Film - Jött egy lift - Dyga Zsombor: Köntörfalak

  • - köves -
  • 2010. február 11.

Zene

Van egy lift, a lépcsőházát kereső magyar film örökös tagja: egy szép Bauhaus üvegcső - szerepel is minden második magyar filmben, csoda, hogy életműdíjat még nem kapott. Az is megtalálja, aki a késő harmincas Horthy-évek lépcsőházát keresi, az is, aki a kétezres évek értelmiségi fejjel is vállalható jómódját. Az utóbbiban és e közös szép felvonóban utazik Dyga Zsombor is, de mire a liftaknához érnek szereplői, már sok izgalmas dolog megesett velük. Például sétáltak egyet a hóeséses, éjszakai Budapesten.

Van egy lift, a lépcsőházát kereső magyar film örökös tagja: egy szép Bauhaus üvegcső - szerepel is minden második magyar filmben, csoda, hogy életműdíjat még nem kapott. Az is megtalálja, aki a késő harmincas Horthy-évek lépcsőházát keresi, az is, aki a kétezres évek értelmiségi fejjel is vállalható jómódját. Az utóbbiban és e közös szép felvonóban utazik Dyga Zsombor is, de mire a liftaknához érnek szereplői, már sok izgalmas dolog megesett velük. Például sétáltak egyet a hóeséses, éjszakai Budapesten. Dacára annak, hogy Dyga térképén az Andrássy út a Wallenberg utcába torkollik, az pedig egyenesen átvezet Budára, a két fiatal - egy első randi nem minden hátsó szándék nélkül egymást méregető felei - oly természetességgel veszik be az újlipóti sarkokat, hogy az maga a világszínvonal. Két fiatal beszélget a pesti utcán - valahogy így sétálnak Berlinben és Párizsban is a húszas-harmincasok. Gyanítjuk, valahogy így kell sétálni két fiatalnak hitelesen a filmszalagon, s valahol itt, az egymáshoz és az alkalomhoz igazított lépteknél illik kezdeni a műfajozást, s nem az autós üldözésnél. Hamarosan, merthogy hazaérkeztünk, jön a lift is, utazunk felfelé a történetbe. Az akna végén ígéretes fények pislákolnak: a földszinten is flottul zajlottak a dolgok, és az emeleten sem vénülnek bele a magyar film sanyarú sémáiba az egymással ismerkedő fiatalok. A csajnál kötünk ki, a lány bátyjának trendi többszobásában: egy talányos, háromszereplős drámához alkalmas térben, ahol a kamera kényelmes köröket írhat le a kibontakozó történet körül, mely a randiból néhány dramaturgiai bakugrással valami thrillerszerű múltfeltárásba torkollik. Három szereplőre hangszerelt a sztori, mely egy kicsit lötyög is a szereplőkön, valahogy jobban állna e véletlenszerűen összejött hármason (mert időközben a báty is hazaesik) valami könnyedebb, tavaszi dramaturgia, mint az a komolykodó, titkokkal terhes játszma, melyet a rendező rájuk aggatott. De Dygának egyrészt jó színészei vannak (Elek Ferenc, Tompos Kátya, Rába Roland), másrészt, mire e titokzatoskodó játszmázáshoz érünk, a szereplők már flottul beszélnek köntörfalakul: egy részben mű, részben beszélt magyar szimpatikus keverékén. A Köntörfalaknak nemcsak Budapestről van képe, de arról is, hogyan kell három középfiatalt másfél órán keresztül játékfilmhez méltón beszéltetni. Séta, duma, lift, tél, titok, zene - Dygánál kellemes, filmszerű egyveleget alkot. A rendező nem így jött és nem így ment el, hanem filmet, egy különösebb magyarázkodás nélkül is el- és befogadható mozit készített.

A Filmteam bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.