Film: Jutalomutazás (Ragályi Elemér: Csudafilm)

  • - legát -
  • 2005. február 3.

Zene

Ahogy a szociális ellátás, a filmgyártás sem tud mit kezdeni a hajléktalanokkal. Egy komolyabb karakter - koldus, utcagyerek, utcai zenész - megformálásához már bizonyos szakmai ismeretek szükségesek, ezért a klosárnak a vásznon legtöbbször csak a statiszta igen gyúlékony szerepe jut. De Ragályi Elemér elsõ filmjében fordul a kocka: a Keleti pályaudvar mocskában fetrengõ ágrólszakadt (Kern András) krétai luxusszállót örököl, és mivel a jogos birtokbavétel egy percet sem várhat, hõsünket görög ügyvédek szállítják, csak úgy melegében, mocskosan, büdösen a napfényes szigetre. A stewardessnek egy flakon légfrissítõt kell felhasználnia.

Ahogy a szociális ellátás, a filmgyártás sem tud mit kezdeni a hajléktalanokkal. Egy komolyabb karakter - koldus, utcagyerek, utcai zenész - megformálásához már bizonyos szakmai ismeretek szükségesek, ezért a klosárnak a vásznon legtöbbször csak a statiszta igen gyúlékony szerepe jut. De Ragályi Elemér első filmjében fordul a kocka: a Keleti pályaudvar mocskában fetrengő ágrólszakadt (Kern András) krétai luxusszállót örököl, és mivel a jogos birtokbavétel egy percet sem várhat, hősünket görög ügyvédek szállítják, csak úgy melegében, mocskosan, büdösen a napfényes szigetre. A stewardessnek egy flakon légfrissítőt kell felhasználnia.

Mindez - legalábbis az alkotók szerint - vicces, kedves dolog. "Egy helyes filmet akartunk csinálni, romantikus vígjátékot" - nyilatkozott a rendező, ám azonkívül, hogy hajléktalanunk a megváltozott körülmények között is ragaszkodik addigi életformájához, semmi más nem jutott az eszükbe. Így aztán másfél órán keresztül "mosolyoghatunk", milyen helyes, amikor a szálloda újdonsült tulajdonosa ételmaradékot zabál, és szótagolva Unicumot követel, amikor rendőrautót küldenek a kukáskocsi után, hogy visszaszerezzék a főnök régi gönceit, a lila dzsoggingnadrágot, a viharkabátot. És az is milyen "helyes", amikor megérkeznek a haverok a Baross térről, és Fedél Nélkült lobogtatva leszállnak a repülőről, miközben szól az Újra itt van a nagy csapat. Hát még amikor a leggusztustalanabb hawaii göncökben tábortüzet raknak a szálloda kertjében és a Bunkócskát éneklik! Reggelig sorolhatnám a helyesebbnél-helyesebb jeleneteket, romantikából pedig legyen elég annyi, hogy a szálloda karrierista igazgatónője beleszeret klosárunkba, persze láthatunk naplementét is.

Filmet viszont nem. Ragályi rendezése csupán egy végtelenül irritáló manírgyűjtemény, amiben nemhogy történetnek, de még logikának sem találjuk nyomát. Kern András modorossága mellett kapunk néhány szép felvételt (az operatőr is Ragályi Elemér), újdonságként pedig elkönyvelhetjük, hogy a magyar filmekben megszokott és bevált "csörgősipkás-tróger" társulat - Badár Sándor, Kovács Lajos, Reviczky Gábor, Cserna Antal - tagjai mellett Derzsi Jánost is felfedezték a pojácaügynökök. Mindezek után mérhetetlen cinizmus vagy végtelen ostobaság kell ahhoz, hogy a Csudafilmet meseként próbálják eladni. Mert nem mese ez, hanem kisstílű szabadidős tevékenység, aminek a lényege csupán annyi, hogy magyar filmesek, nyilván érdemeik elismeréseként - egyebek mellett a Magyar Mozgókép Alapítvány 50 millió forintjával - elmehettek egy görög szállodába forgatni. Talán tisztességesebb lett volna rászánni zsebből ötvenezret, és akkor dolgozni sem kellett volna.

- legát -

Forgalmazza a HungariCom

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.