film - HAJSZÁL HÍJÁN ÚRIEMBER

  • - kg -
  • 2011. április 14.

Zene

Nyílik a börtönkapu, s Stellan Skarsgcrd lép ki. Ez már önmagában is bizakodásra adhat okot, főleg, hogy a hazaihoz nagyon közeli pályán, egy norvégmintás produkcióban és - a sok hollywoodi aprómunka után - abszolút főszerepben hagyja el a nagy színész az intézetet.
Nyílik a börtönkapu, s Stellan Skarsgcrd lép ki. Ez már önmagában is bizakodásra adhat okot, fõleg, hogy a hazaihoz nagyon közeli pályán, egy norvégmintás produkcióban és - a sok hollywoodi aprómunka után - abszolút fõszerepben hagyja el a nagy színész az intézetet. Gyér hajzata lófarokban, ábrázatán a minden mindegy mélabúja, tekintete valahol a messzi távolban. Körülötte meg, úgy vállmagasságban, néhány kispályás gengszter és egy sor, olyan északiasan kataton jólélek adja egymásnak a kilincset. Minden jel szerint egy melankolikus burleszkbe léptünk Stellannal. Egy olyanba, melyet ebben az égövben oly gyakran és többnyire elég magas színvonalon ûznek a szakemberek. Ez a mostani egy kicsit ugyan abszurdabb-véresebb, mint az északi átlag, csontok is törnek, meg embert is ölnek, a magas bunkók pedig egy törpenövésû bunkón viccelõdnek, egy lappföldi fegyverkereskedõ gasztronómiai kérdésekben osztja az észt, de ezek csak amolyan erõdemonstráció-félék, hogy lám, mit el nem bír a lágy északi abszurd. Sokat úgysem érnének a gengszteres manírok, ha nem sorakozna fel mögöttük az a sok furcsa járású, bús képû szerencsétlen, akiknek véd- és dacszövetségére bizton számíthatunk ezen a hõmérsékleten. Az egyik nemrég motoros szánon indult északnak, a másik egy pajtában öltözött be Mikulásnak - ehhez képest Hans Petter Moland filmjének búsuló norvég juhásza egy alapjáraton béketûrõ bûnözõ, akire azonban túl sok szexéhes idõs asszony és régi debil barát tart igényt, hogy megússza életfogytig tartó, magányos tévézéssel.

Az Anjou Lafayette bemutatója

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.