Lemez

Távolról boldogabb

Szabó Benedek és a Galaxisok: Focipályákon sétálsz át éjszaka

  • - minek -
  • 2017. április 30.

Zene

Szabó Benedek Bajáról, a kultikus helyi zenekar, a Gyökkettő éléről katapultált Budapestre, ahol viszont másik, Zombie Girlfriend névre hallgató, minimalista, lo-fi hálószobapop projektje révén ismerte meg az akkor még szűkebbre szabott publikum.

A 2013-ban alakult Galaxisok nagyobb léptékű vállalkozás, már csak azért is, mert Szabó végleg kikötött a magyar nyelvű dalok komponálásánál, s milyen jól tette! Sorra megjelenő, a jól megírt, szellemes szövegeket fülbemászó dalok szövetébe rejtő lemezei (Kapuzárási piknik, 2013; A legszebb éveink, 2015) meg a sikeres koncertek lassan őt is a karizmatikus szerző-előadóknak kijáró magasságokba emelik; vannak, akik egyenesen Cseh Tamással meg Lovasival emlegetik egy napon, bár ő inkább Cohenre vagy a Clientelére szokott hivatkozni.

A mostani, harmadik nagylemez, a Focipályákon sétálsz át éjszaka kellemesen változatos album. A korábbinál jóval vastagabb hangzás megbízhatóan idézi saját hivatkozási pontjukat, a hatvanas éveket, egyúttal azt is, hogy az utolsó három évtized angolszász típusú gitárzenéi visszanyúlnak a hatvanas-hetvenes évek hagyományához. De most van benne egy határozott posztpunk íz, a shoegaze/dreampop zengetés pedig talán több is, mint korábban. A szövegek is gördülékenyek, bennük van az a csöppnyi keserűség, túlfeszített önreflexió, ami érdekessé teszi őket. Kérdés persze, hogy ez a keserédes szembenézés, a fogyó iróniával keretezett dezillúzió leköti-e végig a befogadót, de a jól kitalált előadásmód, a dalok ügyes szerkesztése, a nyakunkba zúdított melódiák és Günsberger Ákos hol zúgó, hol csilingelő gitártémái nemcsak megkapóak, de képesek magukkal ragadni. Szabó szövegeiben tényleg van annyi csavar, hogy érdemes legyen kinyitni a fület, és meghallani, ami egyedül rá jellemző. Talán éppen a mindent tromfoló, végül a komor témákat is legyőző életörömöt – például az Éjfél című számban –, amit neki is csak addig hiszünk el, amíg le nem jár a lemez.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.