Film: Vasorr és vaskalap (Marc Foster: Én, Pán Péter)

  • - köves -
  • 2005. február 24.

Zene

Well, well, úgy rémlik, ebben az utcában is jártunk már. Aggodalomra persze semmi ok, ennyi Edward-korabeli felöltõ és elegánsan lóbált sétapálca - csakis a szívünknek oly kedves századfordulós Londonban rakhatott ki H. G. Wells idõgépe

Well, well, úgy rémlik, ebben az utcában is jártunk már. Aggodalomra persze semmi ok, ennyi Edward-korabeli felöltő és elegánsan lóbált sétapálca - csakis a szívünknek oly kedves századfordulós Londonban rakhatott ki H. G. Wells időgépe. Ez a díszlet, mely arisztokratástul és hasfelmetszőstül, utcalányostul és elefántemberestül igencsak kedves a szemünknek, ezúttal egy híres íróról, az ő híres művéről és a híres mű megírásához ihletet adó aprónépről mesél. A kérdéses irodalmi nagyság Pán Péter szülőatyja, a Johnny Deppre megtévesztésig hasonlító J. M. Barrie, a kérdéses apróságok pedig az apa nélkül cseperedő Davies fiúk - szám szerint négyen -, akikbe az éppen alkotói válságban szenvedő író szokásos parki sétája során botlik. A meglehetősen fotogén orgonasípok mellé vonzó özvegyasszony is jár, de a dráma elengedhetetlen tartozéka a lánya és unokái furcsa új barátját rossz szemmel néző vasorrú nagymama és a férje kalandozásai-ba hideg mosollyal beletörődő, besavanyodott feleség is. A nyugati világ egyik legnépszerűbb mesedarabjának keletkezéstörténete tehát korántsem csak a gyermeki fantázia ünnepe, hanem a felnőttkori képmutatás és vaskalaposság, nem utolsósorban pedig egy házasságtörés tanmeséje is. Ha pedig már bevezetőnkben hangot adtunk a korabeli díszletek keltette elégedettségünknek, ideje, hogy kalapot emeljünk a valóságot mesévé alakító gyerekperspektíva invenciózus alkalmazása előtt is. Végeredményben egy szavunk sem lehet: kutyával és árvákkal, tüdőbajjal és londoni köddel rég láthattunk ehhez foghatóan finom kidolgozású, megbízhatóan ódivatú képeskönyvet. Abból a fajtából, amit nem kell eldugdosni a vasorrú nagymamák elől sem.

- köves -

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.