Film - Jött egy lift - Dyga Zsombor: Köntörfalak

  • - köves -
  • 2010. február 11.

Zene

Van egy lift, a lépcsőházát kereső magyar film örökös tagja: egy szép Bauhaus üvegcső - szerepel is minden második magyar filmben, csoda, hogy életműdíjat még nem kapott. Az is megtalálja, aki a késő harmincas Horthy-évek lépcsőházát keresi, az is, aki a kétezres évek értelmiségi fejjel is vállalható jómódját. Az utóbbiban és e közös szép felvonóban utazik Dyga Zsombor is, de mire a liftaknához érnek szereplői, már sok izgalmas dolog megesett velük. Például sétáltak egyet a hóeséses, éjszakai Budapesten.

Van egy lift, a lépcsőházát kereső magyar film örökös tagja: egy szép Bauhaus üvegcső - szerepel is minden második magyar filmben, csoda, hogy életműdíjat még nem kapott. Az is megtalálja, aki a késő harmincas Horthy-évek lépcsőházát keresi, az is, aki a kétezres évek értelmiségi fejjel is vállalható jómódját. Az utóbbiban és e közös szép felvonóban utazik Dyga Zsombor is, de mire a liftaknához érnek szereplői, már sok izgalmas dolog megesett velük. Például sétáltak egyet a hóeséses, éjszakai Budapesten. Dacára annak, hogy Dyga térképén az Andrássy út a Wallenberg utcába torkollik, az pedig egyenesen átvezet Budára, a két fiatal - egy első randi nem minden hátsó szándék nélkül egymást méregető felei - oly természetességgel veszik be az újlipóti sarkokat, hogy az maga a világszínvonal. Két fiatal beszélget a pesti utcán - valahogy így sétálnak Berlinben és Párizsban is a húszas-harmincasok. Gyanítjuk, valahogy így kell sétálni két fiatalnak hitelesen a filmszalagon, s valahol itt, az egymáshoz és az alkalomhoz igazított lépteknél illik kezdeni a műfajozást, s nem az autós üldözésnél. Hamarosan, merthogy hazaérkeztünk, jön a lift is, utazunk felfelé a történetbe. Az akna végén ígéretes fények pislákolnak: a földszinten is flottul zajlottak a dolgok, és az emeleten sem vénülnek bele a magyar film sanyarú sémáiba az egymással ismerkedő fiatalok. A csajnál kötünk ki, a lány bátyjának trendi többszobásában: egy talányos, háromszereplős drámához alkalmas térben, ahol a kamera kényelmes köröket írhat le a kibontakozó történet körül, mely a randiból néhány dramaturgiai bakugrással valami thrillerszerű múltfeltárásba torkollik. Három szereplőre hangszerelt a sztori, mely egy kicsit lötyög is a szereplőkön, valahogy jobban állna e véletlenszerűen összejött hármason (mert időközben a báty is hazaesik) valami könnyedebb, tavaszi dramaturgia, mint az a komolykodó, titkokkal terhes játszma, melyet a rendező rájuk aggatott. De Dygának egyrészt jó színészei vannak (Elek Ferenc, Tompos Kátya, Rába Roland), másrészt, mire e titokzatoskodó játszmázáshoz érünk, a szereplők már flottul beszélnek köntörfalakul: egy részben mű, részben beszélt magyar szimpatikus keverékén. A Köntörfalaknak nemcsak Budapestről van képe, de arról is, hogyan kell három középfiatalt másfél órán keresztül játékfilmhez méltón beszéltetni. Séta, duma, lift, tél, titok, zene - Dygánál kellemes, filmszerű egyveleget alkot. A rendező nem így jött és nem így ment el, hanem filmet, egy különösebb magyarázkodás nélkül is el- és befogadható mozit készített.

A Filmteam bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.