Film: Egy ágyban a bástyámmal (Marleen Gorris: Végzetes végjáték)

  • - csont -
  • 2002. augusztus 15.

Zene

Minden zseni bolond. Pláne, ha sakkozó. És kiváltképp eszelős, ha a zseni sakkozó és még orosz is az istenadta.
Minden zseni bolond. Pláne, ha sakkozó. És kiváltképp eszelős, ha a zseni sakkozó és még orosz is az istenadta.

Ilyen és ehhez hasonló közhelyekkel traktál bennünket e Vladimir Nabokov 1930-ban írt regényéből (Zascsita Luzsina - szó szerint "A Luzsin-védelem") készült filmecske. Mi sem természetesebb ekkor, hogy Luzsin, mint ugyebár a géniuszok általában, csakis tánclépésekben közlekedik, lehetőleg zuhogó esőben; végtelenül szórakozott, a prózai világról tudomást sem vesz, csak a hatvannégy mágikus mező köti le minden érdeklődését. John Turturro - mi mást is tehetne? - kedvesen, ám közhelyesen, sok manírral adja e közhelyalakot.

A kiindulóhelyzet: Luzsin, a mételyes sakkos ringbe száll a világbajnoki címért; egyetlen komoly vetélytársa a Salvatore Turati névre hallgató sakkarszlán. Aztán beköszön a szerelem: Luzsin séta közben, mint egykor a szemérmes hölgyek, véletlenül elejti élete egyik fétistárgyát, a nagynénjétől még gyermekkorában ajándékba kapott világos királyt. És ki más találja meg véletlenül és emeli föl a földről e bábut, mint Natalja Katkov, Luzsin honfitársa, aki véletlenül ugyanabban a szállodában hál, mint az orosz sakkzseni. Emily Watson bájos természetességgel játssza a velejéig természetellenes szerepet.

Luzsin, aki, mint egykor Nietzsche a szintén orosz Lou Andreas-Salomé kezét, egynapi ismeretség után kéri meg Natalját. És - ellentétben a szintén eszelős némettel - nem kap kosarat!

De, mint az efféle zsenifilmekben mindig, Luzsinnak nemcsak ellenfelét, de önmagát is le kell győznie. Ám törekvései kudarcot vallanak, mire levonja a konzekvenciákat és kiveti magát az ablakon. A döntő játszmát Natalja fejezi be Turatival, aki - véletlenül! - megtalálja halott szerelme zsebében a nyeréshez vezető kombináció (bástya H3!) leírását.

Egészen bárgyú megoldások is vannak ebben a röpdolgozatban. Kedvencem, amikor Luzsin és Natalja szeretkezésével párhuzamosan láthatjuk Luzsin játszmáit. A szerelmi csúcsponttal egy időben a minden sakkgátlását vesztett orosz egyetlen lendületes mozdulattal tolja be világos bástyáját az alapvonalra, ekként mattolva sötét ellenfelét. Ennyit a magánélet és a közélet egységéről.

Persze a néző korántsem érez szatiszfakciót. Csak azt, hogy megint hókon nyomtak egy jobb sorsra érdemes regényt.

- csont -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”