Lemez: Kiszámított széthullás (Garbage: Beautiful Garbage)

  • - bogi -
  • 2001. december 13.

Zene

"Bombázzuk le a sztárcsináló gyárakat, durrantsuk ki az agymosó buborékokat" - énekli a Garbage énekesnője a Parádé című új számukban, ezzel együtt azonban távolról sem a Radikális sláger című irományom (MN, idei 46. szám) második fejezete következik. Éppen ellenkezőleg.
"Bombázzuk le a sztárcsináló gyárakat, durrantsuk ki az agymosó buborékokat" - énekli a Garbage énekesnője a Parádé című új számukban, ezzel együtt azonban távolról sem a Radikális sláger című irományom (MN, idei 46. szám) második fejezete következik. Éppen ellenkezőleg. "Megvan a helye az előregyártott popnak is. Mindaddig rendben van, amíg az előadó nem próbál meg valami másnak a maszkjában feltűnni" - idézem megint Shirley Mansont, és részemről is pontosan ugyanezt gondolom az első két Garbage-lemezről (Garbage, 1995; Version 2.0, 1998). A sztori: összeállt három negyvenes amerikai zenész-producer pasi, majd egy MTV-klip nyomán "felszedtek" egy skót énekescsajszit, és megcsinálták saját gitárpopverziójukat. A modern hangszerelésen kívül ugyan nem volt semmi eredeti a zenéjükben, mégis működött, hiszen a Butch Vig - Nirvana-, Smashing Pumpkins-, Helmet-, Sonic Youth-producer, illetve -hangmérnök - vezette banda nagyon is tudta, mitől döglik. Továbbá Manson őszinte megnyilvánulásai ("a zenekarban mindenkinek nagyobb a melle, mint nekem") és példaképeinek (Nico, Blondie, Patti Smith, PJ Harvey stb.) nyíltan vállalt nyúlása révén egész szimpatikus összkép alakult ki bennem: a Garbage egy vérprofik által kitervelt "művészkedős" slágergyár, amely nem akar más lenni, mint ami.

Ha a most megjelent harmadik Garbage-album egyszerűen csak gyengébb lenne, mint az előzőek, frankón nincs ez a cikk. Az igazi szomorúságot az adja, hogy a Garbage pont abba az egógondokat felmutató pozícióba csúszott át, amely ellen annyit kárál. "Okos, nihilista és szexuálisan túlfűtött" - írja a Beautiful Garbage kritikusa, s míg a két szélső jellemzéssel újat nem mondott, az a középső nekem bizony fáj. Mert szinte az egyetlen "valós" dal a lemezen a "fiúk és lányok a másik nem klotyójában" tárgykört feldolgozó kislemezsláger, felszabadítom az elméd és az androgíniád (kétneműség), vegyél el (meg) mindent, ami beindít, avagy basszunk meg bárkit tartalommal. Ez legalább a máról szól, a többi szám ellenben kamu és nyavalygás. Ha egyszer nyilvánvaló, hogy csupán úgy csinálunk, mintha, akkor ne vegyük már oly komolyan magunkat. "Olyan unalmas az élet, ha semmiben sem hiszünk", "" doktor, haldoklunk" - púder, akárcsak a CD-korong színe. A Silence is Golden vége felé Manson egy az egyben hozza Hazel O´Connor hangszínét az Üvegtörőkből, de közben nem fogja szegényem, hogy az elődök által ténylegesen "megüvöltött" rendszer őt már bedarálta. Kihűlt az ifjonti hév, és az űrt a pénz, a hatalom, illetve három lefáradt manus képében Amerika töltötte be. Az album dallamainak a zöme szétcsúszik, a valamit mondani akartam típusú szövegek erőtlenek, a balladákból teljes meg nem éltség árad.

Egy talmi világ hazug zenéjéhez lopott cím (a Gyönyörű szemetet egy Courtney Love-dalból túrták) és koppintott design dukál. Számos cybergiccsművész által feldolgozott téma tuningolt látvánnyal, de agyilag lelapítva köszön vissza a borítón, illetve videoklipben, s ugyanaz zavar bennük, mint a zeneanyagban: legalább a "szétesésünk" ne legyen már komputerrel szabályozott és ilyen rafináltan, kimódoltan irányított.

- bogi -

Garbage: Beautiful Garbage, Mushroom/PIAS/BMG, 2001

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.