Film: Kicsi, ronda, de érzékeny (Gothár Péter: Paszport)

  • - sisso -
  • 2001. november 15.

Zene

Nem unatkoztam és nem maradtak bennem indulatok, csak egy apró hiányérzet, valami vágy az egész estét betöltő Gothár- nagyjátékfilm iránt, ami helyett a Paszport igazi, szabadidős ujjgyakorlat, és aki azt mondja, hogy erőtlen és halovány, annak nincsen igaza. Nem akarom, hogy igaza legyen. Az persze érezhető, hogy nem volt tele pénzzel és idővel, de levette a dolgot, és ennek megfelelően alakította a filmet: rövidre és kevés szereplősre, mert kicsiben és pasztellben is tud gondolkodni.
Nem unatkoztam és nem maradtak bennem indulatok, csak egy apró hiányérzet, valami vágy az egész estét betöltő Gothár- nagyjátékfilm iránt, ami helyett a Paszport igazi, szabadidős ujjgyakorlat, és aki azt mondja, hogy erőtlen és halovány, annak nincsen igaza. Nem akarom, hogy igaza legyen. Az persze érezhető, hogy nem volt tele pénzzel és idővel, de levette a dolgot, és ennek megfelelően alakította a filmet: rövidre és kevés szereplősre, mert kicsiben és pasztellben is tud gondolkodni.

A három főszereplő még sok is, mert elég lett volna akár a szerencsétlen házaspár, Jelizaveta és Józsi duettje. A két színész: Börcsök Enikő (aki ezért az alakításért az idei filmszemle legjobb női főszereplője díjat kapta) és Kocsis Gergely teljesen kitöltik az egy órát. Börcsök a végtelenül naiv, de szórakoztató viselkedésével, Kocsis pedig, akit eddig nem nagyon ismertünk, a maga természetesen csapkodó sutaságával. A dialógusok is szellemesek.

Litvai Nelly története nagyon átlagos, nyolcvanas évekbeli szabvány, arról szól, hogy a határon túli, magyarok lakta területekről érdekházasság segítségével hogyan lehet a magyar Kánaánba jutni. Annyi a csavar, hogy itt tényleg együtt akar maradni az ukrán téglagyári munkásnő és a magyar pusztai parasztgazda a jobb élet reményében. Fiatalok és eléggé korlátoltak, tehát megpróbálják a nagy közös tyúkszaros jövőt, ahogy azt a férj nővére, Mari szerette volna, aki tulajdonképpen a film rezonőre, ezért az őt alakító Nagy Marival sem bánhatunk mostohán. Nem ő tehet róla, hogy szerepe hirtelen veszíti el a jelentőségét, elerőtlenedik, majd kilép a képből. A nővér a kerítő, levelezett Jelizavetával, mert ő szerette volna legjobban ezt a házasságot, iszákos, semmirekellő, durva öccse megjavításának reményében. Nem jött össze végül, Józsi szálkás deszkán csúszik az ital pokla felé, egyre inkább úgy viselkedik családjával, mint a marháival, és ebben még az sem akadályozza meg, hogy kislánya születik. Azután három ember életét hajtogatja élére nap mint nap. Jelizaveta vissza akar menekülni a falujába, de gyermekének nincs útlevele, ezért a terve meghiúsul. Felhajt biciklivel Budapestre mackónadrágban, és beleugrik a Dunába (nem bír kimaradni a város és a Duna), de nem úgy, hogy az fájjon. Mert Gothár, bár megmutatja a valóságot, mindig beadja az ellenszérumot. A világért sem gázolna a lelkünkbe. Vászka után ez a kis, televíziósra keresztelt, rövid, csúnyácska is beemelődött a karakteres és mágikus Gothár-készletbe.

- sisso -

Paszport; magyar, 2001, 65 perc; rendezte: Gothár Péter; fényképezte: Babos Tamás; szereplők: Börcsök Enikő, Nagy Mari, Kocsis Gergely; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.