Film: Régi jó elvtársaink (Koltai Róbert: Csocsó)

  • - ts -
  • 2001. december 13.

Zene

Kaláb. Megint egy jó kis film a kalábról. Lehet, hogy ez egy iskola? Egy irály? Tudja a krampusz, mindenesetre ha én lennék a Pofosz, biztos, hogy hörögnék, egyrészt megszokásból, másrészt meg erre tán odafigyelne a tévé, de nem én vagyok.
Kaláb. Megint egy jó kis film a kalábról. Lehet, hogy ez egy iskola? Egy irály? Tudja a krampusz, mindenesetre ha én lennék a Pofosz, biztos, hogy hörögnék, egyrészt megszokásból, másrészt meg erre tán odafigyelne a tévé, de nem én vagyok.

Először nekem se tetszett: A tanú kétségtelen humora mögött hátsó szándékok vigyorogtak. De a 6:3-mal már nem volt semmi bajom, voltaképpen bírtam. Most meg harsányan röhögtem azon a jeleneten, amikor Koltai tolmácsol. Ha már a 6:3 szóba jött, az is szép, ahogy - szerintem nem véletlenül - a Csodacsatár beidéződik a Csocsóba.

Nem pontosan citálom, de direkt:

Az volt ám a szép világ,

térdig ért a szar... szünet, szünet, szünet... kaláb, ugye ismerik.

Koltai Róbert filmje az ötvenes évek elején játszódik, sok a gond Acélvárosban, a focicsapatnak föl kéne jutni az NB I-be, kéne egy jó kis május elsejei ünnepség, a vasmű aranyszívű párttitkárának folyton lelép az apósa, menne vissza szegény Tokajba, ilyenek. A világ zord, vagy annak igyekszik mutatni magát, de tele van derék emberekkel, s a dolgok minduntalan jóra fordulnak. Az alkotók nem különösebben hagyják magukat befolyásolni a történelemtől, nem fenyegeti őket olyan veszély, mitől a tények mocsarába vesznének. Ami azt illeti, a néző is ki van segítve, könnyű túltenni magunkat minden effélén, hisz a népszerű dalmű, a Szeressük egymást, gyerekek filmre írott változata pereg a vásznon. Ha akarom, egy nettó ars poetica. Ez Koltai. Szeressetek engemet, mert ha nem, durcás leszek.

Mondják meg, lehet egy ilyen kérésnek ellentmondani? Ugye, nem!

Mit ad ezért cserébe a rendező-főszereplő? Eddigi filmkészítői pályájának

második legjobb dolgozatát,

az opus magnum, a Sose halunk meg kistestvérét, mely korántsem érdemek nélküli darab. Remek színészek, markáns hangulat, ami egyként ejti rabul nézőjét és az alkotókat. ´ket speciel nem biztos, hogy kellett volna, mert úgy tűnik, majd minden jelenet kicsit hoszszabb a kelleténél, ám vitathatatlanul a tűréshatáron belül. Mindez gyakorlatilag a mozi egészére is érvényes.

Külön dicsérendő az a láthatóan heroikus küzdelem, amit a direktor napjaink vígjáték-készítési módija ellen folytat, s melynek végén persze elbukik rútul, ami akkor is szomorú, ha tudjuk, nem volt egy szikrányi esélye sem. Bár. A kötelező reklámkűrökről beszélek. K. például jól választott témát, nincs az a velejéig romlott producer a világon, aki egy ötvenes években játszódó magyar filmbe bele merné erőltetni mondjuk egy mobiltelefon hirdetését vagy a közreműködő vendéglátó-ipari tévé óriásplakátját. Ám az elszánás sok mindenre képes. Mindegy, a konzervgyár még elmegy, a gyomorkeserű viszont ciki, azt is inkább a Sose halunk megből átmentett keretjátékba kellett volna szuszakolni, ha már ezen a Magyarországon nem éri be annyival a pénzadó, hogy ott a neve a főcímen. De nem kéne az ilyesmire szót vesztegetni, csak attól félek, hogy jön egy nemzedék, aki majd azt hiszi, csak így lehet filmet csinálni, hogy a film ilyen. Nem ilyen, ugorjunk!

Éljenek a jó párttitkárok és azok, akik a maguk módján a rossz ÁVO-sokat is szeretik, mert övék a mennyek országa.

- ts -

Csocsó, avagy Éljen május elseje!; színes magyar film, 2001, 91 perc; rendezte: Koltai Róbert; fényképezte: Máté Tibor; zene: Dés László; szereplők: Koltai Róbert, Kovács Adél, Gáspár Sándor, Máté Gábor, Pogány Judit, Stohl András; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.