Pedig Vincent élete is épp elég unalmasan siralmas. Egy véglény, akivel aligha érezhet egyet bárki is, ugyanakkor megvetésünket sem nyerheti el. És talán itt a lényeg: míg Tati Hulot úr alakjában stiláris centrumot jelentő hőst teremtett, olyan alakot, akinek minden lábmozdulata jelentésteli, aki minden arcrándulásával valami többre, valami spirituálisabbra utalt, addig Joszeliani főszereplője (Jacques Bidou) teljes mértékben érdektelen. Persze a néző leveszi, hogy éppen ez volt a szándék, de zavarba jön, ha belegondol, hogy mennyire színes és szagos minden más Vincent körül. Maga Vincent egy vállrándításra sem méltó idióta, akit az események utcai szemétként sodornak egészen Velencéig, Egyiptomig, ám apja, apja barátja, anyja, gyermekei mind valami érdekes vagy egyenesen harsány lírát képviselnek a maguk kis életében. (És talán nem véletlen, hogy Vincent apját meg velencei barátja szerepét éppen magára osztotta a rendező; Joszeliani vérbeli komédiásként bolondozik.) Erre nem képes Vincent. Velencében sem történik vele semmi, együtt piál valami ócska kis olasszal, aki pontosan ugyanolyan gyárban dolgozik, mint Vincent. A dohányzást, mint Lyonban, ebben a gyárban is tiltják, csak ezúttal "Fumare é vietato" a felirat. Itt - keretes elbeszélésként - véget is érhetne a mozi, de nem, sajna tovább megy egészen a végső keretig: Vincent visszatér Lyonba, ahol koszos papucsa hűségesen várja világot járt, de világot nem látott talpait: "ugyanannak örök visszatérése" - jósolta meg Nietzsche.
Apró mozaikkockákra esik szét a film. E kövecsek olykor szórakoztatóak, megformáltak, kellemesen szellemesek, ám az egész széthullik mégis. Fád, lapos az egész, és mindig kilóg a rendezői szándék lólába.
- csont -
Forgalmazza a Budapest Film