Film: Egy ágyban a bástyámmal (Marleen Gorris: Végzetes végjáték)

  • - csont -
  • 2002. augusztus 15.

Zene

Minden zseni bolond. Pláne, ha sakkozó. És kiváltképp eszelős, ha a zseni sakkozó és még orosz is az istenadta.
Minden zseni bolond. Pláne, ha sakkozó. És kiváltképp eszelős, ha a zseni sakkozó és még orosz is az istenadta.

Ilyen és ehhez hasonló közhelyekkel traktál bennünket e Vladimir Nabokov 1930-ban írt regényéből (Zascsita Luzsina - szó szerint "A Luzsin-védelem") készült filmecske. Mi sem természetesebb ekkor, hogy Luzsin, mint ugyebár a géniuszok általában, csakis tánclépésekben közlekedik, lehetőleg zuhogó esőben; végtelenül szórakozott, a prózai világról tudomást sem vesz, csak a hatvannégy mágikus mező köti le minden érdeklődését. John Turturro - mi mást is tehetne? - kedvesen, ám közhelyesen, sok manírral adja e közhelyalakot.

A kiindulóhelyzet: Luzsin, a mételyes sakkos ringbe száll a világbajnoki címért; egyetlen komoly vetélytársa a Salvatore Turati névre hallgató sakkarszlán. Aztán beköszön a szerelem: Luzsin séta közben, mint egykor a szemérmes hölgyek, véletlenül elejti élete egyik fétistárgyát, a nagynénjétől még gyermekkorában ajándékba kapott világos királyt. És ki más találja meg véletlenül és emeli föl a földről e bábut, mint Natalja Katkov, Luzsin honfitársa, aki véletlenül ugyanabban a szállodában hál, mint az orosz sakkzseni. Emily Watson bájos természetességgel játssza a velejéig természetellenes szerepet.

Luzsin, aki, mint egykor Nietzsche a szintén orosz Lou Andreas-Salomé kezét, egynapi ismeretség után kéri meg Natalját. És - ellentétben a szintén eszelős némettel - nem kap kosarat!

De, mint az efféle zsenifilmekben mindig, Luzsinnak nemcsak ellenfelét, de önmagát is le kell győznie. Ám törekvései kudarcot vallanak, mire levonja a konzekvenciákat és kiveti magát az ablakon. A döntő játszmát Natalja fejezi be Turatival, aki - véletlenül! - megtalálja halott szerelme zsebében a nyeréshez vezető kombináció (bástya H3!) leírását.

Egészen bárgyú megoldások is vannak ebben a röpdolgozatban. Kedvencem, amikor Luzsin és Natalja szeretkezésével párhuzamosan láthatjuk Luzsin játszmáit. A szerelmi csúcsponttal egy időben a minden sakkgátlását vesztett orosz egyetlen lendületes mozdulattal tolja be világos bástyáját az alapvonalra, ekként mattolva sötét ellenfelét. Ennyit a magánélet és a közélet egységéről.

Persze a néző korántsem érez szatiszfakciót. Csak azt, hogy megint hókon nyomtak egy jobb sorsra érdemes regényt.

- csont -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.