Lemez: Nullapontok és leletmentés (Eötvös Péter új felvételei)

  • Csengery Kristóf
  • 2001. december 13.

Zene

Zeneszerzői életművét a modernség és a hagyomány sajátos szimbiózisa, karmesteri munkásságát a felfedezőkedv és az értékek megtisztításának törekvése jellemzi. Eötvös Péter (sz.: 1944) legutóbbi lemezei, amelyek a Budapest Music Center kiadásában láttak napvilágot (BMC CD 063; BMC CD 058), mindkét minőségében elénk állítják a Zeneakadémia egykori neveltjét, aki 35 éve Nyugat-Európában él, s ott is vált világhírűvé.
Zeneszerzői életművét a modernség és a hagyomány sajátos szimbiózisa, karmesteri munkásságát a felfedezőkedv és az értékek megtisztításának törekvése jellemzi. Eötvös Péter (sz.: 1944) legutóbbi lemezei, amelyek a Budapest Music Center kiadásában láttak napvilágot (BMC CD 063; BMC CD 058), mindkét minőségében elénk állítják a Zeneakadémia egykori neveltjét, aki 35 éve Nyugat-Európában él, s ott is vált világhírűvé. Az első CD-n már a művek párosítása is ellentmond a megszokásnak: Eötvös tavaly keletkezett opusa, a zeroPoints és minden idők alighanem legtöbbet nyúzott szimfonikus alkotása, Beethoven V. szimfóniája hallható a felvételeken. E kettő együtt önmagában is meghökkentő, az előadás azonban fokozza a meglepetést. Míg Eötvös ciklusát a Svéd Nemzeti Zenekar, a Göteborgs Symfoniker adja elő, a Sors szimfónia a kortárs zenére szakosodott, kis létszámú német szólistaegyüttes, az Ensemble Modern hangszerein szólal meg.

Eötvös Péter a zeroPointsban pályatársa, a jubiláns Pierre Boulez előtt tiszteleg (Boulez 2000-ben volt 75 éves): a cím a francia karmester-komponista immár kortárs zenei klasszikussá vált darabja, az Eötvös által gyakran vezényelt Domaines (1968) egy mozzanatára utal. Itt Boulez a partitúra próbaszámait nem 1-essel, hanem 0-val kezdi. Eötvös írja: "A mester iránti tiszteletből én csak a 0 és az 1 közötti távolságot mertem megcélozni, így lettek a tételek címei 0.1, 0.2... a 0.9-ig, úgyhogy az 1-es számot el sem értem." Ne higgyük azonban, hogy a Nullapontok valamiféle becketti kopárságot tárnak elénk, A játszma vége civilizáció utáni hangulatát. Ellenkezőleg: a zeroPoints éppen gazdagságával, sűrű eseményritmusával hat. A változatos történés pazar zenei lakomát tár a hallgató elé; a dallamok, a hangszín-kombinációk

lebilincselően újszerűek,

a kilenc egybefüggő, rövid tétel sorozata azonban mindeközben a hagyomány számos elemét is felhasználja. Arányos (3 + 3 + 3 tételes), klasszikus nagyforma bontakozik ki gyors-lassú-gyors beosztással; olyan műfajokat vagy formaelemeket vélünk felismerni, mint scherzo és korál vagy repríz és kóda. Üdítően fűszerezi a kompozíciót a dzsessz hatása (Eötvös nagy kedvelője és értője a dzsessznek). Azt tapasztalhatjuk meg, amiről a bevezetőben esett szó: a zeneszerző a vadonatújat és a régit elegyíti, izgalmas eredménnyel.

Hasonlóan inspiráló a beethoveni Ötödik felvétele, amelyből kiderül, hogy ez a mű nem is olyan, csak hírbe hozták. Eötvös világos formálású, tiszta vonalrajzú, mindvégig áttekinthető hangzású, és tegyük hozzá: érzelmekkel, indulatokkal sem fukarkodó olvasata arra figyelmeztet, hogy a Theater an der Wien-beli ősbemutató (1808) óta eltelt közel kétszáz év során az V. szimfóniát az egymást követő karmestergenerációk kíméletlenül eltorzították: a 19. század a romantika, a 20. a megalománia jegyében bolygatta meg a kompozíció arányait. Holott - Eötvös és az Ensemble Modern kitűnő felvétele legalábbis ezt sugallja - e mű mondandója nem igényel túlzásokat. A hangzás erejéhez tömörség és határozottság kell, nem nehézsúlyú zenekar; a tragikus tartalom pedig toporzékolás és melldöngetés nélkül is önmagáért beszél. Mondhatnánk, Eötvös Péter egyszerű dolgot cselekedett: lefejtette a műről a rárakódott modorosságok fedőrétegét. Ha ez ilyen könnyű,

miért nem teszik meg a többiek?

- kérdezhetnénk. A válasz: nem áll érdekükben. A sok manír ugyanis ápol és eltakar - eltereli a figyelmet a produkció kidolgozatlanságairól. Márpedig az Ötödik igencsak kényes mű, mint a látszólag egyszerű kompozíciók általában. Kevesen képesek úgy elvezényelni, hogy közben nincs takargatnivalójuk. Eötvös Péter e kevesek egyike.

Hasonló leletmentés történik Eötvös egy másik lemezén, amelyen két alapvető fontosságú Bartók-művet vezényel: a Junge Deutsche Philharmonie A csodálatos mandarint, a Gustav Mahler Jugendorchester a Concertót játssza a karmester keze alatt, a 90-es évek elejéről származó, turnén rögzített élő koncertfelvételeken. Az együttesek kiválasztása, akárcsak az V. szimfónia esetében, ezúttal is jelkép értékű. "Ifjú szívekben élek" - mondhatná Adyval Bartók, ha látná, hogy a pedagógusként is elkötelezett karmester a legfiatalabbak élén hozza létre a Mandarin és a Concerto olyan előadását, amely felülmúlja a rozsdás öreg gépezetként működő felnőtt társulatok teljesítményét. Aki valaha is hallotta Európa jelentős ifjúsági zenekarait, tudja: ezek az együttesek nemcsak válogatottan virtuóz fiatal hangszeresekkel büszkélkedhetnek, de az ügyszeretet, az elfogulatlan figyelem és a romlatlan lelkesedés terén is verhetetlenek. A nagy múltú, híres szimfonikus együttesek, amelyekben a tapasztalt öreg rókák ülnek, ebben nem érhetik utol pályakezdő kollégáikat. Tudta ezt Eötvös is, amikor sok más sztárkarmesterrel együtt vállalta, hogy foglalkozik az ifjúsági zenekarokkal. Az eredmény hallható. A csodálatos mandarin előadása egyszerre feszesen ritmikus és élettelien rugalmas; az előadás atmoszféra-teremtő ereje a hallgató szeme elé idézi a pantomim színpadi látványát. A Concerto öt tétele öt zenei magatartás plasztikus portréjaként bontakozik ki előttünk: az előadás pontos, fegyelmezett és szellemes, a zenekari teljesítményben ott az egyes tagok egyéni ambíciója és az egymásra figyelés művészi közösséget teremtő áramkörének feszültsége.

Csengery Kristóf

A Magyar Narancs november 8-i számában megjelent lemezkritikám (Mindenség-szerelem, 39. oldal) egy mellékmondatában a Teldecnek ajándékoztam Kent Nagano felvételét Messiaen Assisi Szent Ferenc című opera-oratóriumáról, holott e kiadvány a Deutsche Grammophon gondozásában jelent meg. A hibáért az olvasók és a kiadó elnézését kérem.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.