Könyv

Szerepzavar

Dr. Kiss Anna: Bűnbe esett irodalmi hősök

  • Urfi Péter
  • 2009. március 26.

Zene

Az ötlet tetszetős: egy vezető büntetőjogász, kutató és egyetemi oktató szépirodalmi szövegeket elemez a jogértelmezés eszközeivel. Eredeti gondolat, amiből bármi lehet. Ennek a bárminek a műfaji besorolásához az alig százoldalnyi főszöveget kísérő, meglepően nagyszámú paratextus nyújthat segítséget: a szerzői fel- és levezetés mellett olvashatunk Ajánlást, Előszót és Utószót, valamint a hátsó borítón további két magvas gondolatot, mindezt különféle szerzőktől - nem mondhatni, hogy a véletlenre bízták a dolgot, szépen megágyaztak a könyvnek. Dr. Finszter Géza, az MTA nagydoktora szerint ez "a munka kifogástalan büntetőjogi tanulmány", ugyanakkor "tehetségről árulkodó szépirodalmi alkotás"; dr. Mészáros Ádám PhD a joghallgatóknak ajánlja, mintegy tankönyvként; Gáspár Ferenc író pedig azt nem tudja eldönteni, mi ez: "Esszékötet? Jogtörténeti gyűjtemény? Végül is, teljesen mindegy." Nem, nem mindegy. Valószínűleg a könyv legnagyobb problémája, hogy sem tárgyválasztását, sem saját műfaját és célközönségét nem gondolta át.

Olvasónapló, fiktív vádirat, eszme- és jogtörténeti eszmefuttatások, jegyzőkönyv egy elképzelt egyetemi óráról, szövegelemzés és konyhafilozófia nem egymást segítve működik, inkább keveredik a tizenöt, jobbára a Mozgó Világban és a Család, Gyermek, Ifjúságban már megjelent írásban. A vádlottak padján pedig - két külön írásban - egymás mellé kerül a novella szereplője és szerzője, ami megint csak nem ugyanaz a kategória. Utóbbi megoldásra magyarázatul szolgálhat a könyv egyik alapelve, amely meglehetősen avíttas elképzeléseken alapszik. "A különböző korok irodalmi alkotásai hűen tükrözik az akkori társadalomban élő erkölcsi és jogi normákat" - olvassuk rögtön az elején, de a gondolat refrénszerűen vissza-visszatér: "Csáth írásaiban a valóságot teljességében ábrázolja" és így tovább. 19. századi, sültrealista dobbantóról nehéz lendületet venni. Ráadásul az irodalom itt nemcsak a valóság fénymásolata, de a nép dadusa és erkölcscsősze is: a "művész egyéni élete lehet visszataszító, de műveiben erre soha nem vetemedhet" - kezdi Finszter, és folytatja a szerző: a "jog nevelési szerepét az irodalom erősítheti azáltal, hogy segíti növelni az olvasók morális tudatosságát".

Ezekre az üres frázisokra egyébként semmi szüksége nem lenne a kötetnek, lévén nagyrészt komoly és okos játék. Mert mi más is lenne például az Édes Annáról szóló fejezet, amelyben a bírósági tárgyalás "megtalált" jegyzőkönyvét olvassuk, perbeszédekkel, ítélettel és indoklással. Szellemes tudományos ismeretterjesztésnek és folytatható példának tartom a remek Toldi-interpretációt: a malomkőaffér ismertetése után egy jogtörténeti gyorstalpalóból megtudjuk, hogy sem Nagy Lajos, sem Arany idejében nem volt még olyan egységes jogrend, amely szerint tárgyalni lehetne a kérdést, így viszont Kissnek alkalma nyílik rá, hogy az elbeszélő költeményből vett példák segítségével tömören és érthetően elmagyarázza többek között az eshetőleges és az egyenes szándékú, illetve a tudatos vagy hanyag gondatlanságból elkövetett emberölés fogalmait, míg végül oda lyukad ki, hogy a malomkőhajintást ma alkalmasint minden bíró a "jogos védelem" körébe sorolná. Bravúrosak és szépek a "Párhuzamos történetek" felütései, amikor Csáth A kis Emmája és Kosztolányi Aureliusa mosódik össze egy-egy mai esettel. Utóbbiban a túlbuzgó zsoldost futni hagyó császár szavai és a biztonsági őrként egy tinilányt összerugdosó rendőr tettét fedező kolléga fiktív monológja rímel egymásra hatásosan.

De a fenti, jól sikerült írások sem kerülik el a könyv jellemző hibáit. A stílustörést: Édes Anna kvázi hivatalos ítéletének indoklásában olyanokat olvashatunk, hogy a "vádlott ekkor vissza akart futni a konyhába, de nekiment a falnak. A lámpák valami kancsal fénnyel fellobogtak." Az obligát közhelyeket: az "indulat az ember érzelmi világához tartozó jelenség". Vagy a moralizálást, ami nemcsak az Aurelius-elemzést rontja el. A mesei igazságszolgáltatásról szóló felületes pszichologizálás pedig úgy, ahogy van, elhagyható lett volna. A Bűnbe esett irodalmi hősök erős kezű szerkesztő után kiált, aki mindezeket korrigálja, és gátat szab a nyomdahibák és önismétlések boldog tenyészetének.

Talán meglepőnek tűnhet, de ezek után mégis azt kell mondanom, hogy hasznos és olykor élvezetes olvasmányról van szó. A szerző néhol a fennálló jogrend jogosnak tűnő kritikáját adja, máskor megdöbbent a ténnyel, hogy 1997-ig a nők elleni, házasságon belüli erőszakot nem szankcionálta törvény, vagy éppen bevezet a méhmagzat jogképességének rejtelmeibe. Bátran nyúl kényesnek látszó, izgalmas kérdésekhez: az abortusz, a drogok, a homoszexualitás és a gyűlöletbeszéd kérdéskörét érdemben tárgyalja. Egyetemi jegyzetnek is szánja magát a könyv, habár remélhetőleg a jövő jogászai ennél azért alaposabban értik az alkalmazandó szabályokat, és a laikusokhoz is szólni akar, habár - helyenként kifejezetten jó stílusa ellenére - olvasóbarátnak azért nem mondanám. A szerző a jog és irodalom kapcsolatának tanára az ELTE jogi karán, a műhelymunka nyomai felismerhetők a könyvben, aminek épp ezért gyaníthatóan folytatása is lesz. Remélhetőleg átgondoltabb.

Publicitas Art Media Kft., 2008, 120 oldal, 1980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.