film - THE BROTHERS BLOOM - SZÉLHÁMOS FIVÉREK

  • - köves -
  • 2009. november 12.

Zene

Könnyen lehet, hogy a Bloom testvérek eleve árván jöttek a világra, hisz a felcseperedésükről szóló anekdotaszerű előhangban kizárólag a nevelőszülők láthatók: egy sor reklamáló örökbefogadó, akik rövid próbaüzem után már küldik is vissza a fiúkat az árvaházba. Naná, hogy küldik, hisz a Bloom fiúk már hátulgombolós korukban is komoly veszélyt jelentenek a kisvárosi közerkölcsre: kiskoruk óta fejlesztgetett átverőtechnikájuknak hála, ahol csak megfordulnak, a háztartási megtakarítások nem maradnak érintetlenül.
Könnyen lehet, hogy a Bloom testvérek eleve árván jöttek a világra, hisz a felcseperedésükrõl szóló anekdotaszerû elõhangban kizárólag a nevelõszülõk láthatók: egy sor reklamáló örökbefogadó, akik rövid próbaüzem után már küldik is vissza a fiúkat az árvaházba. Naná, hogy küldik, hisz a Bloom fiúk már hátulgombolós korukban is komoly veszélyt jelentenek a kisvárosi közerkölcsre: kiskoruk óta fejlesztgetett átverõtechnikájuknak hála, ahol csak megfordulnak, a háztartási megtakarítások nem maradnak érintetlenül. Partedlis-fehérgalléros bûnözõi mûködésüket megkönnyíti, hogy Rian Johnson rendezõ (a címbõl ítélve nagy Ulysses-rajongó) inkább a szélhámosmondakör bohócarcú szemléltetõeszközeiként, s nem mint felelõs rablovicsokként tart igényt rájuk, így óva teremtményeit a bûnözõi lét súlyosabb következményeitõl. Kedves bohócok õk: egyik szemük sír, a másik nevet, vagyis úgy tudják komolyan venni magukat, hogy közben valami komolytalan mosolyféle játszik a szájuk sarkában. Kelet-európai átvágótúrájuk is e szellemben bonyolódik; úgy festenek, mint akik egy vicces fotográfia kedvéért a palánkra festett lukon vigyorognak kifelé. Van ilyen háttérbõl szentpétervári, prágai, montenegrói és New Jersey-i, a harmadik lukon, a bolondos-bájos örökösnõ feje helyén pedig Rachel Weisz pofija villan ki. Tartozik még e világutazó trupphoz egy némán cserfes, a robbanóanyagokhoz nagyon értõ retro mangalány és néhány további mellékszereplõ: mindnek megvan a maga tikkje, hendikepje, s hozzá a jól csengõ ponyva-neve. Van e sokadalomban valami Wes Anderson zsúfolt kis világaiból, a Tenenbaumok melankóliájából, melyhez itt némi art deco vonalvezetés és európai patina társul. Kellemetlennek aligha mondható összeállítás, viszont a legfõbb attrakciónak, a nagy átverésnek annyi jelentõsége sincs a filmben, mint egy szép mandzsettagombnak.

Forgalmazza a Budapest Film

***

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.