Film: Danish blue (Natasha Arthy: Nézz balra, ott egy svéd!)

  • - ts -
  • 2005. március 17.

Zene

Pije jako Dán, tartja a filmművészetben egykor ugyancsak járatos kis közép-európai nemzet (a cseh) szóláshasonlata, s a filmművészetben manapság olyannyira járatos kis észak-európai nép nagy lendülettel igyekszik ennek (iszik, mint egy dán) megfelelni.

Pije jako Dán, tartja a filmmûvészetben egykor ugyancsak járatos kis közép-európai nemzet (a cseh) szóláshasonlata, s a filmmûvészetben manapság olyannyira járatos kis észak-európai nép nagy lendülettel igyekszik ennek (iszik, mint egy dán) megfelelni. "h, a cinematográfia nagy (rokon)lelkei, ha találkoznak: a sör nem a hetedik lépcsõfokon a legjobb, hanem ha ipari lépték-ben fogyasztjuk, vodkával. Leittasodni maga a mennyország, csak sajnos nem tart olyan sokáig, szemben a másnapossággal, ami viszont igen, s ne feledkezzünk meg a talajrészegen elkövetett dolgok hosszabb távú kártételeirõl se. Magyarán hõseink italozási gyakorlatával modellezhetõ a legkézenfekvõbben mindaz, mi egész létük nyavalyája: csupán olyan gesztusokra képesek, melyek kortynyi boldogságot fialnak, s utóhatásként tengernyi szenvedést.

Pedig azt sem lehet rájuk mondani, hogy felkészületlenek lennének. Tudják, így megy ez. De minek lenne elég erejük arra, hogy ne így legyen? Ki tudja? Azt legalább tudják, mi kell a jó házasságkötéshez. Valami új holmi, valami régi, valami kölcsönkapott meg valami kék - aztán ennyi mégsem elég. Vagy sok is, pláne a kék...

A hõsnõ (akár azt is mondhatnánk: nõfilm - szerencsére nincs ilyen kategória) zárt osztályon tartott (majdnem azt írtam, kezelt, de arról szó sincs) nõvéréhez siet a jó hírrel: házasodni készül, kitûnõ parti, de mire odáig jut, csak annyit mond, arra gondolt, hoz egy új walkmant ajándékba. A válasz: "Szarok rá, Ingeborg" - nincs ilyen nevû szereplõ, de mindig így reagál, tehát megúsztuk ezt a pár perces látogatást is, jaj, mi lett volna, ha a fényes lagzi híre még mélyebb depresszióba sodorja szerencsétlent. Az a fõ, hogy simán ment, indulhatunk a következõ hasonló (félelem alapú) cselekedet felé. Jól kitalált motor egy történethez, egyfajta adósságspirál szerint haladunk elõre, ezerrel. Csúsztatott visszafizetés folyik, mindig szembesülünk egy helyzettel, melyben korábban a könnyebbiknek látszó megoldást választottuk, s az abból fakadó nehézségek miatt most egyéb problémáinktól kell rapid úton szabadulni, s így lesz örökké.

Viszont egy Dogma-film nem tart örökké, ugyanakkor - még ha végig is röhögtük - nem ereszt ki felhõtlenül a moziból. Akkor fordul a legrosszabbra minden, amikor végre vállaljuk az azonnali nehézségeket - vonatkozik ez nézõre, hõsre egyként. Pontosan úgy, ahogy az alapmodell ábrázolja, 90 perc röhögés után csak a baj jön velünk, egész akár a kényszerû önvizsgálatig. Ami egy filmtõl azért mégiscsak pimaszság, pontosabban elszoktunk tõle.

Kicsit romantikus, kicsit suta (lehet, hogy a depressziós nõvért a rendezõ egyszerûen elfelejtette a végén), de mondandójában nagyon jól átgondolt, mélyen empatikus és megindító mozi. Az se véletlen nyilván, hogy ennyivel a bemutató után egy majd' csordultig telt (kis)teremben láttam.

- ts -

Forgalmazza a Cirko Film-Máskép Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”