Föl-földobott hajók

Krulik Zoltán zenész – Makám együttes

Zene

A Makám együttes novemberben a Müpában mutatta volna be Ady-dalait, de le kellett mondania, mert a ze­ne­karvezető Krulik Zoltán kórházba került. Most már túl van rajta, otthon vette fel a telefont, és közben egy új lemeze is kijött… Jobbára Ady-dalokkal, megint.

Magyar Narancs: Hogy viselted a kórházat? Készült leltár vagy számvetés?

Krulik Zoltán: Szerencsémre, nem volt bennem halálfélelem. Az orvosok és a nővérek olyan természetességgel bántak velünk, mintha nem egy járványkórházban feküdnénk oxigénmaszkban. Végig azt a hitet erősítették, hogy meg fogunk gyógyulni. Közben persze imádkoztam. Számvetés, leltár se készült. Az első napokban gyötörtek a le nem adott kották, a félbehagyott pályázatok, de aztán elengedtem őket. Eszter lányom küldött be kottafüzetet. Egy-két apró hangszerelési ötlet és ez a négy sor került bele: „Vénámban kanül / orromban csövek / nikkel kampóról / csöpög belém a lélek.”

MN: Viszont lőttek a Budapest éjszakája szól bemutatójának. Mennyire sínylette meg a Makám ezt a koronás évet?

KZ: A Müpában áprilisban is lett volna egy koncertünk a régi énekesnőinkkel, arra sok meglepetéssel készültünk… És még kábé negyven koncertünk maradt el. A Makám tagjai közül többen tanítanak, ők szerencsésebbek, de vannak, akik a kizárólag a zenére építettek, nekik nehezebb. Szerencsére, több intézmény is kiírt pályázatokat a zenészek, zeneszerzők megsegítésére, és többre mi is sikeresen pályáztunk. Ilyen pályázati pénzből született meg az új lemezünk is és két koncertvideónk.

MN: Az új lemeznek Eladó a hajó a címe, vagyis megint Ady… Két ilyen korong egy év alatt több mint főhajtás. Mitől vált ilyen fontossá Ady? Mennyire rólad, illetve mennyire erről a szerencsétlen országról szól?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.