Film: Nem üres ígéret (Vincenzo Natali: Nothing)

  • 2004. július 29.

Zene

Kifogja a hajlott korú földmûves az aranyhalat, aki a megvesztegést látja a legcélravezetõbbnek hirtelen támadt nehézségei orvoslására. "Teljesítem három kívánságodat, agg pór!" Az efféle lehetõségek rendszerint megrendítik a kicsinylelkû népeket (vö.: magyarországi politikusok gazdasági körülményeinek idõnkénti alakulása). A paraszt is elrontja elõször szinte mindig, rõf kolbász, valami palota, fele királyság. Jó ha a harmadiknál észbe kap - bár én olyan mesét még nem olvastam, ahol a kedvezményezett úgy nyitott volna, hogy az elsõ kívánságom az, hogy teljesítsd minden kívánságomat. Mert ilyen esetben például megfelelõ kihívásnak látszik filmet csinálni a második két kívánságról. Tudniillik lehet-e még két óhajunk azután, hogy az elsõvel elintéztük az összes további teljesülését - vagy azt eltehetjük vésztartaléknak mint afféle jótállási jegyet? Vagy az már semmi?

Kifogja a hajlott korú földmûves az aranyhalat, aki a megvesztegést látja a legcélravezetõbbnek hirtelen támadt nehézségei orvoslására. "Teljesítem három kívánságodat, agg pór!" Az efféle lehetõségek rendszerint megrendítik a kicsinylelkû népeket (vö.: magyarországi politikusok gazdasági körülményeinek idõnkénti alakulása). A paraszt is elrontja elõször szinte mindig, rõf kolbász, valami palota, fele királyság. Jó ha a harmadiknál észbe kap - bár én olyan mesét még nem olvastam, ahol a kedvezményezett úgy nyitott volna, hogy az elsõ kívánságom az, hogy teljesítsd minden kívánságomat. Mert ilyen esetben például megfelelõ kihívásnak látszik filmet csinálni a második két kívánságról. Tudniillik lehet-e még két óhajunk azután, hogy az elsõvel elintéztük az összes további teljesülését - vagy azt eltehetjük vésztartaléknak mint afféle jótállási jegyet? Vagy az már semmi?

A nemes gondalat, mely szerint mi lenne, ha az élet kívánságmûsor lenne, a mozi megalapítása óta piszkálja a filmesek csõrét. Ez jó is, rossz is. Jó, mert a befogadó számára bõségesen szolgál összehasonlítási alappal, játszva állapíthatjuk meg egy-egy nekiveselkedésrõl, hogy hol van a helye. Ugyanezért lehet persze rossz is, hisz számosan rakták már elég magasra a lécet ahhoz, hogy legalábbis gyanakodva fogadjunk minden új és újabb próbálkozást a tárgyban. Utóbbi kijelentés lehetõséget ad egy érdekes kísérletre: talán a Kocka címû - némi nagyvonalúsággal ígéretesnek minõsíthetõ - jelentkezésével magának nevet szerzett alkotó, Vincenzo Natali arcát kellene megnézni, mikor azt mondjuk neki: "Mondd csak, szép öcsém, hát ez a Nothing aztán lesz-e olyan jó film, mint a Stalker?" Lefogadom, csak nézne. Elintézné annyival, hogy mi vagyunk a hülyék - ami pedig nem sok jóval kecsegtetõ hozzáállás. Pláne annak fényében, hogy a napnál is világosabb: Tarkovszkij híres filmje a kívánságmûsor ágazat egyik vitán felül álló csúcsteljesítménye. Emlékeznek, mi vár a Zónában hõseinkre?

De az is meglehet, hogy a jó nevû Vincenzo elértené a dolgot, és csak csippentene a szemével: "Hát, megtettem, ami tõlem tellett."

Ám ez az összehasonlítás nemcsak afféle retorikai fordulat, mely azt lenne hivatott képpé formálni, hogy ezúttal itt egy nagyobb szabású kutyaütészetnek lehetünk tanúi, de ez nem volt mindig így, bezzeg az én idõmben... A világért sem, hiszen a szálak messzebb vezetnek jóval. És az sem mindegy, hogy honnan indulnak. A kívánság-tárgy vizsgálatakor mindig az legyen az elsõ, hogy megnézzük, ki is szorul abba a helyzetbe, hogy kívánjon. Kire fér rá népmesei jóvátétel? Erre a mûvészet teljesen kizárólagos választ volt képes adni - eddig (nekem lenne egy-két ötletem). Jelesül: ránk, mindig csak ránk. Mindig csak mi szorulunk megváltásra, sohase más. Megváltásra, no attól még messze vagyunk, miféle megváltás az, amely - pláne beteljesedõ - kívánságok alapján jut ki? Nem állítom, hogy Natali olyan komoly ember, mint Tarkovszkij, de közlendõnk szempontjai miatt érdemes megbízni benne (negatív feltételezéseket nem bírna ki a szövegszerkezet). Eszerint viszont, hogy mi történt velünk az elmúlt bõ negyedszázadban, arra bõséges következtetésekkel szolgálhat az összevetés. Ki a mi? Kik indulnak a Zónába? S ki az két fiatalember, aki most a rászorulók dresszében lép fel? Mit tud a Zóna sokáig elérhetetlennek ható titkos szobája? Mi a semmi? Mivel szolgál a képesség, mely a nagyszámú és megoldhatatlannak tûnõ gondok elõl a semmibe repít? Mi a gondja magának a stalkernek? Mi elõl jutnak a semmibe a Nothing hõsei? És hogyan viszonyulnak a rászorultság kiváltó okai a két példában egymáshoz?

Annyival jobb filmet csinált-e Tarkovszkij, mint amennyit a világ változott, vagy sokkal többel? És ezen az - itt még ki nem mondott, még nem állított - "sokkal többön" mi múlik? Mérhetõ-e Tarkovszkijjal ma bármi? Az alkotói, de még inkább a gyártói, forgalmazói szándékok számításon kívül hagyhatók-e egy ilyen méricskélésnél? Ha Natali egyértelmûen gazdasági alapú szórakoztató filmet csinált, akkor milyet csinált a citált jelentõs pályatárs? Pályatársak-e egyáltalán? Megnyugtatok mindenkit, azok. És szerintem ma már nem lehet semmit Tarkovszkijban és Felliniben mérni.

Ha jobban belegondolok, a különbözõ fizikai, kémiai huncutságokat is hülyeség volt a tudomány híres mûvelõirõl elnevezni. Mi az a szavatossági idõ? Az emlékezet konvertibilitása? Felõlem.

Mindazonáltal Natali egy még mindig érdekesnek ható kérdésrõl egy mérsékelten invenciózus dolgozatot tett le az asztalra. Ám az sajnálatosan le nem tagadható, hogy látja a helyes irányt.

- ts -

Forgalmazza a Mokép

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”