Kiállítás: Minden ugyanaz, és semmi sem fáj (Budapest Boksz - Ludwig Múzeum)

  • Bodoky Tamás, Sipos Anett
  • 2002. szeptember 5.

Zene

Legyűrhetetlennek látszó, robbanni kész indulatokat és megingathatatlanul monumentálisnak tetsző akaratokat sikerült a két, nemzedéke legszorgalmasabbjai közé tartozó kurátornak, Hegyi Dórának és Tímár Katalinnak domesztikálni, majd kanalizálni, midőn a Ludwig Múzeumban közös erővel keretbe feszítették az ismeretlen kilencvenes évek Budapestjének odújából fogcsikorgatva kiacsargó, ám eddig előbújni semmi áron sem akaró művészetét.
Legyűrhetetlennek látszó, robbanni kész indulatokat és megingathatatlanul monumentálisnak tetsző akaratokat sikerült a két, nemzedéke legszorgalmasabbjai közé tartozó kurátornak, Hegyi Dórának és Tímár Katalinnak domesztikálni, majd kanalizálni, midőn a Ludwig Múzeumban közös erővel keretbe feszítették az ismeretlen kilencvenes évek Budapestjének odújából fogcsikorgatva kiacsargó, ám eddig előbújni semmi áron sem akaró művészetét.

Felteszem, szándékukat csak azért övezte siker, mert bennük még nagyobb elszánás munkált: leereszkedni az ismeretlen világ mélyére, s felszínre hozni az értékeket; megszelídíteni, s hasznosítani a kontrollálatlan, magával mit kezdeni nem tudó energiát, hogy - végül - mindez a mi javunkat (meg utódainkét) szolgálhassa.

Köszönet érte, hiszen újabb mérföldkő emelődött a művészet demokratizálódásának útján. A kiállítás eszmei mondanivalója ugyanis nem más, mint hogy a művészek a hagyományos szereposztást, szerepformákat, dramaturgiát és könyvelést

durcásan elunták

a nyolcvanas évek legvégén, konokul hátat fordítottak az úgynevezett hivatalos intézményrendszernek (je m´en fous! - vetették oda foghegyről), s a kilencveneseket már azzal a magányos, dühödt, de nem eléggé állhatatos matatással folytatták le, melynek értelme a pénz körüli mogorva szaglászásban merült ki. Így lett és maradt volna a mostani évtizedre is, ha néhány elhivatott kurátor nem nyúl utánuk szívesen, s nem igyekszik nekik - ha mást nem is - legalább szolidaritást mutatni: önzetlenül melléjük állni, artikulációjukat olajozottabbá és számlaképesebbé tenni, és viszszavezetni őket a helyes útra. Vagyis elmondani mindenkinek, kifelé és persze befelé, hogy nincs mit szégyelleni a dühön, a művésznek a kilencvenes évek óta éppannyi joga van az élethez, mint egy bankjinglinek, sőt! Ezt akkor most már mindenki tudja, a rejtély nem rejtély többé. Még akkor sem, ha a rendezők - a csipkeverés természetes és szemérmes nőies finomságával - a pénz és az érvényesülés iránti vágy cementezőereje mellett a barátság mély érzését is megemlítik a csoporttá szerveződés indokai, iniciatívái között, és megosztják velünk a felismerést, hogy mindez évtized-specifikus, korábbról szinte ismeretlen jelenség. (Máshonnan is tudjuk: 1990 előtt nem volt élet a Kárpát-medencében.)

Ami az imént említett helyes utat illeti, az természetesen az úgynevezett hivatalos és pénzes intézményrendszer. Mi más új, eddig nem ismert pálya is nyílhatna a kétezres években, mi más újdonságot is hozhatna a jelen?! Hegyi Dóra és Tímár Katalin ennek érvényében érzékenyen és szellemesen állított fel egy opálos, kérdve kifejtő dichotómiát a részvevők és a nézők számára: vajon a nagy hal eszi-e meg a kicsiket, vagy a kicsik emésztik fel a nagyot? Így tételeződik a kérdés a Ludwig Múzeumban, melynek láttán, ha rosszindulatú akarnék lenni - de miért tenném -, arra gondolnék, hogy a szervezők azzal, miszerint a város egyik legfontosabb múzeumába invitálták barátaikat, egyrészt archaikus anarchizmusuk báj-hímporától fosztják meg őket (gondoljunk StAuby még néhány évvel korábban is engesztelhetetlennek rémlő autonómiájára), másrészt professzionális térbe helyezve az ürességet (például várnagy TIBBI efemeriádáját), rámutatnak: minden ugyanaz, semmi sem változik. De nem hiszem, hogy ez lett volna a szándékuk, sokkal inkább tartom valószínűnek, hogy

a kis halak pártján pillangózva

a nagy felemésztésén munkálkodnak. Ha ez igaz, akkor a belülről bomlasztás ismert, hasznos és rapid eszközével dolgoznak, mert tudják: beleintézményesülve az intézménybe, intézménnyé válik előbb-utóbb az, ami még nem az, s ha majd az lesz, akkor már jó, mert intézményes (és gazdag).

Hogy ez mennyire így lehet, azt egy gondolatkísérlet is igazolhatja: tegyük fel, hogy 1917-18-ban a Szépművészeti Múzeumból valaki átszól a Visegrádi utcába Kassáknak, hogy hozza már át az anyagot a reneszánsz terembe, mert az antant nem engedi az új angolokat kiállítani... Nem, nem folytatom, mert ilyen marhaság biztosan nem jutott Hegyi Dóra és Tímár Katalin eszébe, s a kiállított művészekről sem bírom elképzelni, hogy a Várba jutva nagyoskodva okoskodni akartak volna. Már csak azért sem, mert hiszen nem először járnak ott. (És csak egy riadt közbevetés: évek, évtizedek óta tudjuk, hogy fogalmunk sincs már arról, mi a művészet, mostanában meg már arról sem, ki a művész.)

Inkább azt tartom nagyon is valószínűnek, hogy a rendezők vagy fizikai, vagy spirituális kapcsolatba kerülve Tom Wolffal, beteljesítették annak 1975-ös jövendölését. Ez a hamis ember, ez a rosszcsont annak idején a Festett malaszt című pamflet végén azt jósolta, hogy 2000-ben nem művészeket, hanem ideológusokat fognak kiállítani a MOMA-ban, s nem sokat tévedett. A Ludwig, ha nem is csereszabatosan, de legalábbis arányosan követi az eseményeket.

Hajdu István

Rejtett szcéna az 1990-es években; megtekinthető szeptember 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.