mi a kotta?

Finom emberek

  • mi a kotta
  • 2017. április 30.

Zene

„Egyetlen róla írt életrajz vagy portré sem hiteles. Az írásokból egy zsémbes, szomorú, meghasonlott ember képe bontakozik ki, holott ő mindennek épp az ellenkezője volt. Amikor nem dolgozott, mindig mosolygott, nevetett, tele volt életkedvvel. Hatvan­évesen olyan volt, mint egy tizenöt éves kamasz. Futkosott a kertben, labdázott velem, volt egy kutyája, amelyik hétszer egymás után tudta az orrával elkapni a labdát, anélkül, hogy leejtette volna. Úgy betanította, mint valami cirkuszi állatot. De bridzselni is nagyon szeretett. Imádott autózni, öt-hatszáz kilométeres utakat is megtett, a sofőrje ilyenkor általában mellette ült az utasülésen, mert a nagyapám, bár volt sofőrje, maga szeretett vezetni. Száguldani! És komoly döntéseket tudott hozni harminc másodperc alatt. Azt a házat például, ahol ma is élünk Svájcban, kereken harminc másodperc alatt vette meg. Valakivel ebédelt, és az említette neki, hogy látott egy eladó házat, gyönyörű helyen: nem érdekli? De, nézzük meg! – mondta a nagyapám. A kávé után odamentek, kiszálltak a kocsiból, Serge megállt, és azt mondta, igen. Egy órán belül az övé volt. És mondok még valamit. Soha nem hallottam kiabálni, vitatkozni, veszekedni. Soha. Hihetetlenül finom ember volt.” Unokája emlékezett vissza ily méltányolható elfogultsággal Szergej Rahmanyinovra, aki ilyen is volt alighanem. Ami viszont egészen bizonyos, hogy a zongoráról nem­igen tudott többet bárki is a huszadik században, s erről a közeli napokban Gyenyisz Macujev zongorakoncertjén győződhetünk majd meg újólag (Nemzeti Hangversenyterem, április 5., fél nyolc).

Merthogy újra elérkezett a Budapesti Tavaszi Fesztivál időszaka, ami idén három és fél hétnyire terjed. Macujeven kívül pedig egész sereg vendég érkezik majd: a nyitónap estéjére például a Lausanne-i Kamarazenekar és a karmester Bertrand de Billy (Zeneakadémia, március 31., fél nyolc). A műsor első felét két nagy Ravel-mű, a Couperin sírja és a G-dúr zongoraverseny fogja alkotni – egy olyan szerzőtől, aki ugyancsak hihetetlenül finom ember volt, ám akinek az életében a Rahmanyinovénál, mint közismert, sokkal tragikusabb szerep jutott az automobilnak.

Itt lesz azután még a dél-afrikai születésű szoprán, Pumeza Matshikiza, a stuttgarti operatársulat tagja, hogy áriaestet adjon az Óbudai Danubia Zenekar és vezetőjük, Hámori Máté társaságában (Zeneakadémia, április 1., fél nyolc). „Csillaga rendkívül dinamikusan emelkedik” – olvassuk a dekoratív Matshikizáról (képünkön) a fesztivál reklámanyagában, s ez elég is ahhoz, hogy kíváncsisággal tekintsünk e koncert elébe. Ahogyan várjuk a Prágai Filharmónia Kórusának vendégfellépését is: ők Dvořák fájdalmasan szép Stabat Materét fogják előadni magyar és cseh énekes szólistákkal, valamint a MÁV Szimfonikus Zenekarral közös koncertjükön (Zeneakadémia, április 6., fél nyolc).

Mindeközben az Erkelben kezdetét veszi a vidéki és határon túli operatársulatok immár szokásos tavaszi vendégjárása. Az elkövetkező néhány napban a kolozsváriak a Don Giovannit (április 4., hét óra), a győriek a Traviatát (április 5., hét óra), a szegediek A trubadúrt (április 6., hét óra), a debreceniek pedig a Bánk bánt (április 7., hét óra) hozzák majd elibénk.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”