Film: Jutalomutazás (Ragályi Elemér: Csudafilm)

  • - legát -
  • 2005. február 3.

Zene

Ahogy a szociális ellátás, a filmgyártás sem tud mit kezdeni a hajléktalanokkal. Egy komolyabb karakter - koldus, utcagyerek, utcai zenész - megformálásához már bizonyos szakmai ismeretek szükségesek, ezért a klosárnak a vásznon legtöbbször csak a statiszta igen gyúlékony szerepe jut. De Ragályi Elemér elsõ filmjében fordul a kocka: a Keleti pályaudvar mocskában fetrengõ ágrólszakadt (Kern András) krétai luxusszállót örököl, és mivel a jogos birtokbavétel egy percet sem várhat, hõsünket görög ügyvédek szállítják, csak úgy melegében, mocskosan, büdösen a napfényes szigetre. A stewardessnek egy flakon légfrissítõt kell felhasználnia.

Ahogy a szociális ellátás, a filmgyártás sem tud mit kezdeni a hajléktalanokkal. Egy komolyabb karakter - koldus, utcagyerek, utcai zenész - megformálásához már bizonyos szakmai ismeretek szükségesek, ezért a klosárnak a vásznon legtöbbször csak a statiszta igen gyúlékony szerepe jut. De Ragályi Elemér első filmjében fordul a kocka: a Keleti pályaudvar mocskában fetrengő ágrólszakadt (Kern András) krétai luxusszállót örököl, és mivel a jogos birtokbavétel egy percet sem várhat, hősünket görög ügyvédek szállítják, csak úgy melegében, mocskosan, büdösen a napfényes szigetre. A stewardessnek egy flakon légfrissítőt kell felhasználnia.

Mindez - legalábbis az alkotók szerint - vicces, kedves dolog. "Egy helyes filmet akartunk csinálni, romantikus vígjátékot" - nyilatkozott a rendező, ám azonkívül, hogy hajléktalanunk a megváltozott körülmények között is ragaszkodik addigi életformájához, semmi más nem jutott az eszükbe. Így aztán másfél órán keresztül "mosolyoghatunk", milyen helyes, amikor a szálloda újdonsült tulajdonosa ételmaradékot zabál, és szótagolva Unicumot követel, amikor rendőrautót küldenek a kukáskocsi után, hogy visszaszerezzék a főnök régi gönceit, a lila dzsoggingnadrágot, a viharkabátot. És az is milyen "helyes", amikor megérkeznek a haverok a Baross térről, és Fedél Nélkült lobogtatva leszállnak a repülőről, miközben szól az Újra itt van a nagy csapat. Hát még amikor a leggusztustalanabb hawaii göncökben tábortüzet raknak a szálloda kertjében és a Bunkócskát éneklik! Reggelig sorolhatnám a helyesebbnél-helyesebb jeleneteket, romantikából pedig legyen elég annyi, hogy a szálloda karrierista igazgatónője beleszeret klosárunkba, persze láthatunk naplementét is.

Filmet viszont nem. Ragályi rendezése csupán egy végtelenül irritáló manírgyűjtemény, amiben nemhogy történetnek, de még logikának sem találjuk nyomát. Kern András modorossága mellett kapunk néhány szép felvételt (az operatőr is Ragályi Elemér), újdonságként pedig elkönyvelhetjük, hogy a magyar filmekben megszokott és bevált "csörgősipkás-tróger" társulat - Badár Sándor, Kovács Lajos, Reviczky Gábor, Cserna Antal - tagjai mellett Derzsi Jánost is felfedezték a pojácaügynökök. Mindezek után mérhetetlen cinizmus vagy végtelen ostobaság kell ahhoz, hogy a Csudafilmet meseként próbálják eladni. Mert nem mese ez, hanem kisstílű szabadidős tevékenység, aminek a lényege csupán annyi, hogy magyar filmesek, nyilván érdemeik elismeréseként - egyebek mellett a Magyar Mozgókép Alapítvány 50 millió forintjával - elmehettek egy görög szállodába forgatni. Talán tisztességesebb lett volna rászánni zsebből ötvenezret, és akkor dolgozni sem kellett volna.

- legát -

Forgalmazza a HungariCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."