Film: Közhelyszínelés (Váratlan halál)

  • Rút Ernõ
  • 1996. december 12.

Zene

Magyarország fővárosa a VIII. kerület, a többi a környéke, felszínét jórészt házhelyek borítják, termékei a pillepalack és a féldisznó, a lakosság jórészt faszszopással keresi a kenyerét, a többiek a mezőgazdaságban igyekeznek elhelyezkedni, esetleg a szolgáltatással próbálkoznak, végső esetben jércét tartanak a szekrényben, elvégre ebben az országban abból is leeshet valami. Legalábbis erre lehet következtetni a film láttán, amely, epizódfilm lévén, elvben hivatva volna valamiféle keresztmetszetét, legalábbis leképzését adni a közegnek, amelyből vétetett. Hanem hát fittyfenét ad, nemhogy leképzést, hacsak arról nem, hogy az előbb felsoroltakon kívül vannak még filmgyári segédsameszek, vicehelyettesek és kisizék, törekvők és simulékonyak, rájuk lehet sózni valami kisebb feladatot, például egy epizódfilm legyártását: egyrészt addig sincsenek odabe, nem bámulnak éhes szemmel a szerződéskötegekre és a hostessek fenekére, másrészt egy epizódfilm költségvetése labirintushoz hasonlatos, nincs az az adóhivatali könyvelő, aki átverekedné magát rajtuk.

Magyarország fővárosa a VIII. kerület, a többi a környéke, felszínét jórészt házhelyek borítják, termékei a pillepalack és a féldisznó, a lakosság jórészt faszszopással keresi a kenyerét, a többiek a mezőgazdaságban igyekeznek elhelyezkedni, esetleg a szolgáltatással próbálkoznak, végső esetben jércét tartanak a szekrényben, elvégre ebben az országban abból is leeshet valami. Legalábbis erre lehet következtetni a film láttán, amely, epizódfilm lévén, elvben hivatva volna valamiféle keresztmetszetét, legalábbis leképzését adni a közegnek, amelyből vétetett. Hanem hát fittyfenét ad, nemhogy leképzést, hacsak arról nem, hogy az előbb felsoroltakon kívül vannak még filmgyári segédsameszek, vicehelyettesek és kisizék, törekvők és simulékonyak, rájuk lehet sózni valami kisebb feladatot, például egy epizódfilm legyártását: egyrészt addig sincsenek odabe, nem bámulnak éhes szemmel a szerződéskötegekre és a hostessek fenekére, másrészt egy epizódfilm költségvetése labirintushoz hasonlatos, nincs az az adóhivatali könyvelő, aki átverekedné magát rajtuk.

Adva van tehát a téma, a váratlan halál, a fiatalok vállalkozói kedve, az após camcordere, amivel fel lehet venni, a közértes pénztárosnő rokona, aki már az óvodában is színésznő akart lenni, a kövér csaj a negyedikről, aki ennyiért is hajlandó vetkőzni, továbbá valaki vagy valakik, aki(k) - az eredmény alapján - a Vörös Október Ruhatárban tanultak dialógokat írni; van továbbá egy félprofi rendező, aki legalább színészekkel viteti el a balhét, már ha balhé lesz abból egyáltalán, hogy annyi ötlete sincs az író-rendezőnek, mint egy doboz szardíniának, megismétel egy filmet, aminek már az eredetije se szólt semmiről, valamint egy másik profi rendező-operatőr, aki Sára Sándor nyomába igyekszik szegődni, remélve, hogy kellő számú étel-, ital- és skanzenfelvétel után tévéelnök lesz az ember, de ha nem, legalább lesz mit mutatni az unokáknak, milyen szép volt nagyapó lelke annak idején; van aztán valaki, aki művelt ember, még Csáthot is olvasott, az olyan dögös, borongós szerzőnek hírlik, nála jobban talán csak Cholnoky Viktorra esik jobban a sataniko-erotikus pszichorejszolás, de annyira azért nem művelt az ember ezekben a rohanó időkben; és adva van legvégül Szőke András, aki azt csinálta, amit vártak tőle. Semmit. Leült a kamerával szemben, és elmondott egy történetet, amiből kiderült, hogy micsoda egy nyelv ez a magyar, micsoda távlatai vannak a fel- és lestilizálásnak, mi minden ökörséget lehet rajta elmondani, micsoda filmeket lehetne itt, ebből, ezekről, ezekből csinálni. Egyébként meg van ez a Váratlan halál nevű epizódfilm, rendezte Tudor, Vidor, Hapci, Szende, Szundi, Morgó, és Kuka, továbbá Hószürkécske, a rokonaik majd jól megnézik, addig ellesz a mozikban, ahol egyébként sötét van, hátra lehet dőlni a széken, álmodozni, tervezgetni, csókolózni a halott pereces néni árnyékával, sikamlós emlékek ritmusára sóhajtást szaporázni, ez a film még ebben sem zavarja meg a nézőjét.

Rút Ernő

Váratlan halál, fekete-fehér, színes magyar epizódfilm 11 részben, 1995. Rendezték: Szomjas György, Grunwalsky Ferenc, Ács Miklós, Pintér Georg és még sokan mások. Bemutatja az MTV Rt. a Budapest Film közreműködésével.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.