Film - Színekbe mártott ostya - Mike Leigh: Hajrá, boldogság!

  • - borz -
  • 2009. március 26.

Zene

A négy évvel korábbi súlyos történelmi dráma, a Vera Drake után ez abszolút mai, könnyed vígjáték. Azt eddig is tudtuk, hogy az angol rendezőnek van humora, de ez leginkább az élet sötétebb oldalán előadódó groteszk helyzetekhez való érzékben nyilvánult meg. Persze itt van ellenpéldának a Tingli-tangli, az alkotói válságba jutott operettszerző páros, Gilbert & Sullivan viselt dolgairól, de nevezzük nevén azt a gyereket: a Hajrá, boldogság! egy jól fejlett romcom.

Hogy a színészi játék fantasztikus, azon Leigh esetében nincs mit csodálkozni, eleve színészekben gondolkodik, amikor új filmen kezdi el törni a fejét, másfelől színházi módszerekkel dolgozik: a forgatást hetekig-hónapokig tartó, improvizációra épülő próbafolyamat előzi meg. A Hajrá, boldogság! két kulcsszereplőjét - a Poppyt adó Sally Hawkinst és az autóvezetés-oktató Scottot (Eddie Ransan) a Vera Drake-ből hozta magával a rendező.

Poppy (polgári nevén Pauline-nak hívják, mint Mike Leigh anyukáját) harmincéves, szingli, általánosban tanít, és két barátnőjével lakik együtt. Zoe, a lakás tulajdonosa ugyanabban az iskolában tanít, a harmadik lány jogra jár. De ez mind nem lényeges. Poppy ugyanis az a ritka tünemény, aki imádja az életet úgy általában, a sajátját meg különösen. Egyszerűen élvezi minden percét. Nagy látványbiciklizéssel indul a film, hogy felvehessük a ritmust. A mozgalmas Camden Townba tartunk, ami majd sűrűn viszsza is játszik, Poppy a bolhapiacon nézelődik, s egy könyvesboltban próbálja reakcióra bírni a mogorva eladó srácot. Aztán robbanás a hangsávon, üvölt a Pulptól a Common People, Poppy roppant energiafölöslegét igyekszik letáncolni másik ezer emberrel együtt egy klubban, ami tán maga a híres KOKO. Miután ellopják a biciklit, gumiasztalon gyakorolja a repülést, beiratkozik egy flamencotanfolyamra, és úgy dönt, hogy megtanul autót vezetni.

Itt kezdődnek a bajok. Kifog egy többszörös -ista (szexista, rasszista, sátánista) oktatót, aki rendpárti nézeteinek fejtegetése, a világ és összes lakójának elátkozása és két kontrollálatlan dühkitörése között jól beleszeret elviselhetetlen, örökvidám és idétlenül vihogó tanítványába. Valójában az első óra után kellene megtenniük azt, amire végül is sor kerül, de már csak büntetőjogba vágó cselekmények, úgymint zaklatás és bántalmazás után: békében elválni egymástól. De Scott olyan embernek mondja magát, aki sose mond le egy tanítványáról sem, Poppynak pedig mondania sem kell, mert addigra már tudjuk róla, hogy nem ismer reménytelen esetet. Az emberekbe vetett bizalma és nyitottsága már-már az önveszélyes, eszelős ostobasággal határos. Nemcsak a néző látja ezt így, de Zoe barátnője is - hogy sárkány jellegű nővéréről már ne is szóljunk, aki a felnövés, megállapodás és jelzálogkölcsön felé terelné dinkatök húgát.

A csodálatos Két angol lányt - a Poppyval egykorú hőseivel - könnyű melankólia fátyolozta el, a Hajrá, boldogság! erős fénybe, mozgásba, színekbe mártva szinte erőszakot tesz a nézőn: gyerünk, rázd meg magad, és sürgősen kezdj el örülni. Két moziórát kapunk depresszió ellen.

Forgalmazza az SPI

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.