Film - Mit látott Galia? - Omri Givon: Hét perc a mennyországban

  • Bori Erzsébet
  • 2010. augusztus 26.

Zene

Régen láttam már ennyire érzékeny és ennyire nyomasztó filmet. Sok töprengenivalót ad az időfelbontásos szerkezettel, a múlt és egy lehetséges jövő, a valóság és képzelet határának folyamatos átlépésével, a látszólag nyitott befejezéssel, a különböző olvasatokkal, s egyáltalán a végső kérdések - élet és halál, a megváltás és az újrakezdés lehetősége - feltevésével. Elszoktunk már attól, hogy ilyesmivel cseszegessenek minket a moziban.

Régen láttam már ennyire érzékeny és ennyire nyomasztó filmet. Sok töprengenivalót ad az időfelbontásos szerkezettel, a múlt és egy lehetséges jövő, a valóság és képzelet határának folyamatos átlépésével, a látszólag nyitott befejezéssel, a különböző olvasatokkal, s egyáltalán a végső kérdések - élet és halál, a megváltás és az újrakezdés lehetősége - feltevésével. Elszoktunk már attól, hogy ilyesmivel cseszegessenek minket a moziban.

Nehéz elhinni, hogy ez egy első film, de ami a legelképesztőbb, hogy az író-rendező Omri Givon felkínálta értelmezések bármelyike simán elfogadható, s bár egyik sem ad tökéletes magyarázatot, jóval biztosabban áll a lábán, mint a legtöbb forgatókönyv, amelyhez szerencsénk volt az idők során. Így jószerivel a néző vérmérsékletén, világlátásán múlik, hogy melyiket választja. Aki nem bír nyugodni, és felveszi a kesztyűt, újra fogja nézni a filmet, felfedez olyan "nyomravezetőket", amelyeket elsőre nem, és aztán oda jut, ahonnan elindult: nem úszta meg a döntést.

Egy fiatal izraeli nő súlyos testi-lelki sebekkel lábadozik, és a kómában lévő barátját ápolja. Valószínűleg 2002. március van. Egy évvel korábban, az ún. második intifáda idején, szintén purim körül együtt ültek azon a jeruzsálemi buszon, amit egy öngyilkos merénylő felrobbantott. (Jasszer Arafat 2000-ben hirdette meg a második intifádát, válaszul arra, hogy Ariel Saron betette a lábát a jeruzsálemi Templomhegyre; a merényletsorozatnak ezer halálos áldozata és több tízezer sebesültje volt.) Galia azóta mindenhová gyalog jár. Nem emlékszik a tragédia részleteire, sem a közvetlenül előtte történtekre, úgy tűnik, nem is akar emlékezni, nem akar beszélni, a kapcsolatait sorra leépítette. Az égési sérülteknek kifejlesztett, testhez simuló Jobst-ruhában jár, ami második bőrként védi a friss hámréteget; már nem kéne hordania, de fél megválni tőle.

Aztán történik valami. Meghal Oren, az élettársa, és egy ismeretlen elküldi neki azt a nyakláncot, ami a robbantáskor elveszett. Galia kizökken az érzelmi katatóniából, és elkezdi keresni a hiányzó láncszemeket.

Megtudja, hogy hét percig klinikai halott volt, már várta a hullazsák, de egy konok mentős nem adta fel... A Zaka egyik tagjától hallja először a készületlen lélek legendáját, akinek az Örökkévaló megmutatja, mi vár rá, ha a visszatérést választja, és aki igent mond az életre, az utolsó pillanatban arra is lehetőséget kap, hogy megváltoztassa a sorsát. A Zaka ortodox zsidók önkéntes szervezete, amely szerencsétlenségek helyszínén segíti a mentést, ha kell, kiskanállal szedi össze az áldozatok maradványait, hogy megkaphassák a halacha előírásai szerinti temetést. Az áldozatok közé számít az öngyilkos merénylet elkövetője is, akinek összekaparása értelemszerűen a legnagyobb munkával jár - az ő testét is átadják a családjának. Galia köszöni, de nincs kisegítve e misztikus mesével, ami különben is furcsán hangzik egy ortodox zsidó szájából, hiszen a judaizmusban nincs olyan kidolgozott túlvilágképzet, mint a kereszténységben vagy az iszlámban, nem zörög a kulccsal Szent Péter a mennyország kapujában, még szó sincs a mennyországról - a film eredeti címében az édenkert (a héber gan eden) szerepel. Nyomós ok kell ahhoz, hogy az ember szabad akaratából a földi életet válassza a gyönyörök kertje helyett.

Galia új életének első éve nem ígér mást, mint testi szenvedést, a túlélőnek kijáró magányosságot, gyászt és bűntudatot. Fájdalmas emlékek visszatérését, vagy helyettük a tompa ürességet. A második évben, az önmaga utáni nyomozás során találkozik egy vonzó idegennel, aki talán nem is annyira idegen, mint hiszi. Fenyegetően ismerősnek rémlő arcok tűnnek fel az utcán. Lassan összeállnak a merénylet reggelének történései. Az utolsó, hetedik perc a legemberpróbálóbb, a nézőnek is. Jeruzsálem melletti busztemető, a kiégett, kifordult belű roncsokkal. Galia még egyszer felszáll arra a buszra, amelyet most már ismerős arcok népesítenek be, az öregasszony a szatyrokkal, a mobiljával játszó kamaszlány, a walkmanes srác, az állva alvó, hullafáradt katona. Hideglelős látvány, ahogy a hátsó ajtóhoz megy, és leül a "helyére". A szorongó, izzadó fiatalember a következő megállónál száll fel. 't nem láttuk még, de ugyanúgy felismerjük, ahogy Galia, amikor találkozik a tekintetük.

Aki végig ott van a vásznon, és másfél órán át fogva tart minket, az a Galiát játszó Reymond Ansalem. Hirtelen csak Maja Morgenstern jut eszembe, például A tölgyből, akinek ennyire erős és természetes a jelenléte a vásznon, aki nemcsak a színészi eszköztár teljességével rendelkezik, hanem azzal a képességgel is, hogy láthatatlanná tegye. A Hét perc a mennyországban izraeli-francia és magyar film. Az egyik producere Pusztai Ferenc, akinek Gigor Attila és Kocsis Ágnes rendezései kapcsán ismerhetjük a nevét.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.