Film: Egy metafora béklyójában (Goran Paskaljevic: Téli álom)

  • - köves -
  • 2004. november 25.

Zene

Egy néhány éve készült interjúban hangzott el mindaz, amit most Goran Paskaljevic szerb filmrendezõ fõszereplõje szájába ad. Lazar, a háborút megjárt szerb férfi monológja tehát nem túlzás: a gyomorforgató részletek mind egy szálig valóságosak, egy falu kiirtásának vérben és agyvelõben tocsogó története szóról szóra igaz. Paskaljevic szükségét érzi a vallomásba csomagolt súlyos szavak használatának, mint ahogy annak is, hogy a háborús rémtettekért és a barátja meggyilkolásáért vezeklõ férfi számára egy autista kislány képében prezentálja a megváltás lehetõségét.

Egy néhány éve készült interjúban hangzott el mindaz, amit most Goran Paskaljevic szerb filmrendezõ fõszereplõje szájába ad. Lazar, a háborút megjárt szerb férfi monológja tehát nem túlzás: a gyomorforgató részletek mind egy szálig valóságosak, egy falu kiirtásának vérben és agyvelõben tocsogó története szóról szóra igaz. Paskaljevic szükségét érzi a vallomásba csomagolt súlyos szavak használatának, mint ahogy annak is, hogy a háborús rémtettekért és a barátja meggyilkolásáért vezeklõ férfi számára egy autista kislány képében prezentálja a megváltás lehetõségét. A tízévnyi börtön után hazatérõ férfit ugyanis két boszniai menekült, egy anya és autista lánya fogadja egykori otthonában. A férfi elõször visszavinné õket a menekülttáborba, majd látva a rájuk váró körülményeket, inkább befogadja õket, s ezzel kezdetét veszi hármójuk tragédiába torkolló közös története. Paskaljevic Szerbiát filmezi, a Milosevic után maradt romhalmazt, a háború utáni kiábrándultságot, fagyos ürességet. Rosszkedve telének valóság ihlette epizódjai pontosan, ismerõs érzéseket közvetítve tudósítanak a békeidõk túlélési harcáról. Az összeszorított szájjal és összeszorult gyomorral élt életek mindennapi tragikumát azonban agyonnyomja, iskolás idézõjelek közé szorítja az autizmus súlyos metaforája, mely nem hajlandó engedelmeskedni a rendezõi akaratnak, és sehogyan sem ragad meg a valóság szövetében. A kevesebbel Paskaljevic talán többre jutott volna: a menekülttábor puszta látványa vagy az a zsigeri félelem, amit egy csapat randalírozó focirajongó is képes kiváltani szereplõinkbõl, elvégezte volna a feladatot.

- köves -

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.