Film: Ironisták (Tóth Tamás: Anarchisták)

  • - kr -
  • 2001. március 8.

Zene

Gavrilo ételkihordó szociális munkásként keresi kenyerét a mai Budapesten, példáképe Gavrilo Princip, Ferenc Ferdinánd merénylője, az első világháború kirobbantója, és ezek a tények erősen behatárolják lehetőségeit. Nagy dolgokon töri a fejét, robbantani szeretne egy nagy hatásút, de nem talál megfelelő célt. Szerencséjére elüti autójával Majkát, a kedves, de furcsa lányt, akinek nem esik nagyobb baja, csak vérzik a feje, viszont tudomása van egy undorító sikkasztási ügyről. Innentől együtt folytatják a harcot, előbb Rumcájsz kalandjait nézik videón, majd felrobbantanak egy teherautót, amelyiken az elsíbolt adományokat vinnék el Milánóba.
Gavrilo ételkihordó szociális munkásként keresi kenyerét a mai Budapesten, példáképe Gavrilo Princip, Ferenc Ferdinánd merénylője, az első világháború kirobbantója, és ezek a tények erősen behatárolják lehetőségeit. Nagy dolgokon töri a fejét, robbantani szeretne egy nagy hatásút, de nem talál megfelelő célt. Szerencséjére elüti autójával Majkát, a kedves, de furcsa lányt, akinek nem esik nagyobb baja, csak vérzik a feje, viszont tudomása van egy undorító sikkasztási ügyről. Innentől együtt folytatják a harcot, előbb Rumcájsz kalandjait nézik videón, majd felrobbantanak egy teherautót, amelyiken az elsíbolt adományokat vinnék el Milánóba.

Aztán váratlanul beúszik a képbe Géza, az öregedő militáns, Majka apja.

Hogy mitől Anarchisták a film címe, nem tudom. A szereplők motivációi semennyire sincsenek kifejtve, az események csak úgy jönnek egymás után, hanyagul, akár fel is lehetne őket cserélni. Meglehetősen kevés ok Gavrilo Princip megidézett szelleme, meg hogy a közös robbantás előtt Majka egy éjszaka alatt elolvassa a Robbantómester című anarchista alapkönyvet. A robbantás amúgy sem anarchista privilégium, Magyarországon meg pláne nem. Eltűnődtem azon, lehet-e összefüggés Rumcájsz bátor alakja és az anarchisták között. Ha jól emlékszem, Rumcájsz a jicsini erdőből ki-kitörve, Mankával az oldalán sok-sok borsot tört a fennálló rend orra alá. Nem bírta elviselni a tekintélyt, viszont óriási önérzettel bírt, és nem bonyolította túl a világ dolgait. Jó, rendben van, így már érthetőbb.

A filmen végigvonul valami finom irónia. Tetszettek a bevezető képsorok, amikor Gavrilo kispályán focizik, senkinek sem passzol, majdnem kicselezi magát, és a nagy játékban nem veszi észre, hogy már mindenki hazament. Az is vicces volt, amint Gavrilónak feltűnik, hogy a lerobbant, szociálisan rászoruló Elemér bácsi ablakából milyen tökéletesek a feltételek egy nagyszerű merénylet elkövetéséhez.

A kezdés egyébként is lendületes, a film zenéje (Melis László) végig hangulatos, élvezetes a film ritmusa, erősek a képek, de hogy a cselekmény miért pont így folyik, rejtély. Például érthetetlen, hogy Gavrilo miért lövi le Gézát a film végén. Mert hedonizált egyet? Különben is, Gavrilo szintén lehúzott boxeralsóban ébredt a Gellértben. Vagy mert Géza gusztustalan alak volt? Ez véleményem szerint még egy vérbeli anarchistának is kevés a lövéshez.

Vagy Tóth Tamás egyszerűen ilyen céltalan, bármi ellen lázadni kész, kiszámíthatatlan embereknek látja a potenciális anarchistákat?

Különben is, kik azok az anarchisták? Az a pár száz kapucnis fiatal, aki tavaly ősszel Prágában, a globalizációellenes tüntetésen kockakövekkel dobálta meg a rendőröket és a McDonald´sot? És mit akarnak a budapesti anarchisták? Léteznek egyáltalán, vagy csak kitaláljuk őket?

- kr -

Forgalmazza a Mokép

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.