Film: Az angol butik (Csavard be, mint Beckham)

  • - t -
  • 2002. szeptember 5.

Zene

Angoljárás van, ez nyilvánvaló. Egymás sarkát tiporják a moziban, és mind olyan helyes. Meg kell őket zabálni. A különböző kritikai szándékú nekirugaszkodások se nagyon jutnak tovább e bűbáj lereagálásánál: na ki jön ide nappapihoz, a balettozó fiúcska vagy a focizó kislány, sorolhatnánk reggelig: a szilikózis veszélyének fittyet hányó bányászok rézfúvósai, a hot-dog vonalon helyüket kereső melák mihasznák, mit tudom én.
Angoljárás van, ez nyilvánvaló. Egymás sarkát tiporják a moziban, és mind olyan helyes. Meg kell őket zabálni. A különböző kritikai szándékú nekirugaszkodások se nagyon jutnak tovább e bűbáj lereagálásánál: na ki jön ide nappapihoz, a balettozó fiúcska vagy a focizó kislány, sorolhatnánk reggelig: a szilikózis veszélyének fittyet hányó bányászok rézfúvósai, a hot-dog vonalon helyüket kereső melák mihasznák, mit tudom én.

A legutóbbi alkalommal (Ízig-vérig Annie-Mary: Manchester, England, England), három hete a jelenség vagy uram bocsá´ a műfaj szintjén igyekeztünk fülöncsípni a szigeti proletárprogressziót, így mára már csupán aktuális prepotenciájának vizsgálata marad, bár ez után sem inthetünk búcsút nekik, hiszen a jelenlegi felhozatalból mégiscsak velük a legkönnyebb másfél órát kibírni. Hát, nem? Gondoljanak bele!

Kivel sétálnának szívesebben a szigeten: egy bakfissal, aki úgy focizik, mint Beckham, vagy a Los Angeles-i rendőrség gyilkossági csoportjának momentán brutális módszerei miatt rendfokozatában viszszavetett őrmesterével? Én persze unom az angolokat. Viszont a rendőröket utálom, s ugyanannyit kell fizetni mindkettőjükért.

Hogy ebben az angol "istenem, nincs is annál csudálatosabb, mint alulkulturált, külvárosi kreténnek lenni" szcénában olyan fene sok nóvum már nem vár a leganglománabb mozifüggőkre sem, arra meglehetősen konkrét bizonyítékokkal szolgál itt tárgyalt filmünk. Leginkább azzal, hogy szemrebbenés nélkül söpri le a padlást: magáévá tesz mindent, ami az előzményének tekinthető iparágban valaha is konvertálható volt, a klinkertéglától a Filatorigátig.

Jess (második generációs indiai bevándorló bakfis) éli az életét (e tekintetben a tulajdonviszony persze egy komoly diagnózisban minimum véleményes lenne, hogy most az az övé-e vagy a fizetésükért zsebkendő négy sarkában ezt-azt elhordani semmiképp nem hajlandó filmeseké, spongyát rá), s az szigorú szabályokra épül:

1. Csak indiai ételt szabad készíteni és fogyasztani. Ez nagyon fontos, mert ha megszegnék, a Spectrum Tv kénytelen lenne Olaszországból beszerezni a főzőcskés műsorait.

2. Csak indiai férfihez szabad feleségül menni. Miért, különben megkövezik a nőt? Oh, azt azért nem, de az előfordulhat, hogy levonják a honoráriumából az egzotikus esküvői jelenet költségvonzatait.

Ám nemcsak indiai, de lány is, mi lehetne vele, ami számot tarthat a mozinéző együttérzésére? Ha bekapná a legyet? Hányadszorra, istenem? Focizzon, az valami. A biztos siker záloga! Szovjet cirkuszok tömegei arattak babérmezőket hokizó mackók mutogatásával. A politikai korrektség, pláne ez a naponta használatos, eldobható fajta, ami mindeme dolgozatok eszmei alapvetéséül szolgál, bármire és annak az ellenkezőjére is fölhasználható: fene praktikus célszerszám, jobb, mint a svájci bicska.

Ha akarom, az indiaiak, a fekák, a focizó csajok, a melegek, akik megfordulnak ebben a (mondom: olyan helyes) filmben, azok csuda tüneményes fickók, mind legény talpig a gáton és a többi.

Ha akarom, a focizó csaj = hokizó mackó. Lehet mutogatni, mert olyan különleges, olyan szokatlan, és mégis jóval illedelmesebb, mintha tízpercenként nyeletnénk vele kardot.

A kisebbségek díszszemléje mellől a nagyságok sem hiányozhatnak. A múlt és a jelen labdarúgó héroszai a szigetországból, egyfelől akarat és képzet formájában, másfelől testi valójukban: Linecker és Beckham!

Mit gondolnak, melyik a melyik? Ennyi hótbiztos nyerőpatron mellől mi hiányzik még a tisztes sikerhez? Némi decens ibusz: ismerjünk meg szépen fotografálható vidékeket egy mozijegy áráért! E heti úti célunk: Hamburg, a mondén kikötőváros, ami a Beatles együttes (múlt századi hasonló angol sikerágazat) óta számos ködös legenda kedvelt fészke. Ide érkezik a lábügyes Jess futballcsapata, ám a színes bőrű lány tizenegyest hibáz, amivel teret nyit egy nemes gondolatnak.

Nos, mit tart számon a magas tudomány? Beckham vagy Linecker axiómáját? A válasz egyben a problémánk megoldását is jelenti.

Mindazonáltal ennyi patronból (a kötelező érzelgősségről nem is szóltunk) meglehetős tűzijátékot lehet fabrikálni. Nincs is ebben hiba: a majd´ kétórás játékidő jóval pergőbb, szórakoztatóbb, mint általában egy-egy Beckham-fellépés.

- t -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.