Film - Légcsapott - Mikkel Munch-Fals: Kedves szomszéd

  • - borz -
  • 2011. április 7.

Zene

A dán első filmes rendező munkája kezdetben kisrealista életképeket ígér, de aztán egyre sokasodnak a gyanús elemek. Az átlagembernek látszó figurákról, legyenek bár fő- vagy mellékszereplők, fiatalok, középkorúak vagy nyugdíjasok, rendre kiderül valamilyen szexuális aberráció vagy legalábbis eltérés a szokott üzletmenettől.
Egy idő után a néző hajlik arra, hogy ez bizony abszurd lesz, akárki meglássa. De nem lesz az (sem).

A négy főalak a következő: Anna, a mellrákból gyógyult tanárnő, aki ódzkodik a szilikonból és saját egyéb szerveiből megalkotandó, majd tetoválással valósághűvé tett műcickótól, és inkább máshol keresné a megoldást a hiányra. Amikor még a pornómozi éhező kivert kutyái között sem talál magának partnert, a szexbolt "Invalidusok és csonkoltak" polcáról válogat filmes szakirodalmat, majd egy nagy ugrással szereplőnek ajánlkozik. (Ennek kapcsán megnyugvással állapíthatjuk meg, hogy a hajdan legendás dán pornónak nem tudott betenni a nyolcvanas évek újkonzi ellencsapása, tisztes és legális kisiparként zavartalanul virágzik tovább.) Ingeborg ugyanegy napon vonul nyugdíjba és veszíti el a férjét szívroham következtében, így bingózással és magányűző próbálkozásokkal - telefonszex, fiúprostituált, autókázás vadidegennel - tengeti napjait, kudarcok és félsikerek közt lavírozva. A prostituáltat Jonasnak hívják, húsz körüli Adonisz ellenállhatatlan mosollyal, aki senkire és semmire nem mond nemet, öreg, fiatal, férfi, nő, magányos ördög és összeszokott házaspár egyaránt jöhet. A négy embert nem a puszta véletlen sodorja össze - de nem is a szomszédság. Annyi bátran elárulható, hiszen ezt a film is igen korán felfedi, hogy a negyedik főhős Jonas apja. ' Anders, a zaklatott lelkületű könyvelő, aki sem szabadulni, sem megbékélni nem tud "másságával", a kényszeres mutogathatnékkal, amely rendszerint közparkokban veszi elő. Az exhibicionizmusra rámegy a házassága, szerencsére a fiának annyi egyéb mellett ez is belefér.

A filmben akadnak egész jó, életszagú jelenetek, s nem hiányoznak a groteszk és humoros mozzanatok sem. A színészi játékot skandináv filmben dicsérni már közhelyszámba megy, engem az Ingeborgot adó Bodil Jorgensen nyűgözött le, aki a forgatókönyvet és a rendezőt messze lekörözve adott húst, vért és mélységet a figurájának. A kedves szomszéd tervezőasztalnál kiagyalt, körzővel-vonalzóval meghúzott, aztán kiáltó színekkel megküldött története pont olyan lett, mint egy első film, ami nagyon akar ütni, és ami azt illeti, üt is, csak nem talál.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.