Film: Az év úti célja (Ideglelés - The Blair Whitch Project)

  • Orosz Ágnes
  • 2000. január 13.

Zene

Ideglelés - The Blair Witch Project

Megkerült az erdőbe veszett filmfőiskolások anyaga, és mi most ezt nézzük. Tegyük hozzá, meg-, de legalábbis összevágva, miután két kamera volt náluk, a 16 mm-est a projektnek, a Hi8-at a werkfilmnek szánták. Ha tisztán erről lenne szó, és az Ideglelés úgymond lényegéből fakadóan nem siet kiábrándítani ez ügyben, akkor viszont joggal szégyellhetnénk magunkat. A szállítókkal együtt, bár nekik úgysem ez lenne az elsődleges szempont, mint ahogy lefogadom, hogy a Fókusz is két kézzel kapna egy ilyen anyagért. Az ötlet mindenképpen egyszeri és megismételhetetlen, például ha egyszer egy igazi kerülne elő, ezek után már a kutyát sem érdekelné. Skizofrén dolog mindenképpen, de valahogy mégsem fojtják meg a saját ellentmondásai. Például, mert történetesen nyilvánvaló, hogy a végsőkig forgató szereplők fejében is megfordult, hogy a szalagok túlélhetik őket, másképpen fogalmazva, választhattak életük filmje és az életük között, és ez lett belőle. Egyáltalán, ha csak az anyagon múlna, többségünk bevenné, már-már úgy tűnhet, a rendezők (Daniel Myrick és Eduardo Sanchez - a stáblistán persze hiába keresnénk őket) előtt senki sem tudta, hogy szubjektívben is lehet forgatni. Bár filmjük éppenséggel belőhető a Gyilkos túra, Twin Peaks és Lepkegyűjtő (a regény) háromszögbe, de mégiscsak igazi precedens nélküli. Ha egyszer-kétszer leül, az azért van, mert ez bizonyos értelemben egy antifilm. Érdektelenek, nem különösebben szimpatikusak a szereplők? Hát persze, mint az életben általában. Az sem tipikus, hogy a főszereplőt, a The Blair Witch Project rendezőjét látjuk a legkevesebbet - igaz, halljuk eleget -, leghosszabb ideig amikor szürke sapkában, könnyes szemmel feladja magának az utolsó kenetet. Mégis, próbáljunk csak meg nem azonosulni velük. Ha a film végéig nem jutnak eszünkbe legalább az esti meséink, nyert ügyünk van. Ez az a fajta horror, amiben a szereplőkkel egyetemben nem látjuk, de még csak fogalmunk sincs, mitől félünk. Olykor meg éppenséggel percekig semmit sem látunk. Hőseink helyzete mellesleg már önmagában elég reménytelen: egy erdő közepén, élelem nélkül, mindemellett rohamléptekben mennek egymás idegeire. És nincs olyan mázlijuk, hogy az egész meglegyen egy éjszaka alatt, és kész. A rettegésben töltött sötétséget egy darabig felváltják a nappalok, ami arra mindenképpen jó, hogy kihúzza a tortúrát egy kicsit.

Ha lehet hinni a készítők egybehangzó nyilatkozatainak, a forgatáson a munkamegosztás nem volt éppen mindennapi, mivel a teljes anyagot tényleg maga a három színész (Heather Donahue, Michael Williams és Joshua Leonard) vette fel, miután kezükbe adtak egy cselekményvázlatot, magukra hagyták őket, és míg a rendezők Blair Witchet játszottak, ők végig improvizáltak. Másfelől olyan nyilatkozatok is elhangzottak, hogy a szereplők kiválasztása éveket vett igénybe, és a színésznő saját bevallása szerint igen alaposan készült a szerepre. A sikertörténethez persze az is hozzátartozik, hogy mindezt egy 35 000 dollár körüli összegből hozták ki, ami azóta több ezerszer megtérült, nagyrészt a profi marketingkampánynak köszönhetően. A tavalyi Sundance-en egyszer csak városszerte falragaszok kezdtek feltünedezni a filmesek képével, és a bemutatott filmet, amíg csak lehetett, talált anyagnak tüntették fel, amit az időközben elkészült honlap is igyekezett alátámasztani. Ez hatott: a korai Miramaxhoz hasonló profilú Artisan megvette a jogokat, aztán Cannes-ban is leesett egy díj, a Sci-fi Channel pedig bemutatta a forgatáson kimaradt anyagból összerakott Blair Witch átka című dokumentumfilm-szerűséget. Az egyre bővülő site, amely magyarul is legalább két helyen elérhető, messzemenően kidolgozott, szakértői nyilatkozatokkal, bizonyítékokkal, mint pl. Heather naplója (sokban visszhangozza a filmben elhangzottakat, így inkább kicsit sulykolós hatása van), és rengeteg fotóval szolgál többek között. Ez utóbbiak között azonban van nem egy spontánnak véletlenül sem nevezhető, pl. a három szereplő együtt közvetlenül a túra előtt, és ezen voltaképpen el is hasal a dolog, egyszerűen, mert túl van dokumentálva. Igazán persze csak a furfangosan csatolt árukapcsolásos hirdetések tesznek be, a legjobb a vérnyomokkal borított CD, ami, mivel a filmben egy hangjegynyi zene sincs, a kocsiban talált kazettákról van összeválogatva.

A site-nak annyi paródiája jelent meg mostanáig (nemegyszer keverve más kultokkal, mint a Shop-stop, South Park, Oz stb.), hogy még egy versenyt is kiírtak, számos fórumon tárgyalják a nagyon is várható folytatást, és a rend kedvéért persze létrejött egy-két antisite is. Mindezzel együtt írják az Ideglelés sikerét és kultuszát nagyban az internet számlájára és tartják az első mozifilmnek, amely arra használta a netet, amire való. Igaz, sokban emlékeztet a Twin Peaks körül annak idején kialakult internetes közösségre, amely, bár a médium akkor még jóval szűkebb rétegekhez jutott csak el, valóban a legelső filmes kult volt a neten. A különbség, talán épp ezért, hogy az teljesen spontán módon, Lynch különösebb közreműködése nélkül alakult ki, az Ideglelés esetében pedig a spontaneitás már csak az áru neve.

Orosz Ágnes

The Blair Witch Project, színes, fekete-fehér, amerikai, 76 perc, 1999; írta és rendezte: Daniel Myrick és Eduardo Sanchez; szereplők: Heather Donahue, Michael Williams, Joshua Leonard; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.