Film - Jött egy lift - Dyga Zsombor: Köntörfalak

  • - köves -
  • 2010. február 11.

Zene

Van egy lift, a lépcsőházát kereső magyar film örökös tagja: egy szép Bauhaus üvegcső - szerepel is minden második magyar filmben, csoda, hogy életműdíjat még nem kapott. Az is megtalálja, aki a késő harmincas Horthy-évek lépcsőházát keresi, az is, aki a kétezres évek értelmiségi fejjel is vállalható jómódját. Az utóbbiban és e közös szép felvonóban utazik Dyga Zsombor is, de mire a liftaknához érnek szereplői, már sok izgalmas dolog megesett velük. Például sétáltak egyet a hóeséses, éjszakai Budapesten.

Van egy lift, a lépcsőházát kereső magyar film örökös tagja: egy szép Bauhaus üvegcső - szerepel is minden második magyar filmben, csoda, hogy életműdíjat még nem kapott. Az is megtalálja, aki a késő harmincas Horthy-évek lépcsőházát keresi, az is, aki a kétezres évek értelmiségi fejjel is vállalható jómódját. Az utóbbiban és e közös szép felvonóban utazik Dyga Zsombor is, de mire a liftaknához érnek szereplői, már sok izgalmas dolog megesett velük. Például sétáltak egyet a hóeséses, éjszakai Budapesten. Dacára annak, hogy Dyga térképén az Andrássy út a Wallenberg utcába torkollik, az pedig egyenesen átvezet Budára, a két fiatal - egy első randi nem minden hátsó szándék nélkül egymást méregető felei - oly természetességgel veszik be az újlipóti sarkokat, hogy az maga a világszínvonal. Két fiatal beszélget a pesti utcán - valahogy így sétálnak Berlinben és Párizsban is a húszas-harmincasok. Gyanítjuk, valahogy így kell sétálni két fiatalnak hitelesen a filmszalagon, s valahol itt, az egymáshoz és az alkalomhoz igazított lépteknél illik kezdeni a műfajozást, s nem az autós üldözésnél. Hamarosan, merthogy hazaérkeztünk, jön a lift is, utazunk felfelé a történetbe. Az akna végén ígéretes fények pislákolnak: a földszinten is flottul zajlottak a dolgok, és az emeleten sem vénülnek bele a magyar film sanyarú sémáiba az egymással ismerkedő fiatalok. A csajnál kötünk ki, a lány bátyjának trendi többszobásában: egy talányos, háromszereplős drámához alkalmas térben, ahol a kamera kényelmes köröket írhat le a kibontakozó történet körül, mely a randiból néhány dramaturgiai bakugrással valami thrillerszerű múltfeltárásba torkollik. Három szereplőre hangszerelt a sztori, mely egy kicsit lötyög is a szereplőkön, valahogy jobban állna e véletlenszerűen összejött hármason (mert időközben a báty is hazaesik) valami könnyedebb, tavaszi dramaturgia, mint az a komolykodó, titkokkal terhes játszma, melyet a rendező rájuk aggatott. De Dygának egyrészt jó színészei vannak (Elek Ferenc, Tompos Kátya, Rába Roland), másrészt, mire e titokzatoskodó játszmázáshoz érünk, a szereplők már flottul beszélnek köntörfalakul: egy részben mű, részben beszélt magyar szimpatikus keverékén. A Köntörfalaknak nemcsak Budapestről van képe, de arról is, hogyan kell három középfiatalt másfél órán keresztül játékfilmhez méltón beszéltetni. Séta, duma, lift, tél, titok, zene - Dygánál kellemes, filmszerű egyveleget alkot. A rendező nem így jött és nem így ment el, hanem filmet, egy különösebb magyarázkodás nélkül is el- és befogadható mozit készített.

A Filmteam bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.