Film - Légcsapott - Mikkel Munch-Fals: Kedves szomszéd

  • - borz -
  • 2011. április 7.

Zene

A dán első filmes rendező munkája kezdetben kisrealista életképeket ígér, de aztán egyre sokasodnak a gyanús elemek. Az átlagembernek látszó figurákról, legyenek bár fő- vagy mellékszereplők, fiatalok, középkorúak vagy nyugdíjasok, rendre kiderül valamilyen szexuális aberráció vagy legalábbis eltérés a szokott üzletmenettől.
Egy idő után a néző hajlik arra, hogy ez bizony abszurd lesz, akárki meglássa. De nem lesz az (sem).

A négy főalak a következő: Anna, a mellrákból gyógyult tanárnő, aki ódzkodik a szilikonból és saját egyéb szerveiből megalkotandó, majd tetoválással valósághűvé tett műcickótól, és inkább máshol keresné a megoldást a hiányra. Amikor még a pornómozi éhező kivert kutyái között sem talál magának partnert, a szexbolt "Invalidusok és csonkoltak" polcáról válogat filmes szakirodalmat, majd egy nagy ugrással szereplőnek ajánlkozik. (Ennek kapcsán megnyugvással állapíthatjuk meg, hogy a hajdan legendás dán pornónak nem tudott betenni a nyolcvanas évek újkonzi ellencsapása, tisztes és legális kisiparként zavartalanul virágzik tovább.) Ingeborg ugyanegy napon vonul nyugdíjba és veszíti el a férjét szívroham következtében, így bingózással és magányűző próbálkozásokkal - telefonszex, fiúprostituált, autókázás vadidegennel - tengeti napjait, kudarcok és félsikerek közt lavírozva. A prostituáltat Jonasnak hívják, húsz körüli Adonisz ellenállhatatlan mosollyal, aki senkire és semmire nem mond nemet, öreg, fiatal, férfi, nő, magányos ördög és összeszokott házaspár egyaránt jöhet. A négy embert nem a puszta véletlen sodorja össze - de nem is a szomszédság. Annyi bátran elárulható, hiszen ezt a film is igen korán felfedi, hogy a negyedik főhős Jonas apja. ' Anders, a zaklatott lelkületű könyvelő, aki sem szabadulni, sem megbékélni nem tud "másságával", a kényszeres mutogathatnékkal, amely rendszerint közparkokban veszi elő. Az exhibicionizmusra rámegy a házassága, szerencsére a fiának annyi egyéb mellett ez is belefér.

A filmben akadnak egész jó, életszagú jelenetek, s nem hiányoznak a groteszk és humoros mozzanatok sem. A színészi játékot skandináv filmben dicsérni már közhelyszámba megy, engem az Ingeborgot adó Bodil Jorgensen nyűgözött le, aki a forgatókönyvet és a rendezőt messze lekörözve adott húst, vért és mélységet a figurájának. A kedves szomszéd tervezőasztalnál kiagyalt, körzővel-vonalzóval meghúzott, aztán kiáltó színekkel megküldött története pont olyan lett, mint egy első film, ami nagyon akar ütni, és ami azt illeti, üt is, csak nem talál.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.