Színház - Bohócarc - A Három nővér Szatmárnémetiben

  • Csáki Judit
  • 2010. február 11.

Zene

A tér olyan üres, hogy szinte elvész benne a színész - amúgy ez egybeesni látszik a rendezői szándékkal. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulatának Három nővér című előadása lötyög; a szereplők többsége kóvályog, és inkább magában/magának beszél, mint másokhoz. De Keresztes Attila rendező maga sem bízott abban, hogy ez a rendezői gondolat elviszi Csehov drámáját, ezért olykor - nagyjából kiszámíthatatlannak tűnő pillanatokban és figurákban - erőteljes stilizációval operál; aztán van min gondolkodni egy darabig.

A tér olyan üres, hogy szinte elvész benne a színész - amúgy ez egybeesni látszik a rendezői szándékkal. A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulatának Három nővér című előadása lötyög; a szereplők többsége kóvályog, és inkább magában/magának beszél, mint másokhoz. De Keresztes Attila rendező maga sem bízott abban, hogy ez a rendezői gondolat elviszi Csehov drámáját, ezért olykor - nagyjából kiszámíthatatlannak tűnő pillanatokban és figurákban - erőteljes stilizációval operál; aztán van min gondolkodni egy darabig.

A valahai Fellner-Helmer-épületen alig is fedezhetni föl ma a színházépítő páros mesteri kéznyomát (a ház szerkezete mondjuk változtathatatlan, de a többi kitesz magáért a pusztulásban), ezért Khell Zsoltnak nem volt nehéz dolga a helyhez és koncepcióhoz illő lerobbant díszlet kialakításával: elég volt hozzá minél többet mutatnia a színpad csupasz falaiból. Bár a szétszórt darabok - nagy fehér asztal, kopott zongora, romos hintaszék - sem külön, sem együtt nem alkotnak markáns látványt (mintha próbadíszlet lenne), legalább nem sugallnak mást, mint a rendezés. A nagy állóóra hívja föl magára a figyelmet, legalábbis az első két felvonásban: mutatója nincs, de úgy ketyeg (mit ketyeg - dobol!), hogy agyára megy a nézőnek; és ez sem idegen a rendezéstől, legföljebb túl erős: persze hogy értjük, hogy itt az idő nem telik, csak múlik, de ettől még jó lenne másra (is) figyelni.

Nehéz. A színészek arca bohócfehérre mázolva - ez nyilván a stilizáció része, de múlékony: néhány perc után elolvad, alig látni; megint törhetjük a fejünket, hogy ez vajh direkt van-e így. Azt viszont megtippelem, hogy a Szoljonijt játszó színésznek, Péter Attila Zsoltnak kutya baja; föltehetően azért ül tolókocsiban, mert a katona megsebesült valamikor régen. Furcsa viszont, hogy ez nem hagy nyomot a figura személyiségén - igaz, Csehovnál nem béna.

A rendezéshez tartozik még, hogy Anfisza nem látszik nyolcvanévesnek, viszont kísértetnek látszik; hosszú, lógó ősz haj és sápadt arc, valamint vastag talpú cipő, amely idővel egész koturnussá nő, lépni sem lehet benne. Ez azért nem baj, mert Anfisza többnyire úgyis mozdulatlanul álldogál (egy ideig azt hittem, kísértet formájában jelen van a nővérek anyjának szelleme). És ha már a felmenőknél tartok: Keresztes rendezése nem hagy kétséget afelől, hogy Csebutikin Irina apja - ráadásul ezt Irina is tudni (érezni) látszik. Belefér.

Amint az is, hogy nem sokat látunk a Mása-Versinyin-szerelemből (semmit), viszont Olga mohón csimpaszkodik a többnyire Másának rendelt katonába - Rappert Gábor Versinyinje kevesebb mint pasztell, igaz, a húzások is sokat elvesznek belőle, ezért aztán semmiféle érzelem-vonzalom nem bontakozik ki. Ehhez képest a búcsú túl erős: a két ember egymáshoz sem ér, Mása elfordítja a fejét, de Versinyin úgy csinál, mintha ott lógna rajta a nő.

Az előadás atmoszféráját nagymértékben meghatározza, hogy valamiféle multikolor közlekedési csomópontban van a Prozorov-ház: gyakran húznak el szuperszonikus repülőgépek a plafon felett (alighanem a felszállópálya közvetlen közelében vagyunk), de nagy a helikopterforgalom is; olykor hajókürtöt hallunk, máskor vonatfüttyöt: a látszat szerint Moszkvába több út is vezet. Viszont egyiken sem indulnak el. Nemcsak Moszkvába - egymás felé sem.

A rendezés - mint az eddigiekből is kitetszik - engem biztosan nem "vett meg" magának, mindazonáltal a túl sokat akarás áldozatának gondolom az előadást, vagyis futólag sem említeném egy napon a sok vacaksággal, amit manapság színpadon láthatni. Hogy azért nem sikerült, mert Keresztes Attila rendező ezzel köszönt be igazgatóként a szatmárnémeti színházba, vagy azért, mert Csehov Három nővérében minden alkotó többnyire a már ismert interpretációk kerülgetésével foglalkozik elsősorban - nem tudom. A társulat számos tagját önhibámból nem ismertem eddig - de ezentúl biztosan figyelni fogom a színészeket; a sok félrefogott alakításban is jelentős tehetség lapul.

Az Andrejt játszó Nagy Csongorból ki is jön: nem lúzert, hanem áldozatot játszik; nem balekot, hanem vesztest. Van benne erő és lendület, de a korán felismert családi csőd okán a játékszenvedélybe torkollik, aztán abba, hogy élete csapdáját végképp magára zárja. Tetszett még a Tuzenbachot játszó Nagy Antal: telített figurát hoz a színpadra, zenével, szenvedéllyel működik - ez az Irina bizony egy liba, hogy nem veszi észre hatalmas mázliját. Más kérdés, hogy a Tuzenbach-Szoljonij-feszültség ezúttal csak az Irina iránti szerelemből táplálkozik, a két férfi mentalitás- és felfogásbeli különbségéből nem látunk semmit.

Bíró József vendégként játssza Csebutikint - színpadi ereje olykor (például a nagymonológban) túlteng, de akkor is hatásos. A nővérek között ezúttal nem lángol a testvéri szeretet, s a külön utakon mindegyik színésznő másként fogja meg a szerepet: az Irinát játszó Varga Andrea leginkább hangban, az Olgát játszó Némethy Zsuzsa főleg mozgásban, Mása szerepében Vencz Stella pedig mindezek hiányában, illetve ellentétében leli föl a vezérfonalat, igaz, a rendezés leginkább az ő alakításukat tartja erős kordában. Csiki Orsolya Natasája nagyvárosi démon - másodpercig sem hisszük az első felvonás gátlásos fruskáját.

A szatmárnémeti színháznak van közönsége, van ambíciója, van társulata - kritikát érdemel.

Szatmárnémeti Északi Színház, Harag György Társulat, február 5.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.