mi a kotta?

Finom emberek

  • mi a kotta
  • 2017. április 30.

Zene

„Egyetlen róla írt életrajz vagy portré sem hiteles. Az írásokból egy zsémbes, szomorú, meghasonlott ember képe bontakozik ki, holott ő mindennek épp az ellenkezője volt. Amikor nem dolgozott, mindig mosolygott, nevetett, tele volt életkedvvel. Hatvan­évesen olyan volt, mint egy tizenöt éves kamasz. Futkosott a kertben, labdázott velem, volt egy kutyája, amelyik hétszer egymás után tudta az orrával elkapni a labdát, anélkül, hogy leejtette volna. Úgy betanította, mint valami cirkuszi állatot. De bridzselni is nagyon szeretett. Imádott autózni, öt-hatszáz kilométeres utakat is megtett, a sofőrje ilyenkor általában mellette ült az utasülésen, mert a nagyapám, bár volt sofőrje, maga szeretett vezetni. Száguldani! És komoly döntéseket tudott hozni harminc másodperc alatt. Azt a házat például, ahol ma is élünk Svájcban, kereken harminc másodperc alatt vette meg. Valakivel ebédelt, és az említette neki, hogy látott egy eladó házat, gyönyörű helyen: nem érdekli? De, nézzük meg! – mondta a nagyapám. A kávé után odamentek, kiszálltak a kocsiból, Serge megállt, és azt mondta, igen. Egy órán belül az övé volt. És mondok még valamit. Soha nem hallottam kiabálni, vitatkozni, veszekedni. Soha. Hihetetlenül finom ember volt.” Unokája emlékezett vissza ily méltányolható elfogultsággal Szergej Rahmanyinovra, aki ilyen is volt alighanem. Ami viszont egészen bizonyos, hogy a zongoráról nem­igen tudott többet bárki is a huszadik században, s erről a közeli napokban Gyenyisz Macujev zongorakoncertjén győződhetünk majd meg újólag (Nemzeti Hangversenyterem, április 5., fél nyolc).

Merthogy újra elérkezett a Budapesti Tavaszi Fesztivál időszaka, ami idén három és fél hétnyire terjed. Macujeven kívül pedig egész sereg vendég érkezik majd: a nyitónap estéjére például a Lausanne-i Kamarazenekar és a karmester Bertrand de Billy (Zeneakadémia, március 31., fél nyolc). A műsor első felét két nagy Ravel-mű, a Couperin sírja és a G-dúr zongoraverseny fogja alkotni – egy olyan szerzőtől, aki ugyancsak hihetetlenül finom ember volt, ám akinek az életében a Rahmanyinovénál, mint közismert, sokkal tragikusabb szerep jutott az automobilnak.

Itt lesz azután még a dél-afrikai születésű szoprán, Pumeza Matshikiza, a stuttgarti operatársulat tagja, hogy áriaestet adjon az Óbudai Danubia Zenekar és vezetőjük, Hámori Máté társaságában (Zeneakadémia, április 1., fél nyolc). „Csillaga rendkívül dinamikusan emelkedik” – olvassuk a dekoratív Matshikizáról (képünkön) a fesztivál reklámanyagában, s ez elég is ahhoz, hogy kíváncsisággal tekintsünk e koncert elébe. Ahogyan várjuk a Prágai Filharmónia Kórusának vendégfellépését is: ők Dvořák fájdalmasan szép Stabat Materét fogják előadni magyar és cseh énekes szólistákkal, valamint a MÁV Szimfonikus Zenekarral közös koncertjükön (Zeneakadémia, április 6., fél nyolc).

Mindeközben az Erkelben kezdetét veszi a vidéki és határon túli operatársulatok immár szokásos tavaszi vendégjárása. Az elkövetkező néhány napban a kolozsváriak a Don Giovannit (április 4., hét óra), a győriek a Traviatát (április 5., hét óra), a szegediek A trubadúrt (április 6., hét óra), a debreceniek pedig a Bánk bánt (április 7., hét óra) hozzák majd elibénk.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.