Épület: Városi tájépítészet (A Budapest Sportaréna)

  • Szentpéteri Márton
  • 2003. április 24.

Zene

ASkardelli György és Potyondy Péter tervezte épület reprezentatív sportberuházás; egy olyan új építészeti együttes, amely - méreténél fogva esztétikai értékétől függetlenül is - érdemben határozza majd meg a főváros hazai és külhoni imázsát, akárcsak Finta József Duna-parti szállodái például, vagy a Vár, az Országház, az új Nemzeti, Rajk László Lehel téri piaca, a SOTE-toronyház vagy épp a Hősök tere. A szimbolikus beruházásoknál idehaza kifejezetten obligát politikai cirkusz okai is nyilván a BSA e kitüntetett szerepében keresendőek. Ha nem is a környéket elsőként sportnegyeddé varázsoló diktatúra módján, de természetesen a mai kormányoknak sem mindegy, ki építi fel az ezredforduló leglátványosabb épületeit. A kívülálló számára meglehetősen elkeserítő
ASkardelli György és Potyondy Péter tervezte épület reprezentatív sportberuházás; egy olyan új építészeti együttes, amely - méreténél fogva esztétikai értékétől függetlenül is - érdemben határozza majd meg a főváros hazai és külhoni imázsát, akárcsak Finta József Duna-parti szállodái például, vagy a Vár, az Országház, az új Nemzeti, Rajk László Lehel téri piaca, a SOTE-toronyház vagy épp a Hősök tere. A szimbolikus beruházásoknál idehaza kifejezetten obligát politikai cirkusz okai is nyilván a BSA e kitüntetett szerepében keresendőek. Ha nem is a környéket elsőként sportnegyeddé varázsoló diktatúra módján, de természetesen a mai kormányoknak sem mindegy, ki építi fel az ezredforduló leglátványosabb épületeit. A kívülálló számára meglehetősen elkeserítő

politikusi tusakodás

ugyanakkor a lényegről tereli el a figyelmet, arról az épített környezetben manifesztálódni képes civil büszkeségről, amely olyannyira hiányzik az Európai Unió kapujában álló pesti polgároknak is. A nyilvánosságnak éppen azért van óriási szerepe az efféle ügyek alakításában, mert kies hazánkban manapság az esetek túlnyomó többségében a városlakóknak - beleértve bizony az újságírókat is! - szinte semmilyen beleszólási lehetőségük sincs környezetük alakításába, a fejük fölött zajló ingatlanmachinációk tényleges mivoltáról pedig még csak sejtésük is alig-alig van.

A kortárs zsurnálkritikus egyik legnagyobb dilemmája, hogy ítélete tárgyát amannak hosszú hatástörténetében csak meglehetősen pontszerűen szemlélheti, mert nemigen akad módja öt-tízévente visszatérni egykori témájához. Pedig rendkívül izgalmas volna megfigyelni, hogyan felejtődnek el az adott épület megszületésekor még látványos közéleti viták, miközben az architektúra újabb és újabb jelentéseket vesz fel a maga mindig változó történeti kontextusában. Ki az, akinek mostanság az aréna révén eszébe jut például a Rákosi-éra nagyszabású sztahanovista demonstrációja, amely a Puskás (korábban Nép-) Stadion és környékének szocreál "városi táját" (urban landscape) megteremtette? Márpedig a Skardelli György és Potyondy Péter (Közti Rt.) tervezte új csarnok környékének Skardellitől és a szintén "köztis" Gáspár Lászlótól, illetve Lázár Ferenctől származó rendezési tervében megmutatkozó újszerűség csak hiányosan érthető meg ezen előzmények nélkül. Az ugyanis nem kérdés, hogy

a terv igazi bravúrja

éppen az immár számtalan metaforával - kavics, discman, cápafej, teknőspáncél, békalencse, szkarabeusz, csészealj - illetett aréna és az azt övező, az utcaszint fölé emelt plató együttese által formált építészeti tájban keresendő. Abban a kompozíciós egységben, amely a hazai építészeti gyakorlatban szinte példátlan módon pusztán néhány markáns szobrászi gesztus monumentális felnagyításaként is értelmezhető. Az aréna a maga biomorf alakjával lényegében az 1999 decemberében leégett Budapest Sportcsarnok helyén épült fel, pozíciójával éppúgy nem írva felül tehát azt a Népstadion félkaréjban futó torzója és a dromosz tengelye által kijelölt klasszicizáló térkompozíciót, amely kétségtelenül a Rákosi-rendszer megalomániájának egyik legszembetűnőbb építészeti látlelete volt, mégpedig a "kis ország, de élenjár a sportban" szlogen jegyében. Kevesen tudják azonban, hogy nem csupán az egykori Népstadion maradt torzóban, de a szocreál talán legnagyobb szabású, a stadionhoz kötődő urbanisztikai utópiája is csupán töredékében valósult meg. Ez az Albert Speer Berlinétől sem idegen hatalmas, népsportos lendületű, ekképp tehát a korszakban nem kevésbé paramilitáris mozgósítási hálózat álma volt, amely a Népstadiontól kiinduló metróvonal mentén kiépülő megállóépületekkel egyetemben valóban gigászi, városnegyedeken átívelő architektúrát valósított volna meg. E részleges megvalósulás jeleként a végül felhúzott Népstadion állomás mind ez idáig bizony jócskán elkülönült a szomszédos sportkomplexumtól, semminő mód nem alkotott azzal építészeti értelemben vett egységet. Igaz, az egyébként nem értéktelen állomásépületet a jelen átalakítások során is meghagyták a maga slampos-szutykos állapotában, mégis a homokba fúródott üvegszilánkokat mímelő építményektől rakott plató legyezőt mintázó tágas járófelületével immár valóban egységbe fogja az állomást az aréna tömbjével - és persze a Sportszállóval is. Ma már természetesen szó sincs semminő neoklasszicizmusról s a hozzá kapcsolódó szimmetrikus szerkesztésről, az ezredforduló magyar építészei ugyanis dekonstruktív ízű, Zaha Hadid-os formakapcsolatokat hoztak létre a szilánkos struktúrában, kerülvén mindenfajta - nem kívánt asszociációkat is hordozni képes - szimmetriát, ekképp is semlegesítvén minden, a negyedre korábban ráerőszakolt jelentéstartalmat.

Igazán nem szeretnék ünneprontó lenni, de le kell szögeznem, Skardelliék megoldása - legyen bármennyire is progresszív -

korántsem tökéletes

Jelen állapotában például nem tűnik különösebben bizalomgerjesztőnek az épületegyüttes Stefánia úti, illetve Hungária körúti "homlokzata" a leendő buszpályaudvar beállóival. Ezek a városszéli plázák kamionoktól zsúfolt logisztikai szárnyaira emlékeztető nézetek bizony még akkor is nyomasztóak, ha belátjuk, kies buszpályaudvart tervezni nem épp a legkönnyebb feladat - bár a legutóbbi időkben Lázár Antal érdemi példát mutatott fel ezen a téren a Könyves Kálmán körúti buszpályaudvarral. Paradox módon az egyébként bravúrosan kifundált platóval is bajok vannak, igaz, olyanok, amelyek a jövőben még orvosolhatóak. Rendkívül fontos építészeti tett nagy kiterjedésű közteret alkotni egy olyan metropolisban, ahol a legutóbbi időkig ez egyáltalán nem volt érdemi szempont a városfejlesztésben. Már csak ezért sem érthető, hogy a tervezők miért nem szántak nagyságrendekkel több zöld felületet abba a ma még igencsak kietlennek mutatkozó, gránitborítású közegbe, amely szilánk alakú épületeivel, illetve rideg horizontzáró tüskéivel eleve élettelen, urambocsá´, marsbéli tájat formál.

Szentpéteri Márton

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.