Film: Dalműtét (Joel Schumacher: Az operaház fantomja)

  • - banza -
  • 2005. március 17.

Zene

Igazán megkapó az indítás; archaizáló képek, barna-fehérben, Daguerre mester látásmódjával. 1919, Párizs, felülről, mintegy gyerekjátékméretben látjuk a fő színhelyt, az operát, a téren tipródó emberek is bábuk. Aztán a kép megelevenedik, éppen árverést rendeznek, a háborúban lerobbant épületben kísértetiesen (és kissé retorikusan) kereng a szél, s persze felsüvöltenek az emlékek is. Különösen Chagny márkiban, aki öregen, megtörten licitál egy zenélődobozra. Egyetlen vetélytársa régi ismerőse, Madame Giry, az operaház disztingváltan őszülő öltöztetőnője. Összevillan a szemük. És máris a múltban vagyunk, az 1800-as évek második felében.

Igazán megkapó az indítás; archaizáló képek, barna-fehérben, Daguerre mester látásmódjával. 1919, Párizs, felülrõl, mintegy gyerekjátékméretben látjuk a fõ színhelyt, az operát, a téren tipródó emberek is bábuk. Aztán a kép megelevenedik, éppen árverést rendeznek, a háborúban lerobbant épületben kísértetiesen (és kissé retorikusan) kereng a szél, s persze felsüvöltenek az emlékek is. Különösen Chagny márkiban, aki öregen, megtörten licitál egy zenélõdobozra. Egyetlen vetélytársa régi ismerõse, Madame Giry, az operaház disztingváltan õszülõ öltöztetõnõje. Összevillan a szemük. És máris a múltban vagyunk, az 1800-as évek második felében.

A film sajnos a késõbbiekben mindent lerombol, ami a Fantom becenevû komplexumban még nagyszabású volt és szellemes. A leépülés persze nem itt kezdõdött. Elõbb a musicalben, mely Gaston Leroux nagyszerû, 1911-ben kiadott regényét zsákmányolja ki. De a darab, éppen mivel színházi produkció, még elég sokat õriz a regény alapdramaturgiájából és abból a romantikus-sátáni látásmódból, mely az operát a 19. század vezetõ mûfajának érzékelte, és ehhez tökéletes helyszínt talált magában az opera épületében. Igen, a regény alaptémája egyrészt az opera mint mûfaj, másrészt az opera mint intézmény, mint kísértetkastély és zenepalota. A regény remek címe azt sugallja, hogy az operának van fantomja, azaz létezik lelke-szelleme. Leroux mûve maga is nagyszabású operalibrettóvá alakul, és e szellemet Webber elég színvonalas zenéjû-jelenetezésû musicalje még képes életben tartani.

Mi vonz még a 21. században is az operában, ebben a tökéletesen szürrealista mûfajban? Robert Donnington, a nagy zenetudós olyan freudista-jungista magyarázatot ad, mely témánkhoz jól használ-ható: az opera királyi utat kínál a tudattalanba, miként az álom, csak sokkal világosabban. Továbbá: az operát a benne lévõ szimbólumok éltetik és teszik halhatatlanná. Nem vitás, hogy Az operaház fantomja hemzseg a jelképektõl: a fent és a lent, a színpad és a pince világa, a fény és a sötétség birodalmának szétválasztása, a zene angyala az egyik, a muzsika ördöge a másik oldalon, a szépség és a szörnyeteg konfliktusa, a megváltásra váró, kitaszított ember (mûvész) és a vele ellenséges, õt meg nem értõ társadalom antagonizmusa.

A film sajnos már alig él e szimbólumokkal, kioperálja a végzetet a dalmûbõl, végletesen elgiccsesít minden üzenetet, mely a szellem világából érkezik - elvérzik a drámai tét. Itt már csak a lapos szerelmi ménage á trois marad: a bariton gyomorbajos irigykedése a tenor-szoprán álompárra. Maradnak a túl vajas fények, az izomból elõgyötört érzelmek, nincs más, csak a megzenésített közhelyek sivársága. A szereplõk felsorolása szinte fölösleges: Emmy Rossum (Christine) szép és csillogó fogakkal csodálkozik, Gerald Butler (Fantom) olykor szenvedélyesen meglendíti fantomaszos köpönyegét, Patrick Wilson (Raoul) nem érti ezt az egész operás tébolyt, de hát neki már egy szûkített szeptim is migrént okoz.

- banza -

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.