Könyv

Szerepzavar

Dr. Kiss Anna: Bűnbe esett irodalmi hősök

  • Urfi Péter
  • 2009. március 26.

Zene

Az ötlet tetszetős: egy vezető büntetőjogász, kutató és egyetemi oktató szépirodalmi szövegeket elemez a jogértelmezés eszközeivel. Eredeti gondolat, amiből bármi lehet. Ennek a bárminek a műfaji besorolásához az alig százoldalnyi főszöveget kísérő, meglepően nagyszámú paratextus nyújthat segítséget: a szerzői fel- és levezetés mellett olvashatunk Ajánlást, Előszót és Utószót, valamint a hátsó borítón további két magvas gondolatot, mindezt különféle szerzőktől - nem mondhatni, hogy a véletlenre bízták a dolgot, szépen megágyaztak a könyvnek. Dr. Finszter Géza, az MTA nagydoktora szerint ez "a munka kifogástalan büntetőjogi tanulmány", ugyanakkor "tehetségről árulkodó szépirodalmi alkotás"; dr. Mészáros Ádám PhD a joghallgatóknak ajánlja, mintegy tankönyvként; Gáspár Ferenc író pedig azt nem tudja eldönteni, mi ez: "Esszékötet? Jogtörténeti gyűjtemény? Végül is, teljesen mindegy." Nem, nem mindegy. Valószínűleg a könyv legnagyobb problémája, hogy sem tárgyválasztását, sem saját műfaját és célközönségét nem gondolta át.

Olvasónapló, fiktív vádirat, eszme- és jogtörténeti eszmefuttatások, jegyzőkönyv egy elképzelt egyetemi óráról, szövegelemzés és konyhafilozófia nem egymást segítve működik, inkább keveredik a tizenöt, jobbára a Mozgó Világban és a Család, Gyermek, Ifjúságban már megjelent írásban. A vádlottak padján pedig - két külön írásban - egymás mellé kerül a novella szereplője és szerzője, ami megint csak nem ugyanaz a kategória. Utóbbi megoldásra magyarázatul szolgálhat a könyv egyik alapelve, amely meglehetősen avíttas elképzeléseken alapszik. "A különböző korok irodalmi alkotásai hűen tükrözik az akkori társadalomban élő erkölcsi és jogi normákat" - olvassuk rögtön az elején, de a gondolat refrénszerűen vissza-visszatér: "Csáth írásaiban a valóságot teljességében ábrázolja" és így tovább. 19. századi, sültrealista dobbantóról nehéz lendületet venni. Ráadásul az irodalom itt nemcsak a valóság fénymásolata, de a nép dadusa és erkölcscsősze is: a "művész egyéni élete lehet visszataszító, de műveiben erre soha nem vetemedhet" - kezdi Finszter, és folytatja a szerző: a "jog nevelési szerepét az irodalom erősítheti azáltal, hogy segíti növelni az olvasók morális tudatosságát".

Ezekre az üres frázisokra egyébként semmi szüksége nem lenne a kötetnek, lévén nagyrészt komoly és okos játék. Mert mi más is lenne például az Édes Annáról szóló fejezet, amelyben a bírósági tárgyalás "megtalált" jegyzőkönyvét olvassuk, perbeszédekkel, ítélettel és indoklással. Szellemes tudományos ismeretterjesztésnek és folytatható példának tartom a remek Toldi-interpretációt: a malomkőaffér ismertetése után egy jogtörténeti gyorstalpalóból megtudjuk, hogy sem Nagy Lajos, sem Arany idejében nem volt még olyan egységes jogrend, amely szerint tárgyalni lehetne a kérdést, így viszont Kissnek alkalma nyílik rá, hogy az elbeszélő költeményből vett példák segítségével tömören és érthetően elmagyarázza többek között az eshetőleges és az egyenes szándékú, illetve a tudatos vagy hanyag gondatlanságból elkövetett emberölés fogalmait, míg végül oda lyukad ki, hogy a malomkőhajintást ma alkalmasint minden bíró a "jogos védelem" körébe sorolná. Bravúrosak és szépek a "Párhuzamos történetek" felütései, amikor Csáth A kis Emmája és Kosztolányi Aureliusa mosódik össze egy-egy mai esettel. Utóbbiban a túlbuzgó zsoldost futni hagyó császár szavai és a biztonsági őrként egy tinilányt összerugdosó rendőr tettét fedező kolléga fiktív monológja rímel egymásra hatásosan.

De a fenti, jól sikerült írások sem kerülik el a könyv jellemző hibáit. A stílustörést: Édes Anna kvázi hivatalos ítéletének indoklásában olyanokat olvashatunk, hogy a "vádlott ekkor vissza akart futni a konyhába, de nekiment a falnak. A lámpák valami kancsal fénnyel fellobogtak." Az obligát közhelyeket: az "indulat az ember érzelmi világához tartozó jelenség". Vagy a moralizálást, ami nemcsak az Aurelius-elemzést rontja el. A mesei igazságszolgáltatásról szóló felületes pszichologizálás pedig úgy, ahogy van, elhagyható lett volna. A Bűnbe esett irodalmi hősök erős kezű szerkesztő után kiált, aki mindezeket korrigálja, és gátat szab a nyomdahibák és önismétlések boldog tenyészetének.

Talán meglepőnek tűnhet, de ezek után mégis azt kell mondanom, hogy hasznos és olykor élvezetes olvasmányról van szó. A szerző néhol a fennálló jogrend jogosnak tűnő kritikáját adja, máskor megdöbbent a ténnyel, hogy 1997-ig a nők elleni, házasságon belüli erőszakot nem szankcionálta törvény, vagy éppen bevezet a méhmagzat jogképességének rejtelmeibe. Bátran nyúl kényesnek látszó, izgalmas kérdésekhez: az abortusz, a drogok, a homoszexualitás és a gyűlöletbeszéd kérdéskörét érdemben tárgyalja. Egyetemi jegyzetnek is szánja magát a könyv, habár remélhetőleg a jövő jogászai ennél azért alaposabban értik az alkalmazandó szabályokat, és a laikusokhoz is szólni akar, habár - helyenként kifejezetten jó stílusa ellenére - olvasóbarátnak azért nem mondanám. A szerző a jog és irodalom kapcsolatának tanára az ELTE jogi karán, a műhelymunka nyomai felismerhetők a könyvben, aminek épp ezért gyaníthatóan folytatása is lesz. Remélhetőleg átgondoltabb.

Publicitas Art Media Kft., 2008, 120 oldal, 1980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.