Film - Karkulka és a földönkívüliek - Mária Procházková: Nem félünk a farkastól?

  • - ts -
  • 2010. április 15.

Zene

Ha a rendező nem keveri bele a történetébe Piroska és a farkas rémes dolgainak némelyikét, tisztább lenne a képlet: a rémes huszadik század rémes második felének szerencsétlen gyermekeiről hallanánk egy szép (rém)mesét. A gyerekek élete - az esetek döntő többségében, ugye - a szüleik magaviseletének viszonyában, velük kapcsolatban ölti egyetlen dimenzióját, a szülő maga a világmindenség, a közel és a távol. Hősünk, Terezka pláne így van vele, hisz' óvodás még. Nincs is oka panaszra, kellemes körülmények között él Prágában, kedves édesanyja operaénekes, alkalmasint hivatásos anya, a papa tán a repülőtér biztonsági főnöke. Csakhogy visszatér a messzi Japánból anyu régi partnere és szerelme, a jóképű gordonkás, s vele a jó hír: újra együtt koncertezhetnének a távoli Japánban... Terezka érzi, hogy nincs ez rendben így, pláne nem is lesz jó vége - jön a farkas és megesz mindenkit, aki számít; ennél nem talál jobb magyarázatot. De szerencsére itt van Simon, Terezka barátja az oviból, aki tudja, honnan fúj a szél, a földönkívüliek kavartak be, az a minimum, hogy kicserélték anyut egy E. T.-re.

Ha a rendező nem keveri bele a történetébe Piroska és a farkas rémes dolgainak némelyikét, tisztább lenne a képlet: a rémes huszadik század rémes második felének szerencsétlen gyermekeiről hallanánk egy szép (rém)mesét. A gyerekek élete - az esetek döntő többségében, ugye - a szüleik magaviseletének viszonyában, velük kapcsolatban ölti egyetlen dimenzióját, a szülő maga a világmindenség, a közel és a távol. Hősünk, Terezka pláne így van vele, hisz' óvodás még. Nincs is oka panaszra, kellemes körülmények között él Prágában, kedves édesanyja operaénekes, alkalmasint hivatásos anya, a papa tán a repülőtér biztonsági főnöke. Csakhogy visszatér a messzi Japánból anyu régi partnere és szerelme, a jóképű gordonkás, s vele a jó hír: újra együtt koncertezhetnének a távoli Japánban... Terezka érzi, hogy nincs ez rendben így, pláne nem is lesz jó vége - jön a farkas és megesz mindenkit, aki számít; ennél nem talál jobb magyarázatot. De szerencsére itt van Simon, Terezka barátja az oviból, aki tudja, honnan fúj a szél, a földönkívüliek kavartak be, az a minimum, hogy kicserélték anyut egy E. T.-re.

S ha már a szülők és a marslakók ilyen szépen szóba jöttek, anélkül, hogy a szerző személyes hányattatásaira vagy épp az ellenkezőire akarnánk kenni esetleges esztétikai jellegű megjegyzéseinket, érdemes feljegyezni, hogy kihez is van szerencsénk. Annál is inkább, mert a rendező, Mária Procházková pályája és előélete hamar láthatóvá teszi a jelenkori cseh kultúra bizonyos kiemelten fontos hivatkozásait. Emlékeznek önök Karel Kachyna oly híres filmjeire, mint a Szekérrel Bécsbe (1966) vagy a Fül (1970)? Ezeknek például (mint sok egyébnek a termékeny maestro és számos pályatársa életművében) Jan Procházka szerzette a forgatókönyvét, a viszonylag jelenkori Tehén (1994) pedig egyenest az ő novellájából készült. Mindemellett Jan Procházka a maga idejében élénk politikai életet is vitt Barrandovban - az utókor derék reformkomcsiként tartja számon. Ellenben lánya, Lenka Procházková - a jelentős író, drámaköltő, publicista - immár a demokráciára áhítozó Csehszlovákia vitathatatlan hőse és legendája, szamizdatok és Nyugaton kiadott művek szerzője, aki rendezőnk egyedülálló anyjaként járta ki a Károly Egyetem bölcsészkarát. S épp első saját néven jegyzett könyvének nyomdai előkészítésekor írta alá a Charta '77-et - képzelhetik, mi lett a megjelenésből: második nyilvánosság. Innen indul hosszú alkotói és élettársi kapcsolata Ludvík Vaculíkkal, a 2000 szó szerzőjével, a cseh szellemi ellenállás egyik vezéralakjával. Tagadhatatlan tehát, hogy e daliás érában kora gyermekkorát élő rendezőt hősök, költők és marslakók vették körül, adták kézről kézre - ha akarom, s egyik nagyon is lehetséges olvasatában a Nem félünk a farkastól? egy nehéz és kalandos, de legfőként gyerekésszel alig is felfogható múlt költői megfestése, allegóriák jótékony mezején farkas elől szaladó lánykával, post festa.

Ám ennél azért többről van szó, bár még azt sem mondhatjuk, hogy szerencsére, mert mindez - a marslakók magánélete - maga is megérne egy, akár költői hasonlatoktól brutálisan megtisztított mozgóképes közleményt. És kevesebbről - ami ugyancsak a mű javára írható. Procházková ugyanis nem akart mást, mint egy kissé melankolikus, egyszersmind meleg hangú mesét a gyermeki lét tanácstalanságáról, félelmeiről. Arról konkrétan, hogy nekik sem könnyű, bárhogy is lássuk saját szép napjainkat utólag, a felnőttkori nyavalyáink fénytörésében, de az apró jószágnak sem minden fenékig tejfel. Vászonra vinni az aggodalmat és a kiszolgáltatottságot, a bizalmat és a bizalom könnyen, akár mesékkel is befoltozható réseit - egy filmet az ártatlanság koráról, amiért voltaképpen érdemes volt megszületni. Procházková olyan filmet csinált, mintha gyerek lenne, akinek a képén ott ragyog rég elveszett őszintesége. E szempontból rögtön érthetővé válnak eszközei is, hiszen a történet puszta logikája szempontjából a manó sem indokolná Karkulka (vagyis hogy Cervená cepicka) felléptetését.

Az eszközhasználatot azonban adott esetben érdemes szó szerint venni, lévén a napjainkban a cseh állami televízió gyermekfilmes szerkesztőségében dolgozó rendező a FAMU animációs stúdiumát végezte, s ebbéli minőségében aratta eddig (ezen belül: itt tárgyalt, 2008 decemberében publikált filmjéig) legnagyobb sikereit is. Így az is jellemző, hogy végzős vizsgafilmje, a díjesőt hozó - papírfigurák, fotók és rajzok együttműködésére pixillációs technikával felépített - Príusnice (mindközönségesen Mumpsz) is hatéves önmaga története... Mindebből a Nem félünk a farkastól? kockáin annyi tapasztalható, hogy olykor olyan vonalas ábrák jelennek meg a vásznon - mint amikor Nyilasi Tibor elmagyarázza, hogy honnan szaladt lesre C. Ronaldo, naná, messziről -, csak itt kis koronácskát vagy kerítést formáznak, esetleg kisatíroznak egy nemkívánatos szereplőt a színről. Evvel együtt se higgye senki, hogy Procházková túlzásba vinné a gügyögést, vagy komolyabban bepróbálkozna vele. Mint ahogy a mondott animációs technikák használatát is inkább az arányérzék, a finom visszafogottság jellemzi (farkasostul). Arcpirítóan romantikus, önmagában is gyermeki mondandójának elővezetése más gyermekbetegségtől kiütéses: a televíziós praxis húzódott az egészségre. Terezka szigorúan egymásból következő jelenetekre felfűzött kalandjai egészen a valóban lendületesre, sodróra szerkesztett fináléig (melyben a farkas a reptéren üldözi Piroskánkat) leginkább boldogult emlékezetű Családi körünkre emlékeztetnek (ha csúnyábbat akarnánk mondani, nyilván a Szomszédokat hoznánk fel, de nem tesszük).

Összegezve: kicsit hosszú, kicsit direkt, de a cseh film távol- s közelmúltjának leghaladóbb (s nem a hetedik pincelépcsőről szonettező) hagyományait magabiztosan birtokló, finom kis munkával van dolgunk - azt szokás rá mondani, hogy ritka manapság az ilyen.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.