Koncert: Zene és protokoll (A Nemzeti Filharmonikusok kétszer)

  • Csont András
  • 2005. március 17.

Zene

Mivel még nem hallottam az új teremben a zenekart, nagy várakozással foglaltam el helyemet március 10-én. Bemelegítésként Rossini A tolvaj szarka című, elbűvölően szellemes nyitányát játszották. A kezdet homálya után a vonóskar virtuóz vezetésével hirtelen föllobogott a zene (megértettük, hogy Beethoven miért mondta a hedonista taljánnak: "maga csak vígoperát írjon, a komoly dolgokat hagyja nekünk, németeknek!"), aztán annak rendje és módja szerint megcsinálták az ominózus Rossini-crescendót. Taps, jöhet az átrendezés.

Mivel még nem hallottam az új teremben a zenekart, nagy várakozással foglaltam el helyemet március 10-én. Bemelegítésként Rossini A tolvaj szarka címû, elbûvölõen szellemes nyitányát játszották. A kezdet homálya után a vonóskar virtuóz vezetésével hirtelen föllobogott a zene (megértettük, hogy Beethoven miért mondta a hedonista taljánnak: "maga csak vígoperát írjon, a komoly dolgokat hagyja nekünk, németeknek!"), aztán annak rendje és módja szerint megcsinálták az ominózus Rossini-crescendót. Taps, jöhet az átrendezés.

Ránki Dezsõ fantasztikus visszatérése mellett az elmúlt hónapok legnagyobb magyar zenei eseménye Kelemen Barnabás (az extrovertált) és Perényi Miklós (az introvertált) együttmûködése; nemrég éppen Ránki társaságában adtak térdre parancsoló Schubert-estet (lásd Magyar Narancs, 2005. március 3.). Az általuk elõadott Brahms a-moll kettõsverseny a romantikus irodalom egyik reprezentatív alkotása. Ám premierjén megbukott, és még Eduard Hanslick, Brahms barátja is jól lehúzta kritikájában, mondván: mûfajellenes ötlet két hangszert egy versenymûben felléptetni, ráadásul a darab rejtett szimfónia, melyben a szólisták mindhiába küzdenek az elnyomó zenekarral. Nem így történt csütörtök este; a dirigens, Kocsis Zoltán annyira visszafogta a hangászkart, hogy a két szólista feszült párbeszéde tökéletesen érvényesült rögtön a mû legelején: Perényi rezignált monológja után belépett Kelemen kissé szertelenebb, édesebb tónusú hegedûje, hogy aztán hamarosan egy viharos uniszónóban egyesüljenek és bõgjenek együtt a zenekarral. Az elsõ tétel szenvedélyes érzelmi csatákkal zajlott, Kelemen nagy tempóban vezetett (olykor kissé sietett), olyannyira, hogy a közönség azt hitte, itt a vége, egyszerre beindult a taps gépezete. Kocsis a publikum felé fordulva, a rá olyannyira jellemzõ szarkazmussal csinált rendet: "Hölgyeim és uraim, ez ellen már Haydn is tiltakozott!" Talán ez zavarta meg a szólistákat, mindenesetre a lassú tétel széles dallamát meglehetõsen bizonytalanul indították, és a csak a téma visszatérésekor találtak teljesen magukra. Ez az Andante mégis a koncert legszebb pillanatait adta. A rohanó fináléban Kelemen Barnabás ismét az élre állt, szertelensége nem sok gátat ismert, alig vette figyelembe, hogy egy kettõsversenyben dolgozik. A nagy schuberti találkozás után duójuk némi csalódást okozott.

A szünet után Dvorák nem sokat játszott VIII. szimfóniáját húzta elõ Kocsis a belsõ ruhatárból. A romantikus generáció (Brahms, Schumann) kínzó kérdése ("hogyan lehet Beethoven után szimfóniát írni?") itt már kínossá válik: "hogyan lehet Brahms után?". Dvorák utóvédharcos, nagy formakultúrájú komponista, de a szokásos, négytételes, allegro-andante-scherzo-finálé lefolyású mû csak félelmetes elõadásban borzolhatja a kedélyünket. Szó sem volt ilyesmirõl, a zenekar meglehetõsen fénytelenül, olykor nyers masszaként szólt, a terem mesés akusztikája nem érvényesült. Nem az ültetés elhibázott vajon? Kocsis balra teszi az elsõ és második hegedûket, jobbra a cselló és bõgõ, középen a brácsa foglal helyet. De ebben a teremben mintha a Fesztiválzenekar ülésrendje arányosabb hangzást adna: balra az elsõ, jobbra a második hegedû, középen a brácsa-cselló, leghátul pedig a nagybõgõ.

Ránki Dezsõ

Március 14-én véget ért a próbaüzem korszaka, a Nemzeti Hangversenyterem hivatalosan is megnyílt. Legalább öt percet köhögtünk-krákogtunk a teremben, míg végre Kocsis Zoltán kipattant és beintett. De megint fel kellett állni, ugyanis a Himnusz következett. Ekkor rémlátomás támadt: Vitray Tamás jelent meg a pódiumon! Ez a levitézlett motoros séróból teremtette meg a táncdalfesztiválos hangulatot; szörnyû bakikon át bukdácsolva, másodpercek alatt a színpadra parancsolt egy tizennyolc tagú sorfalat, az épület "megálmodóit". Miután a kiválasztottak elmakogták húrtépõ közhelyeiket (feltûnt, hogy Gyurcsány mennyire utánozza Orbánt), Vitray bonyolult, dadaista ízû vetélkedõt szervezett, mely az "Add át az elsõ fejesnek a Mûvpalota kulcsát!" névre hallgatott. A sperhakni végül Demszkyhez (?) került, de a kulcsfigurák közt téblábolt még José Carreras is, jelenlétét tán õ maga sem értette - állítólag Demján házavatóján énekli majd, hogy "Nevem nem tudja senki sem!" Eme bárgyúságok után zenére számítani sem lehetett, mégis csoda történt: Ránki Dezsõ olyan ihletetten, oly vad indulatokkal, oly bensõséges költészettel játszotta el Liszt A-dúr zongoraversenyét, hogy attól néhány másodpercre mindenki elfelejtette a folyosókon már a nagyvizitre váró hidegtálakat.

Szünet után három Bartók-zongoradarab Kocsis-hangszerelésében, melynek jóvátehetetlen tévedése, hogy egységet tulajdonít a szerzõ különféle korszakaiból származó és így összerakhatatlan apróságainak, végül a hivatalos gyászmagyar, Kodálytól a Psalmus Hungaricus, megkapó kórussal, de sajna Kiss B. Attilának az intenzív osztályra szoruló csúcshangjaival. Jók voltak még: gnocchi spenótmártással, bazsalikomos kacsamellfilé.

Csont András

Nemzeti Hangversenyterem, március 10. és 14.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."