Film: Izzad, mert kövér (A Beverly Hills-i nindzsa)

  • 1997. június 12.

Zene

Nem szeretem azokat a véleményeket, melyek szerint a közönséget nem lehet eléggé alábecsülni. Leváltani nem lehet, mint tudjuk, a pénztáraknál bizonyított kritika szent (megváltoztatni úgysem áll módunkban), érteni viszont még az is vágyhat, akinek finnyás ízlése esetleg tiltakozik az egyre szaporodó, világszerte hatalmas kasszasikert arató alpáriságok ellen.

Létezik más válasz is: az egészen mély és aránylag magas kultúra keveredése ugyanis felettébb divatos dolog. Egy kis önreflexió, önirónia és stílusparódia modernné és a fáradt modernek kedvencévé teszi a jól bevált kommersz műfajok újabb darabjait. A kínálatban azonban szerencsére rendszeresen feltűnnek azok a filmek is, melyek nem törnek nagyra, még csak kicsit sem igyekeznek posztmodernnek látszani (Minek? - kérdezi Micimackó. - Mondom, posztmodernnek. - Aha - feleli Mackó.), csak szimplán azok, amik: egyszerű ismétlései a régi cirkuszi számnak, amikor valaki beleesik egy vödör vízbe, aztán fenékbe is rúgják. Mint majdnem mindent, ezt is lehet bájosan csinálni. Vagy legalább a gátlástalanság bájával.

A Beverly Hills-i nindzsa például egyetlenegy viccre épül. Hogy van egy pasas, aki kövér, esetlen, és mégis nindzsa. Így aztán állandóan elbotlik, le-, be-, ki-, át- és összeesik, amikor meg a forgatókönyvíró kifogyna az igekötőkből, akkor nekimegy egy lámpaoszlopnak. Az esetlen vízilovak királya aztán a távoli és misztikus nindzsaországból váratlanul Los Angelesbe kerül.

Naiv ember egy idegen országban: a történet alapképlete a Krokodil Dundee-é meg a Perzsa leveleké, célja viszont egészen más: nincs neki. Ez benne a jó. Csak a legegyszerűbb vásári baromkodás epizódjaiból rakták össze. A műfaj természetesen nem teszi lehetővé a karakter- vagy történetfejlődés kifinomult dramaturgiai ravaszságait, kár is volna ilyesmit számon kérni rajta. Mivel ősi formájában - a járda szélén - mindent meg kell tennie, hogy a járókelő ne menjen tovább, aki viszont későn érkezik és kíváncsian megáll kicsit, azonnal értsen mindent, folyamatos önismétlésre kényszerül, a jeleneteknek önmagukban is értelmesnek (pontosabban: önmagukban is értelmetlennek) kell lenniük. A szigorú és jól ismert műfaji korlátok, a bevált modellre épülő szituáció szintén nélkülözhetetlen, hiszen az is csak a megértést, a néző gyors tájékozódását segíti. És bár az utcai csepűrágók kora lejárt, ne felejtsük el, hogy a sokcsatornás, távkapcsolós, izgő-mozgó-szörfölő tévé világában a filmeknek megint csak a régi, vásári módszert kell újratanulniuk: legyen minden egyszerűen felfogható, és a történet sodra egy fél percre se lassuljon, egyébként a néző könnyen továbblép vagy továbbkapcsol egy másik ugyanilyenre.

A főszereplő Chris Farley nem kíméli magát. Szégyentelen, gátlástalan, alpári, de abban jó. Néhány évvel ezelőtt, amikor ez a film még csupán terv és előzetes reklám formájában létezett, Jackie Chant mint második főszereplőt és Farley partnerét emlegették. Ha az elképzelés valóra válik, talán minden egészen másképpen alakul: esetleg kicsit változatosabb, fantáziadúsabb vagy izgalmasabb komédia készülhetett volna. A mostani végeredmény egyszerű eset. De legalább kiderül belőle, hogy egy film nem olyan nagy dolog: nem művészet, nem is feltétlenül jó iparosmunka, oda lehet kenni; készítői talán jól szórakoztak, miközben csinálták, de egyébként felesleges róla írni vagy gondolkodni. Nem oszt, nem szoroz. Jött, majd elmegy; elfelejtjük, és kész. Akik meg megnézik, majd jókat röhögnek, aztán ők is elfelejtik, a téma részükről is le van zárva. És ennyi éppen elég.

D. A.

A Beverly Hills-i nindzsa (Beverly Hills Ninja), 1997, 86 perc; rendezte: Dennis Dugan; fényképezte: Arthur Albert; zene: George S. Clinton; szereplők: Chris Farley, Nicollette Sheridan, Chris Rock; forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.