film - HAJSZÁL HÍJÁN ÚRIEMBER

  • - kg -
  • 2011. április 14.

Zene

Nyílik a börtönkapu, s Stellan Skarsgcrd lép ki. Ez már önmagában is bizakodásra adhat okot, főleg, hogy a hazaihoz nagyon közeli pályán, egy norvégmintás produkcióban és - a sok hollywoodi aprómunka után - abszolút főszerepben hagyja el a nagy színész az intézetet.
Nyílik a börtönkapu, s Stellan Skarsgcrd lép ki. Ez már önmagában is bizakodásra adhat okot, fõleg, hogy a hazaihoz nagyon közeli pályán, egy norvégmintás produkcióban és - a sok hollywoodi aprómunka után - abszolút fõszerepben hagyja el a nagy színész az intézetet. Gyér hajzata lófarokban, ábrázatán a minden mindegy mélabúja, tekintete valahol a messzi távolban. Körülötte meg, úgy vállmagasságban, néhány kispályás gengszter és egy sor, olyan északiasan kataton jólélek adja egymásnak a kilincset. Minden jel szerint egy melankolikus burleszkbe léptünk Stellannal. Egy olyanba, melyet ebben az égövben oly gyakran és többnyire elég magas színvonalon ûznek a szakemberek. Ez a mostani egy kicsit ugyan abszurdabb-véresebb, mint az északi átlag, csontok is törnek, meg embert is ölnek, a magas bunkók pedig egy törpenövésû bunkón viccelõdnek, egy lappföldi fegyverkereskedõ gasztronómiai kérdésekben osztja az észt, de ezek csak amolyan erõdemonstráció-félék, hogy lám, mit el nem bír a lágy északi abszurd. Sokat úgysem érnének a gengszteres manírok, ha nem sorakozna fel mögöttük az a sok furcsa járású, bús képû szerencsétlen, akiknek véd- és dacszövetségére bizton számíthatunk ezen a hõmérsékleten. Az egyik nemrég motoros szánon indult északnak, a másik egy pajtában öltözött be Mikulásnak - ehhez képest Hans Petter Moland filmjének búsuló norvég juhásza egy alapjáraton béketûrõ bûnözõ, akire azonban túl sok szexéhes idõs asszony és régi debil barát tart igényt, hogy megússza életfogytig tartó, magányos tévézéssel.

Az Anjou Lafayette bemutatója

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.