film - MR. NOBODY

  • Hajnal Ernõ
  • 2010. augusztus 26.

Zene

A két Lotti után itt a két Leto vagy éppenséggel három, noha egyesek szerint egy is bőven elég. Jaco Van Dormael nyilván nem tartozik ezek közé, hiszen többemberes feladatot bízott a rocksztárként nálunk is méltán közismert színészre.
A két Lotti után itt a két Leto vagy éppenséggel három, noha egyesek szerint egy is bõven elég. Jaco Van Dormael nyilván nem tartozik ezek közé, hiszen többemberes feladatot bízott a rocksztárként nálunk is méltán közismert színészre. Letónak Yodára maszkírozott õsöreg haldoklóként kell visszarévednie halandóságának lehetséges változataira, melyeket a családi tûzhelyeket felügyelõ különbözõ feleségek különböztetnek meg egymástól. Mr. Nobodynak a jövõ elég fejlett ködébõl kell visszatekintenie a múlt kis színes, szagos ködeibe, és kit látnak szemeink ezekben a vizuális házi feladatokban: az oszló, de oszthatatlan Leto emlékeibõl kipattanó sok kicsi, merengõ Letót, úgy is, mint a tudományos romantika legfõbb reklámarcát. A belga filmrendezõ kicsiny üzenetét a világmindenségrõl és benne az emberrõl hatalmas formatervezõi hevülettel adja elõ, mintha egy igényeseknek készült skandináv dohányzóasztalhoz a gyár HR-esének teljességrõl szóló versciklusát is mellékelték volna. Míg Christopher Nolan Hollywoodból nyitott be a tudatalattiba, Dormael a fesztiválérzékenyebb végekrõl jut el ugyanoda: egy csinos labirintushoz, melyben a büdzsé szabta kereteken belül mindenki a kedve szerint hajtogathatja a valóságot. Ha az utolsó halandó ágyában Mr. Nobody helyett egy filmproducer haldokolna, jóval praktikusabb válaszok is születhettek volna az álmok és vágyak természetét firtató kérdésekre. Például, hogy nem az számít, ki álmodik toronyórát aranylánccal, hanem az, hogy ki és mennyi idõ alatt képes a kérdéses effekthez pénzt is felhajtani.

A Szuez Film bemutatója

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.