Film - Mit látott Galia? - Omri Givon: Hét perc a mennyországban

  • Bori Erzsébet
  • 2010. augusztus 26.

Zene

Régen láttam már ennyire érzékeny és ennyire nyomasztó filmet. Sok töprengenivalót ad az időfelbontásos szerkezettel, a múlt és egy lehetséges jövő, a valóság és képzelet határának folyamatos átlépésével, a látszólag nyitott befejezéssel, a különböző olvasatokkal, s egyáltalán a végső kérdések - élet és halál, a megváltás és az újrakezdés lehetősége - feltevésével. Elszoktunk már attól, hogy ilyesmivel cseszegessenek minket a moziban.

Régen láttam már ennyire érzékeny és ennyire nyomasztó filmet. Sok töprengenivalót ad az időfelbontásos szerkezettel, a múlt és egy lehetséges jövő, a valóság és képzelet határának folyamatos átlépésével, a látszólag nyitott befejezéssel, a különböző olvasatokkal, s egyáltalán a végső kérdések - élet és halál, a megváltás és az újrakezdés lehetősége - feltevésével. Elszoktunk már attól, hogy ilyesmivel cseszegessenek minket a moziban.

Nehéz elhinni, hogy ez egy első film, de ami a legelképesztőbb, hogy az író-rendező Omri Givon felkínálta értelmezések bármelyike simán elfogadható, s bár egyik sem ad tökéletes magyarázatot, jóval biztosabban áll a lábán, mint a legtöbb forgatókönyv, amelyhez szerencsénk volt az idők során. Így jószerivel a néző vérmérsékletén, világlátásán múlik, hogy melyiket választja. Aki nem bír nyugodni, és felveszi a kesztyűt, újra fogja nézni a filmet, felfedez olyan "nyomravezetőket", amelyeket elsőre nem, és aztán oda jut, ahonnan elindult: nem úszta meg a döntést.

Egy fiatal izraeli nő súlyos testi-lelki sebekkel lábadozik, és a kómában lévő barátját ápolja. Valószínűleg 2002. március van. Egy évvel korábban, az ún. második intifáda idején, szintén purim körül együtt ültek azon a jeruzsálemi buszon, amit egy öngyilkos merénylő felrobbantott. (Jasszer Arafat 2000-ben hirdette meg a második intifádát, válaszul arra, hogy Ariel Saron betette a lábát a jeruzsálemi Templomhegyre; a merényletsorozatnak ezer halálos áldozata és több tízezer sebesültje volt.) Galia azóta mindenhová gyalog jár. Nem emlékszik a tragédia részleteire, sem a közvetlenül előtte történtekre, úgy tűnik, nem is akar emlékezni, nem akar beszélni, a kapcsolatait sorra leépítette. Az égési sérülteknek kifejlesztett, testhez simuló Jobst-ruhában jár, ami második bőrként védi a friss hámréteget; már nem kéne hordania, de fél megválni tőle.

Aztán történik valami. Meghal Oren, az élettársa, és egy ismeretlen elküldi neki azt a nyakláncot, ami a robbantáskor elveszett. Galia kizökken az érzelmi katatóniából, és elkezdi keresni a hiányzó láncszemeket.

Megtudja, hogy hét percig klinikai halott volt, már várta a hullazsák, de egy konok mentős nem adta fel... A Zaka egyik tagjától hallja először a készületlen lélek legendáját, akinek az Örökkévaló megmutatja, mi vár rá, ha a visszatérést választja, és aki igent mond az életre, az utolsó pillanatban arra is lehetőséget kap, hogy megváltoztassa a sorsát. A Zaka ortodox zsidók önkéntes szervezete, amely szerencsétlenségek helyszínén segíti a mentést, ha kell, kiskanállal szedi össze az áldozatok maradványait, hogy megkaphassák a halacha előírásai szerinti temetést. Az áldozatok közé számít az öngyilkos merénylet elkövetője is, akinek összekaparása értelemszerűen a legnagyobb munkával jár - az ő testét is átadják a családjának. Galia köszöni, de nincs kisegítve e misztikus mesével, ami különben is furcsán hangzik egy ortodox zsidó szájából, hiszen a judaizmusban nincs olyan kidolgozott túlvilágképzet, mint a kereszténységben vagy az iszlámban, nem zörög a kulccsal Szent Péter a mennyország kapujában, még szó sincs a mennyországról - a film eredeti címében az édenkert (a héber gan eden) szerepel. Nyomós ok kell ahhoz, hogy az ember szabad akaratából a földi életet válassza a gyönyörök kertje helyett.

Galia új életének első éve nem ígér mást, mint testi szenvedést, a túlélőnek kijáró magányosságot, gyászt és bűntudatot. Fájdalmas emlékek visszatérését, vagy helyettük a tompa ürességet. A második évben, az önmaga utáni nyomozás során találkozik egy vonzó idegennel, aki talán nem is annyira idegen, mint hiszi. Fenyegetően ismerősnek rémlő arcok tűnnek fel az utcán. Lassan összeállnak a merénylet reggelének történései. Az utolsó, hetedik perc a legemberpróbálóbb, a nézőnek is. Jeruzsálem melletti busztemető, a kiégett, kifordult belű roncsokkal. Galia még egyszer felszáll arra a buszra, amelyet most már ismerős arcok népesítenek be, az öregasszony a szatyrokkal, a mobiljával játszó kamaszlány, a walkmanes srác, az állva alvó, hullafáradt katona. Hideglelős látvány, ahogy a hátsó ajtóhoz megy, és leül a "helyére". A szorongó, izzadó fiatalember a következő megállónál száll fel. 't nem láttuk még, de ugyanúgy felismerjük, ahogy Galia, amikor találkozik a tekintetük.

Aki végig ott van a vásznon, és másfél órán át fogva tart minket, az a Galiát játszó Reymond Ansalem. Hirtelen csak Maja Morgenstern jut eszembe, például A tölgyből, akinek ennyire erős és természetes a jelenléte a vásznon, aki nemcsak a színészi eszköztár teljességével rendelkezik, hanem azzal a képességgel is, hogy láthatatlanná tegye. A Hét perc a mennyországban izraeli-francia és magyar film. Az egyik producere Pusztai Ferenc, akinek Gigor Attila és Kocsis Ágnes rendezései kapcsán ismerhetjük a nevét.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.