Film - Mit látott Galia? - Omri Givon: Hét perc a mennyországban

  • Bori Erzsébet
  • 2010. augusztus 26.

Zene

Régen láttam már ennyire érzékeny és ennyire nyomasztó filmet. Sok töprengenivalót ad az időfelbontásos szerkezettel, a múlt és egy lehetséges jövő, a valóság és képzelet határának folyamatos átlépésével, a látszólag nyitott befejezéssel, a különböző olvasatokkal, s egyáltalán a végső kérdések - élet és halál, a megváltás és az újrakezdés lehetősége - feltevésével. Elszoktunk már attól, hogy ilyesmivel cseszegessenek minket a moziban.

Régen láttam már ennyire érzékeny és ennyire nyomasztó filmet. Sok töprengenivalót ad az időfelbontásos szerkezettel, a múlt és egy lehetséges jövő, a valóság és képzelet határának folyamatos átlépésével, a látszólag nyitott befejezéssel, a különböző olvasatokkal, s egyáltalán a végső kérdések - élet és halál, a megváltás és az újrakezdés lehetősége - feltevésével. Elszoktunk már attól, hogy ilyesmivel cseszegessenek minket a moziban.

Nehéz elhinni, hogy ez egy első film, de ami a legelképesztőbb, hogy az író-rendező Omri Givon felkínálta értelmezések bármelyike simán elfogadható, s bár egyik sem ad tökéletes magyarázatot, jóval biztosabban áll a lábán, mint a legtöbb forgatókönyv, amelyhez szerencsénk volt az idők során. Így jószerivel a néző vérmérsékletén, világlátásán múlik, hogy melyiket választja. Aki nem bír nyugodni, és felveszi a kesztyűt, újra fogja nézni a filmet, felfedez olyan "nyomravezetőket", amelyeket elsőre nem, és aztán oda jut, ahonnan elindult: nem úszta meg a döntést.

Egy fiatal izraeli nő súlyos testi-lelki sebekkel lábadozik, és a kómában lévő barátját ápolja. Valószínűleg 2002. március van. Egy évvel korábban, az ún. második intifáda idején, szintén purim körül együtt ültek azon a jeruzsálemi buszon, amit egy öngyilkos merénylő felrobbantott. (Jasszer Arafat 2000-ben hirdette meg a második intifádát, válaszul arra, hogy Ariel Saron betette a lábát a jeruzsálemi Templomhegyre; a merényletsorozatnak ezer halálos áldozata és több tízezer sebesültje volt.) Galia azóta mindenhová gyalog jár. Nem emlékszik a tragédia részleteire, sem a közvetlenül előtte történtekre, úgy tűnik, nem is akar emlékezni, nem akar beszélni, a kapcsolatait sorra leépítette. Az égési sérülteknek kifejlesztett, testhez simuló Jobst-ruhában jár, ami második bőrként védi a friss hámréteget; már nem kéne hordania, de fél megválni tőle.

Aztán történik valami. Meghal Oren, az élettársa, és egy ismeretlen elküldi neki azt a nyakláncot, ami a robbantáskor elveszett. Galia kizökken az érzelmi katatóniából, és elkezdi keresni a hiányzó láncszemeket.

Megtudja, hogy hét percig klinikai halott volt, már várta a hullazsák, de egy konok mentős nem adta fel... A Zaka egyik tagjától hallja először a készületlen lélek legendáját, akinek az Örökkévaló megmutatja, mi vár rá, ha a visszatérést választja, és aki igent mond az életre, az utolsó pillanatban arra is lehetőséget kap, hogy megváltoztassa a sorsát. A Zaka ortodox zsidók önkéntes szervezete, amely szerencsétlenségek helyszínén segíti a mentést, ha kell, kiskanállal szedi össze az áldozatok maradványait, hogy megkaphassák a halacha előírásai szerinti temetést. Az áldozatok közé számít az öngyilkos merénylet elkövetője is, akinek összekaparása értelemszerűen a legnagyobb munkával jár - az ő testét is átadják a családjának. Galia köszöni, de nincs kisegítve e misztikus mesével, ami különben is furcsán hangzik egy ortodox zsidó szájából, hiszen a judaizmusban nincs olyan kidolgozott túlvilágképzet, mint a kereszténységben vagy az iszlámban, nem zörög a kulccsal Szent Péter a mennyország kapujában, még szó sincs a mennyországról - a film eredeti címében az édenkert (a héber gan eden) szerepel. Nyomós ok kell ahhoz, hogy az ember szabad akaratából a földi életet válassza a gyönyörök kertje helyett.

Galia új életének első éve nem ígér mást, mint testi szenvedést, a túlélőnek kijáró magányosságot, gyászt és bűntudatot. Fájdalmas emlékek visszatérését, vagy helyettük a tompa ürességet. A második évben, az önmaga utáni nyomozás során találkozik egy vonzó idegennel, aki talán nem is annyira idegen, mint hiszi. Fenyegetően ismerősnek rémlő arcok tűnnek fel az utcán. Lassan összeállnak a merénylet reggelének történései. Az utolsó, hetedik perc a legemberpróbálóbb, a nézőnek is. Jeruzsálem melletti busztemető, a kiégett, kifordult belű roncsokkal. Galia még egyszer felszáll arra a buszra, amelyet most már ismerős arcok népesítenek be, az öregasszony a szatyrokkal, a mobiljával játszó kamaszlány, a walkmanes srác, az állva alvó, hullafáradt katona. Hideglelős látvány, ahogy a hátsó ajtóhoz megy, és leül a "helyére". A szorongó, izzadó fiatalember a következő megállónál száll fel. 't nem láttuk még, de ugyanúgy felismerjük, ahogy Galia, amikor találkozik a tekintetük.

Aki végig ott van a vásznon, és másfél órán át fogva tart minket, az a Galiát játszó Reymond Ansalem. Hirtelen csak Maja Morgenstern jut eszembe, például A tölgyből, akinek ennyire erős és természetes a jelenléte a vásznon, aki nemcsak a színészi eszköztár teljességével rendelkezik, hanem azzal a képességgel is, hogy láthatatlanná tegye. A Hét perc a mennyországban izraeli-francia és magyar film. Az egyik producere Pusztai Ferenc, akinek Gigor Attila és Kocsis Ágnes rendezései kapcsán ismerhetjük a nevét.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.