Film: Kicsi, ronda, de érzékeny (Gothár Péter: Paszport)

  • - sisso -
  • 2001. november 15.

Zene

Nem unatkoztam és nem maradtak bennem indulatok, csak egy apró hiányérzet, valami vágy az egész estét betöltő Gothár- nagyjátékfilm iránt, ami helyett a Paszport igazi, szabadidős ujjgyakorlat, és aki azt mondja, hogy erőtlen és halovány, annak nincsen igaza. Nem akarom, hogy igaza legyen. Az persze érezhető, hogy nem volt tele pénzzel és idővel, de levette a dolgot, és ennek megfelelően alakította a filmet: rövidre és kevés szereplősre, mert kicsiben és pasztellben is tud gondolkodni.
Nem unatkoztam és nem maradtak bennem indulatok, csak egy apró hiányérzet, valami vágy az egész estét betöltő Gothár- nagyjátékfilm iránt, ami helyett a Paszport igazi, szabadidős ujjgyakorlat, és aki azt mondja, hogy erőtlen és halovány, annak nincsen igaza. Nem akarom, hogy igaza legyen. Az persze érezhető, hogy nem volt tele pénzzel és idővel, de levette a dolgot, és ennek megfelelően alakította a filmet: rövidre és kevés szereplősre, mert kicsiben és pasztellben is tud gondolkodni.

A három főszereplő még sok is, mert elég lett volna akár a szerencsétlen házaspár, Jelizaveta és Józsi duettje. A két színész: Börcsök Enikő (aki ezért az alakításért az idei filmszemle legjobb női főszereplője díjat kapta) és Kocsis Gergely teljesen kitöltik az egy órát. Börcsök a végtelenül naiv, de szórakoztató viselkedésével, Kocsis pedig, akit eddig nem nagyon ismertünk, a maga természetesen csapkodó sutaságával. A dialógusok is szellemesek.

Litvai Nelly története nagyon átlagos, nyolcvanas évekbeli szabvány, arról szól, hogy a határon túli, magyarok lakta területekről érdekházasság segítségével hogyan lehet a magyar Kánaánba jutni. Annyi a csavar, hogy itt tényleg együtt akar maradni az ukrán téglagyári munkásnő és a magyar pusztai parasztgazda a jobb élet reményében. Fiatalok és eléggé korlátoltak, tehát megpróbálják a nagy közös tyúkszaros jövőt, ahogy azt a férj nővére, Mari szerette volna, aki tulajdonképpen a film rezonőre, ezért az őt alakító Nagy Marival sem bánhatunk mostohán. Nem ő tehet róla, hogy szerepe hirtelen veszíti el a jelentőségét, elerőtlenedik, majd kilép a képből. A nővér a kerítő, levelezett Jelizavetával, mert ő szerette volna legjobban ezt a házasságot, iszákos, semmirekellő, durva öccse megjavításának reményében. Nem jött össze végül, Józsi szálkás deszkán csúszik az ital pokla felé, egyre inkább úgy viselkedik családjával, mint a marháival, és ebben még az sem akadályozza meg, hogy kislánya születik. Azután három ember életét hajtogatja élére nap mint nap. Jelizaveta vissza akar menekülni a falujába, de gyermekének nincs útlevele, ezért a terve meghiúsul. Felhajt biciklivel Budapestre mackónadrágban, és beleugrik a Dunába (nem bír kimaradni a város és a Duna), de nem úgy, hogy az fájjon. Mert Gothár, bár megmutatja a valóságot, mindig beadja az ellenszérumot. A világért sem gázolna a lelkünkbe. Vászka után ez a kis, televíziósra keresztelt, rövid, csúnyácska is beemelődött a karakteres és mágikus Gothár-készletbe.

- sisso -

Paszport; magyar, 2001, 65 perc; rendezte: Gothár Péter; fényképezte: Babos Tamás; szereplők: Börcsök Enikő, Nagy Mari, Kocsis Gergely; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.