Film: Jutalomutazás (Ragályi Elemér: Csudafilm)

  • - legát -
  • 2005. február 3.

Zene

Ahogy a szociális ellátás, a filmgyártás sem tud mit kezdeni a hajléktalanokkal. Egy komolyabb karakter - koldus, utcagyerek, utcai zenész - megformálásához már bizonyos szakmai ismeretek szükségesek, ezért a klosárnak a vásznon legtöbbször csak a statiszta igen gyúlékony szerepe jut. De Ragályi Elemér elsõ filmjében fordul a kocka: a Keleti pályaudvar mocskában fetrengõ ágrólszakadt (Kern András) krétai luxusszállót örököl, és mivel a jogos birtokbavétel egy percet sem várhat, hõsünket görög ügyvédek szállítják, csak úgy melegében, mocskosan, büdösen a napfényes szigetre. A stewardessnek egy flakon légfrissítõt kell felhasználnia.

Ahogy a szociális ellátás, a filmgyártás sem tud mit kezdeni a hajléktalanokkal. Egy komolyabb karakter - koldus, utcagyerek, utcai zenész - megformálásához már bizonyos szakmai ismeretek szükségesek, ezért a klosárnak a vásznon legtöbbször csak a statiszta igen gyúlékony szerepe jut. De Ragályi Elemér első filmjében fordul a kocka: a Keleti pályaudvar mocskában fetrengő ágrólszakadt (Kern András) krétai luxusszállót örököl, és mivel a jogos birtokbavétel egy percet sem várhat, hősünket görög ügyvédek szállítják, csak úgy melegében, mocskosan, büdösen a napfényes szigetre. A stewardessnek egy flakon légfrissítőt kell felhasználnia.

Mindez - legalábbis az alkotók szerint - vicces, kedves dolog. "Egy helyes filmet akartunk csinálni, romantikus vígjátékot" - nyilatkozott a rendező, ám azonkívül, hogy hajléktalanunk a megváltozott körülmények között is ragaszkodik addigi életformájához, semmi más nem jutott az eszükbe. Így aztán másfél órán keresztül "mosolyoghatunk", milyen helyes, amikor a szálloda újdonsült tulajdonosa ételmaradékot zabál, és szótagolva Unicumot követel, amikor rendőrautót küldenek a kukáskocsi után, hogy visszaszerezzék a főnök régi gönceit, a lila dzsoggingnadrágot, a viharkabátot. És az is milyen "helyes", amikor megérkeznek a haverok a Baross térről, és Fedél Nélkült lobogtatva leszállnak a repülőről, miközben szól az Újra itt van a nagy csapat. Hát még amikor a leggusztustalanabb hawaii göncökben tábortüzet raknak a szálloda kertjében és a Bunkócskát éneklik! Reggelig sorolhatnám a helyesebbnél-helyesebb jeleneteket, romantikából pedig legyen elég annyi, hogy a szálloda karrierista igazgatónője beleszeret klosárunkba, persze láthatunk naplementét is.

Filmet viszont nem. Ragályi rendezése csupán egy végtelenül irritáló manírgyűjtemény, amiben nemhogy történetnek, de még logikának sem találjuk nyomát. Kern András modorossága mellett kapunk néhány szép felvételt (az operatőr is Ragályi Elemér), újdonságként pedig elkönyvelhetjük, hogy a magyar filmekben megszokott és bevált "csörgősipkás-tróger" társulat - Badár Sándor, Kovács Lajos, Reviczky Gábor, Cserna Antal - tagjai mellett Derzsi Jánost is felfedezték a pojácaügynökök. Mindezek után mérhetetlen cinizmus vagy végtelen ostobaság kell ahhoz, hogy a Csudafilmet meseként próbálják eladni. Mert nem mese ez, hanem kisstílű szabadidős tevékenység, aminek a lényege csupán annyi, hogy magyar filmesek, nyilván érdemeik elismeréseként - egyebek mellett a Magyar Mozgókép Alapítvány 50 millió forintjával - elmehettek egy görög szállodába forgatni. Talán tisztességesebb lett volna rászánni zsebből ötvenezret, és akkor dolgozni sem kellett volna.

- legát -

Forgalmazza a HungariCom

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.