Film: Danish blue (Natasha Arthy: Nézz balra, ott egy svéd!)

  • - ts -
  • 2005. március 17.

Zene

Pije jako Dán, tartja a filmművészetben egykor ugyancsak járatos kis közép-európai nemzet (a cseh) szóláshasonlata, s a filmművészetben manapság olyannyira járatos kis észak-európai nép nagy lendülettel igyekszik ennek (iszik, mint egy dán) megfelelni.

Pije jako Dán, tartja a filmmûvészetben egykor ugyancsak járatos kis közép-európai nemzet (a cseh) szóláshasonlata, s a filmmûvészetben manapság olyannyira járatos kis észak-európai nép nagy lendülettel igyekszik ennek (iszik, mint egy dán) megfelelni. "h, a cinematográfia nagy (rokon)lelkei, ha találkoznak: a sör nem a hetedik lépcsõfokon a legjobb, hanem ha ipari lépték-ben fogyasztjuk, vodkával. Leittasodni maga a mennyország, csak sajnos nem tart olyan sokáig, szemben a másnapossággal, ami viszont igen, s ne feledkezzünk meg a talajrészegen elkövetett dolgok hosszabb távú kártételeirõl se. Magyarán hõseink italozási gyakorlatával modellezhetõ a legkézenfekvõbben mindaz, mi egész létük nyavalyája: csupán olyan gesztusokra képesek, melyek kortynyi boldogságot fialnak, s utóhatásként tengernyi szenvedést.

Pedig azt sem lehet rájuk mondani, hogy felkészületlenek lennének. Tudják, így megy ez. De minek lenne elég erejük arra, hogy ne így legyen? Ki tudja? Azt legalább tudják, mi kell a jó házasságkötéshez. Valami új holmi, valami régi, valami kölcsönkapott meg valami kék - aztán ennyi mégsem elég. Vagy sok is, pláne a kék...

A hõsnõ (akár azt is mondhatnánk: nõfilm - szerencsére nincs ilyen kategória) zárt osztályon tartott (majdnem azt írtam, kezelt, de arról szó sincs) nõvéréhez siet a jó hírrel: házasodni készül, kitûnõ parti, de mire odáig jut, csak annyit mond, arra gondolt, hoz egy új walkmant ajándékba. A válasz: "Szarok rá, Ingeborg" - nincs ilyen nevû szereplõ, de mindig így reagál, tehát megúsztuk ezt a pár perces látogatást is, jaj, mi lett volna, ha a fényes lagzi híre még mélyebb depresszióba sodorja szerencsétlent. Az a fõ, hogy simán ment, indulhatunk a következõ hasonló (félelem alapú) cselekedet felé. Jól kitalált motor egy történethez, egyfajta adósságspirál szerint haladunk elõre, ezerrel. Csúsztatott visszafizetés folyik, mindig szembesülünk egy helyzettel, melyben korábban a könnyebbiknek látszó megoldást választottuk, s az abból fakadó nehézségek miatt most egyéb problémáinktól kell rapid úton szabadulni, s így lesz örökké.

Viszont egy Dogma-film nem tart örökké, ugyanakkor - még ha végig is röhögtük - nem ereszt ki felhõtlenül a moziból. Akkor fordul a legrosszabbra minden, amikor végre vállaljuk az azonnali nehézségeket - vonatkozik ez nézõre, hõsre egyként. Pontosan úgy, ahogy az alapmodell ábrázolja, 90 perc röhögés után csak a baj jön velünk, egész akár a kényszerû önvizsgálatig. Ami egy filmtõl azért mégiscsak pimaszság, pontosabban elszoktunk tõle.

Kicsit romantikus, kicsit suta (lehet, hogy a depressziós nõvért a rendezõ egyszerûen elfelejtette a végén), de mondandójában nagyon jól átgondolt, mélyen empatikus és megindító mozi. Az se véletlen nyilván, hogy ennyivel a bemutató után egy majd' csordultig telt (kis)teremben láttam.

- ts -

Forgalmazza a Cirko Film-Máskép Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.