Film - Mit látott Galia? - Omri Givon: Hét perc a mennyországban

  • Bori Erzsébet
  • 2010. augusztus 26.

Zene

Régen láttam már ennyire érzékeny és ennyire nyomasztó filmet. Sok töprengenivalót ad az időfelbontásos szerkezettel, a múlt és egy lehetséges jövő, a valóság és képzelet határának folyamatos átlépésével, a látszólag nyitott befejezéssel, a különböző olvasatokkal, s egyáltalán a végső kérdések - élet és halál, a megváltás és az újrakezdés lehetősége - feltevésével. Elszoktunk már attól, hogy ilyesmivel cseszegessenek minket a moziban.

Régen láttam már ennyire érzékeny és ennyire nyomasztó filmet. Sok töprengenivalót ad az időfelbontásos szerkezettel, a múlt és egy lehetséges jövő, a valóság és képzelet határának folyamatos átlépésével, a látszólag nyitott befejezéssel, a különböző olvasatokkal, s egyáltalán a végső kérdések - élet és halál, a megváltás és az újrakezdés lehetősége - feltevésével. Elszoktunk már attól, hogy ilyesmivel cseszegessenek minket a moziban.

Nehéz elhinni, hogy ez egy első film, de ami a legelképesztőbb, hogy az író-rendező Omri Givon felkínálta értelmezések bármelyike simán elfogadható, s bár egyik sem ad tökéletes magyarázatot, jóval biztosabban áll a lábán, mint a legtöbb forgatókönyv, amelyhez szerencsénk volt az idők során. Így jószerivel a néző vérmérsékletén, világlátásán múlik, hogy melyiket választja. Aki nem bír nyugodni, és felveszi a kesztyűt, újra fogja nézni a filmet, felfedez olyan "nyomravezetőket", amelyeket elsőre nem, és aztán oda jut, ahonnan elindult: nem úszta meg a döntést.

Egy fiatal izraeli nő súlyos testi-lelki sebekkel lábadozik, és a kómában lévő barátját ápolja. Valószínűleg 2002. március van. Egy évvel korábban, az ún. második intifáda idején, szintén purim körül együtt ültek azon a jeruzsálemi buszon, amit egy öngyilkos merénylő felrobbantott. (Jasszer Arafat 2000-ben hirdette meg a második intifádát, válaszul arra, hogy Ariel Saron betette a lábát a jeruzsálemi Templomhegyre; a merényletsorozatnak ezer halálos áldozata és több tízezer sebesültje volt.) Galia azóta mindenhová gyalog jár. Nem emlékszik a tragédia részleteire, sem a közvetlenül előtte történtekre, úgy tűnik, nem is akar emlékezni, nem akar beszélni, a kapcsolatait sorra leépítette. Az égési sérülteknek kifejlesztett, testhez simuló Jobst-ruhában jár, ami második bőrként védi a friss hámréteget; már nem kéne hordania, de fél megválni tőle.

Aztán történik valami. Meghal Oren, az élettársa, és egy ismeretlen elküldi neki azt a nyakláncot, ami a robbantáskor elveszett. Galia kizökken az érzelmi katatóniából, és elkezdi keresni a hiányzó láncszemeket.

Megtudja, hogy hét percig klinikai halott volt, már várta a hullazsák, de egy konok mentős nem adta fel... A Zaka egyik tagjától hallja először a készületlen lélek legendáját, akinek az Örökkévaló megmutatja, mi vár rá, ha a visszatérést választja, és aki igent mond az életre, az utolsó pillanatban arra is lehetőséget kap, hogy megváltoztassa a sorsát. A Zaka ortodox zsidók önkéntes szervezete, amely szerencsétlenségek helyszínén segíti a mentést, ha kell, kiskanállal szedi össze az áldozatok maradványait, hogy megkaphassák a halacha előírásai szerinti temetést. Az áldozatok közé számít az öngyilkos merénylet elkövetője is, akinek összekaparása értelemszerűen a legnagyobb munkával jár - az ő testét is átadják a családjának. Galia köszöni, de nincs kisegítve e misztikus mesével, ami különben is furcsán hangzik egy ortodox zsidó szájából, hiszen a judaizmusban nincs olyan kidolgozott túlvilágképzet, mint a kereszténységben vagy az iszlámban, nem zörög a kulccsal Szent Péter a mennyország kapujában, még szó sincs a mennyországról - a film eredeti címében az édenkert (a héber gan eden) szerepel. Nyomós ok kell ahhoz, hogy az ember szabad akaratából a földi életet válassza a gyönyörök kertje helyett.

Galia új életének első éve nem ígér mást, mint testi szenvedést, a túlélőnek kijáró magányosságot, gyászt és bűntudatot. Fájdalmas emlékek visszatérését, vagy helyettük a tompa ürességet. A második évben, az önmaga utáni nyomozás során találkozik egy vonzó idegennel, aki talán nem is annyira idegen, mint hiszi. Fenyegetően ismerősnek rémlő arcok tűnnek fel az utcán. Lassan összeállnak a merénylet reggelének történései. Az utolsó, hetedik perc a legemberpróbálóbb, a nézőnek is. Jeruzsálem melletti busztemető, a kiégett, kifordult belű roncsokkal. Galia még egyszer felszáll arra a buszra, amelyet most már ismerős arcok népesítenek be, az öregasszony a szatyrokkal, a mobiljával játszó kamaszlány, a walkmanes srác, az állva alvó, hullafáradt katona. Hideglelős látvány, ahogy a hátsó ajtóhoz megy, és leül a "helyére". A szorongó, izzadó fiatalember a következő megállónál száll fel. 't nem láttuk még, de ugyanúgy felismerjük, ahogy Galia, amikor találkozik a tekintetük.

Aki végig ott van a vásznon, és másfél órán át fogva tart minket, az a Galiát játszó Reymond Ansalem. Hirtelen csak Maja Morgenstern jut eszembe, például A tölgyből, akinek ennyire erős és természetes a jelenléte a vásznon, aki nemcsak a színészi eszköztár teljességével rendelkezik, hanem azzal a képességgel is, hogy láthatatlanná tegye. A Hét perc a mennyországban izraeli-francia és magyar film. Az egyik producere Pusztai Ferenc, akinek Gigor Attila és Kocsis Ágnes rendezései kapcsán ismerhetjük a nevét.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.