Föl-földobott hajók

Krulik Zoltán zenész – Makám együttes

Zene

A Makám együttes novemberben a Müpában mutatta volna be Ady-dalait, de le kellett mondania, mert a ze­ne­karvezető Krulik Zoltán kórházba került. Most már túl van rajta, otthon vette fel a telefont, és közben egy új lemeze is kijött… Jobbára Ady-dalokkal, megint.

Magyar Narancs: Hogy viselted a kórházat? Készült leltár vagy számvetés?

Krulik Zoltán: Szerencsémre, nem volt bennem halálfélelem. Az orvosok és a nővérek olyan természetességgel bántak velünk, mintha nem egy járványkórházban feküdnénk oxigénmaszkban. Végig azt a hitet erősítették, hogy meg fogunk gyógyulni. Közben persze imádkoztam. Számvetés, leltár se készült. Az első napokban gyötörtek a le nem adott kották, a félbehagyott pályázatok, de aztán elengedtem őket. Eszter lányom küldött be kottafüzetet. Egy-két apró hangszerelési ötlet és ez a négy sor került bele: „Vénámban kanül / orromban csövek / nikkel kampóról / csöpög belém a lélek.”

MN: Viszont lőttek a Budapest éjszakája szól bemutatójának. Mennyire sínylette meg a Makám ezt a koronás évet?

KZ: A Müpában áprilisban is lett volna egy koncertünk a régi énekesnőinkkel, arra sok meglepetéssel készültünk… És még kábé negyven koncertünk maradt el. A Makám tagjai közül többen tanítanak, ők szerencsésebbek, de vannak, akik a kizárólag a zenére építettek, nekik nehezebb. Szerencsére, több intézmény is kiírt pályázatokat a zenészek, zeneszerzők megsegítésére, és többre mi is sikeresen pályáztunk. Ilyen pályázati pénzből született meg az új lemezünk is és két koncertvideónk.

MN: Az új lemeznek Eladó a hajó a címe, vagyis megint Ady… Két ilyen korong egy év alatt több mint főhajtás. Mitől vált ilyen fontossá Ady? Mennyire rólad, illetve mennyire erről a szerencsétlen országról szól?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.