Lemez

DARKTHRONE: CIRCLE THE WAGONS

  • - kovacsm -
  • 2010. április 15.

Zene

Állítsátok körbe a szekereket, sápadt arcú kutyák! Támadnak a sörszagú norvég metálindiánok! A lóhajú oslói postás, Fenriz és régi harcostársa, Nocturno Culto újabb rohamra indul a metal kizsákmányolói ellen.

A legendás black metal-duó a mûfajban kötelező gőgös elitizmust az utóbbi években egyre több humorral tálalja. A zenei fegyvertár is bővült, a sistergõ black metal-rohamok toprongyos punkpolkával és heavy metalos galoppozással váltakoznak. "Túl sok a black, és túl kevés a metal" - fogalmazza meg Fenriz vigyorogva a savanyú black metal-zenekaroknak szóló kritikát. Náluk buli van, csörög-csattog a nyolcvanas évek kezdetleges vadembermetálja, csikorognak a szólók, a buzgón kalapáló lábdob előtt kiborul a sör. Talán kevésbé ragadósak most a számok, mint a hasonló szellemben fogant két korábbi lemezen, de a hangulat éppen annyira magával ragadó. Amikor a köpködős-ugatós verzére büszkén zengő refrén felel, a villamoson fülhallgatójába merülve bambuló rockerből kitör a röhögés.

Fenriz nemesen egyszerû világnézete szerint '86-ig minden okés, utána semmi sem az. Minden újkori irányzat a metál sírásója, minden modernizációs törekvés az ősi szent szellemiség meggyalázása. Hiszel a metál fejlődésében? Ide a skalpod! Cliff Burton után is van élet a Metallicában? Halál rád! Virtuóz szólókat akarsz? Kitépem a szíved! Nu-metal? Death-grind? Metalcore? Pokolba veled! Poszt-metál? Pusztulj! Mastodon-sapka van rajtad? A töltényhevederben és szöges lábszárvédõben pompázó bozontos metálisten legyen hozzád irgalmas!

Peaceville, 2010

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.