Film: Neohíg (Moszkva tér)

  • - sissova -
  • 2001. október 4.

Zene

"h, azok a belbudai surmókkal átivott történelmi pillanatok! Róluk csinált diplomafilmet Török Ferenc, nagyban és színesben. Igazi pazarló lazaság sugárzik belőle, mintegy folytatása a felhőtlen, házibulizós gyermekkornak. Egy rendező, aki nem erőlködik, nincs mivel ugyanis, hanem szemlélődik.
"h, azok a belbudai surmókkal átivott történelmi pillanatok! Róluk csinált diplomafilmet Török Ferenc, nagyban és színesben. Igazi pazarló lazaság sugárzik belőle, mintegy folytatása a felhőtlen, házibulizós gyermekkornak. Egy rendező, aki nem erőlködik, nincs mivel ugyanis, hanem szemlélődik.

Kedves mozijárók, a magyar film új korszaka kezdődik, amit úgy hívnak: neohíg. Na ja, a történetmesélés se könnyű. Pedig nekem is volna egy jó történetem rendszerváltás előtti veszprémi gimis divatcsövesekről, akik örültek annak, hogy a pártházak elé aluljárókat építenek, mert így nekik is jutott saját, mint a pestieknek.

A Moszkva tér című film ennyire nem szellemes, inkább bájos. Mintha maga a forgatás is egy laza, százötvenedik házibuli keretében zajlott volna. Olyan zavarba ejtően súlytalan, hogy ezért fogják szeretni. A rétegfilmség kirekesztő attitűdje sincs meg benne, mert a fiatalságé ugyan, de már az anyám is kérdezgette, hogy megnézze-e, mert futótűzként terjedt a hír a nyugdíjasklubban, hogy ez az ő fiatalkoráról szól. Csak azért, mert benne van az a szó a címében, hogy Moszkva. Suttogó propaganda.

Nekem, bár nem így éltem meg a rendszerváltást (az anyám sem volt nagyon politikus persze, inkább privát), tapétának elmegy, még moziba is hajlandó voltam elmenni miatta, annyi jót mondtak róla. Mert ezt a filmet bizony elkezdték kanonizálni, ellentétben a szándékával. Bevallom, jól szórakoztam, nem kellett súlyos gondolatokkal árnyékharcolnom közben. Nem is szeretem, ha a moziban basztatva vagyok. Tehát működik, hígul az agyam, mint kalefosnak a csavarlazítótól.

Kiveszett belőlem a fikció utáni vágy? Nem, de most mit várjak? Meteót?

Most már olyan, mintha panaszkodnék, pedig nem, miért ne mondhatná ki egy rendező szemérmesen, hogy ennyi. Ifjúsági. Tetszett, vagy nem tetszett, kész. Hiszen nem üldözi rémálmaiban a fiatal magyar Truffaut-nak kell lennem gondolata.

Egy dolog azért igazán tetszett benne, hogy az arcok többsége elég jól össze lett válogatva. És hogy mintha nem is esett volna nehezükre, hogy gimisként gimiseket játsszanak, a rendezőnek sem, aki szimpatikus tévelygő, hogy egykori önmagát vezényelje.

Az idősebb női figurák már inkább elgondolkodtatnak. Szerettem az igazgatónő titkos gyilkos mosolyát és a nagymami akut barázdáit, ez a két arc kísért a műből igazán. A fényképezés (Garas Dániel) sem alábecsülendő, pedig nem lehetett ebben a történetben annyira elszabadulni vele. Kihozták belőle a főiskolás maximumot.

A filmzenéről is fogunk még hallani biztos, mert bár csak aláfestés, de Temesvári Balázs és a Porzó befelé forduló, lefojtott, céltalan tombolásában érzem a vágyat a függetlenedés után.

Azért ha lemegyek a Moszkva térre, nem ez a film jut róla eszembe.

- sissova -

Moszkva tér; színes, magyar, 2000, 88 perc; írta és rendezte: Török Ferenc; fényképezte: Garas Dániel; szereplők: Karalyos Gábor, Pápai Erzsi, Csatlós Vilmos, Béres Ilona; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.