Lemez

Távolról boldogabb

Szabó Benedek és a Galaxisok: Focipályákon sétálsz át éjszaka

  • - minek -
  • 2017. április 30.

Zene

Szabó Benedek Bajáról, a kultikus helyi zenekar, a Gyökkettő éléről katapultált Budapestre, ahol viszont másik, Zombie Girlfriend névre hallgató, minimalista, lo-fi hálószobapop projektje révén ismerte meg az akkor még szűkebbre szabott publikum.

A 2013-ban alakult Galaxisok nagyobb léptékű vállalkozás, már csak azért is, mert Szabó végleg kikötött a magyar nyelvű dalok komponálásánál, s milyen jól tette! Sorra megjelenő, a jól megírt, szellemes szövegeket fülbemászó dalok szövetébe rejtő lemezei (Kapuzárási piknik, 2013; A legszebb éveink, 2015) meg a sikeres koncertek lassan őt is a karizmatikus szerző-előadóknak kijáró magasságokba emelik; vannak, akik egyenesen Cseh Tamással meg Lovasival emlegetik egy napon, bár ő inkább Cohenre vagy a Clientelére szokott hivatkozni.

A mostani, harmadik nagylemez, a Focipályákon sétálsz át éjszaka kellemesen változatos album. A korábbinál jóval vastagabb hangzás megbízhatóan idézi saját hivatkozási pontjukat, a hatvanas éveket, egyúttal azt is, hogy az utolsó három évtized angolszász típusú gitárzenéi visszanyúlnak a hatvanas-hetvenes évek hagyományához. De most van benne egy határozott posztpunk íz, a shoegaze/dreampop zengetés pedig talán több is, mint korábban. A szövegek is gördülékenyek, bennük van az a csöppnyi keserűség, túlfeszített önreflexió, ami érdekessé teszi őket. Kérdés persze, hogy ez a keserédes szembenézés, a fogyó iróniával keretezett dezillúzió leköti-e végig a befogadót, de a jól kitalált előadásmód, a dalok ügyes szerkesztése, a nyakunkba zúdított melódiák és Günsberger Ákos hol zúgó, hol csilingelő gitártémái nemcsak megkapóak, de képesek magukkal ragadni. Szabó szövegeiben tényleg van annyi csavar, hogy érdemes legyen kinyitni a fület, és meghallani, ami egyedül rá jellemző. Talán éppen a mindent tromfoló, végül a komor témákat is legyőző életörömöt – például az Éjfél című számban –, amit neki is csak addig hiszünk el, amíg le nem jár a lemez.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.