Film: Vasorr és vaskalap (Marc Foster: Én, Pán Péter)

  • - köves -
  • 2005. február 24.

Zene

Well, well, úgy rémlik, ebben az utcában is jártunk már. Aggodalomra persze semmi ok, ennyi Edward-korabeli felöltõ és elegánsan lóbált sétapálca - csakis a szívünknek oly kedves századfordulós Londonban rakhatott ki H. G. Wells idõgépe

Well, well, úgy rémlik, ebben az utcában is jártunk már. Aggodalomra persze semmi ok, ennyi Edward-korabeli felöltő és elegánsan lóbált sétapálca - csakis a szívünknek oly kedves századfordulós Londonban rakhatott ki H. G. Wells időgépe. Ez a díszlet, mely arisztokratástul és hasfelmetszőstül, utcalányostul és elefántemberestül igencsak kedves a szemünknek, ezúttal egy híres íróról, az ő híres művéről és a híres mű megírásához ihletet adó aprónépről mesél. A kérdéses irodalmi nagyság Pán Péter szülőatyja, a Johnny Deppre megtévesztésig hasonlító J. M. Barrie, a kérdéses apróságok pedig az apa nélkül cseperedő Davies fiúk - szám szerint négyen -, akikbe az éppen alkotói válságban szenvedő író szokásos parki sétája során botlik. A meglehetősen fotogén orgonasípok mellé vonzó özvegyasszony is jár, de a dráma elengedhetetlen tartozéka a lánya és unokái furcsa új barátját rossz szemmel néző vasorrú nagymama és a férje kalandozásai-ba hideg mosollyal beletörődő, besavanyodott feleség is. A nyugati világ egyik legnépszerűbb mesedarabjának keletkezéstörténete tehát korántsem csak a gyermeki fantázia ünnepe, hanem a felnőttkori képmutatás és vaskalaposság, nem utolsósorban pedig egy házasságtörés tanmeséje is. Ha pedig már bevezetőnkben hangot adtunk a korabeli díszletek keltette elégedettségünknek, ideje, hogy kalapot emeljünk a valóságot mesévé alakító gyerekperspektíva invenciózus alkalmazása előtt is. Végeredményben egy szavunk sem lehet: kutyával és árvákkal, tüdőbajjal és londoni köddel rég láthattunk ehhez foghatóan finom kidolgozású, megbízhatóan ódivatú képeskönyvet. Abból a fajtából, amit nem kell eldugdosni a vasorrú nagymamák elől sem.

- köves -

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.