film - THE BROTHERS BLOOM - SZÉLHÁMOS FIVÉREK

  • - köves -
  • 2009. november 12.

Zene

Könnyen lehet, hogy a Bloom testvérek eleve árván jöttek a világra, hisz a felcseperedésükről szóló anekdotaszerű előhangban kizárólag a nevelőszülők láthatók: egy sor reklamáló örökbefogadó, akik rövid próbaüzem után már küldik is vissza a fiúkat az árvaházba. Naná, hogy küldik, hisz a Bloom fiúk már hátulgombolós korukban is komoly veszélyt jelentenek a kisvárosi közerkölcsre: kiskoruk óta fejlesztgetett átverőtechnikájuknak hála, ahol csak megfordulnak, a háztartási megtakarítások nem maradnak érintetlenül.
Könnyen lehet, hogy a Bloom testvérek eleve árván jöttek a világra, hisz a felcseperedésükrõl szóló anekdotaszerû elõhangban kizárólag a nevelõszülõk láthatók: egy sor reklamáló örökbefogadó, akik rövid próbaüzem után már küldik is vissza a fiúkat az árvaházba. Naná, hogy küldik, hisz a Bloom fiúk már hátulgombolós korukban is komoly veszélyt jelentenek a kisvárosi közerkölcsre: kiskoruk óta fejlesztgetett átverõtechnikájuknak hála, ahol csak megfordulnak, a háztartási megtakarítások nem maradnak érintetlenül. Partedlis-fehérgalléros bûnözõi mûködésüket megkönnyíti, hogy Rian Johnson rendezõ (a címbõl ítélve nagy Ulysses-rajongó) inkább a szélhámosmondakör bohócarcú szemléltetõeszközeiként, s nem mint felelõs rablovicsokként tart igényt rájuk, így óva teremtményeit a bûnözõi lét súlyosabb következményeitõl. Kedves bohócok õk: egyik szemük sír, a másik nevet, vagyis úgy tudják komolyan venni magukat, hogy közben valami komolytalan mosolyféle játszik a szájuk sarkában. Kelet-európai átvágótúrájuk is e szellemben bonyolódik; úgy festenek, mint akik egy vicces fotográfia kedvéért a palánkra festett lukon vigyorognak kifelé. Van ilyen háttérbõl szentpétervári, prágai, montenegrói és New Jersey-i, a harmadik lukon, a bolondos-bájos örökösnõ feje helyén pedig Rachel Weisz pofija villan ki. Tartozik még e világutazó trupphoz egy némán cserfes, a robbanóanyagokhoz nagyon értõ retro mangalány és néhány további mellékszereplõ: mindnek megvan a maga tikkje, hendikepje, s hozzá a jól csengõ ponyva-neve. Van e sokadalomban valami Wes Anderson zsúfolt kis világaiból, a Tenenbaumok melankóliájából, melyhez itt némi art deco vonalvezetés és európai patina társul. Kellemetlennek aligha mondható összeállítás, viszont a legfõbb attrakciónak, a nagy átverésnek annyi jelentõsége sincs a filmben, mint egy szép mandzsettagombnak.

Forgalmazza a Budapest Film

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.