Film: Pepin, a gall (Pofa be!)

  • - ts -
  • 2004. január 22.

Zene

Nem átallom: betegre röhögtük magunkat, majdnem végig, ezerszer látott francia burleszk a nagyszívű, ám elmegyenge balfácánról egy erre szakosodott majsztró elővezetésében, korunk két bálványszínészével, mi is kéne még? Tényleg semmi, de azon talán érdemes lenne elmorfondírozni, mi is lehetett volna ebből, ha rendesen megcsinálják. Nyilván szinte ugyanez, de azért mégis. Tán kicsit más.
Nem átallom: betegre röhögtük magunkat, majdnem végig, ezerszer látott francia burleszk a nagyszívű, ám elmegyenge balfácánról egy erre szakosodott majsztró elővezetésében, korunk két bálványszínészével, mi is kéne még? Tényleg semmi, de azon talán érdemes lenne elmorfondírozni, mi is lehetett volna ebből, ha rendesen megcsinálják. Nyilván szinte ugyanez, de azért mégis. Tán kicsit más.

Gondolom, úgy lehetett, hogy valakinek támadt egy ötlete, mi lenne, ha Depardieu és Reno ökörködnének valami tisztes összeg (húszmillió euró) megszerzésének céljából, a szófosó bolond és a hallgatag nehézfiú, jaj, ez bizony csuda klassz, épp rá is ér a veterán rendező, aki anno Pierre Richard és Gerard Depardieu hasonigényű dolgait forgatta, nosza csapjunk bele. S az ideát vad geggelés követte, majd üstöllést forgatás. A nagy nekibuzdulásban egy kicsit elfelejtettek forgatókönyvet írni, sebaj, egy olyan tapasztalt szakelem, mint Francis Veber biztosan jó mozit csinál egy brainstorming jegyzőkönyvéből is. Nagyot nem tévedtek, de letagadhatatlan, hogy egy összecsapott, befejezetlen komédia lett a vége, amiben a fiúk persze megint zseniálisak, ahogy az már szokásuk nekik. A befejezetlenséget meg nyugodtan betudhatjuk a siker őszinte és bőszemű reményének, mit tesz isten, ebből tán még egy dögös kis folytatás is kikerekedhet, előfordul az manapság mindgyakran. Alig várjuk.

Az idei tél második olyan darabja ez, melyben a nagy Gerard-t komédiázni látjuk, nekem a Balhé jobban tetszett, leginkább az idengenbeli (Chicago) mérkőzés és Johnny Hallyday miatt. Ám az biztos, Depardieu remek nevettető. De miért? Talán elfogytak a francia történelem és kultúrhistória héroszai, mindet eljátszotta már Vidocq-tól Napóleonig? (Most, hogy lefogyott szépen, De Gaulle is jöhetne, az orra voltaképpen megvan hozzá.) Vagy, ami talán kicsit rosszabbul hangzik, Tati hazájának elfogytak a nemzetközileg is piacképes komikusai, sehol egy Fernandel? Funés, Bourvil, hol vagytok? Még egy incifinci Couluche se csörtet a csalitban, nemhogy 4, egy Charlotte sincs sehol. Lám, van élet utánuk is. Hívják Depardieu-t! Szóljatok a köpcösnek!

Persze a totális foci múlt századi sikere óta tudható, az univerzális tehetségeké a pálya, az a menő, aki ugyanolyan jól támad, mint védekezik, s ha kell, a hálóőr posztján is megállja a helyét. Jean Renót sem most látjuk először komédiában. És ugyan kinek hiányzik Funés mondjuk a gonosz Javert szerepében, hogy Johanna főinkvizítoráról már ne is beszéljünk.

Összegezve a tapasztaltakat, mindenkit csak arra biztathatunk, menjen röhögni. Nyolcvanöt perc az egész, kész főnyeremény.

- ts -

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.