani. Kilmister hangja és basszusgitárjátéka (állítólag még mindig egy böhöm anyacsavarral pengeti az öreg Rickenbackert) továbbra is ikonikus, a Svédországban született Mikkey Dee dobos játékától is sokadjára kell hanyatt esni, mert hihetetlen az a kreativitás, ahogy a bunkó négynegyedes dalokat feldobja az ízesen oda-odahelyezgetett pörgetéseivel, Phil Campbell gitáros pedig, annak ellenére, hogy két ilyen figura mellett mind fazonban, mind játékban szürke eminenciásnak minõsül, kimondottan erõs témákat hegesztett erre a lemezre (halld például a Waiting For The Snake fõriffjét). Az egyetlen fájó pont, hogy igazán tempós téma egy kivétellel nincs: a dalok megmaradnak a maguk kis lötyögõs, lassú-középtempós ritmusában. De még ezt is el lehet nézni nekik. Hiszen amíg Lemmy képes leírni és elénekelni a "rock 'n' roll music is a true religion" sort úgy, hogy nem válik szánalmassá, valamint a lemez végére oda tudnak biggyeszteni egy odaverõs rock 'n' rollt Bye Bye Bitch Bye Bye címmel, amely a lemez leghúzósabb, legjobban elkapott dala, természetesen a legjobb szöveggel, addig a Motörheadet igazán nem kell félteni.

Future PLC/Motörhead Music, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.