mi a kotta?

Fölöttébb kevés hanggal

  • mi a kotta
  • 2018. június 10.

Zene

„A vezénylés pillanataiban keresztény vagyok, igen. Kulturálisan, igen. Teológiailag és a doktrínák szerint – nem.” A nagy karmester, zenekar-alapító és bio­farmer, Sir John Eliot Gardiner fogalmazta meg ekképp a benső hithez és a tételes vallásossághoz fűződő árnyalt viszonyát egy régebbi nyilatkozatában. Méghozzá éppenséggel Johann Sebastian Bach műveivel kapcsolatban, melyek közül most négy kantátát szólaltat majd meg a körünkbe közörömre visszatérő Gardiner két együttese: a Monteverdi Kórus és az Angol Barokk Szólisták csapata (Zeneakadémia, május 16., fél nyolc).

A barokk zeneszerző-óriás mint istenbizonyíték – ez a megközelítés éppúgy a Müpa kedd esti programja felé tereli tovább ajánlónkat, akárcsak a historikusan informált előadásmód művelőinek együttesalapítói szorgalma. A Nemzeti Hangversenyteremben ugyanis Vashegyi György Orfeo Zenekara és Purcell Kórusa Händel Messiás oratóriumát fogja előadni, a dublini ősbemutató és a korai londoni produkciók teljes anyagát ígérve (május 15., fél nyolc). Ezeket a korabeli előadásokat folytatólagosan egy árvaház javára rendezték meg, ahogy azt a zenetörténet-írás XVIII. századi úttörője, Charles Burney is feljegyezte: „E szent oratórium, ahogyan eleinte nevezték, mivelhogy szövege teljes egészében a Szentírásból származik, a közönségnél igen nagy tetszést aratott, ezért Händel a legtisztább jótékonyságtól indíttatva arra a dicséretes elhatározásra jutott, hogy a Messiást minden évben előadja az árvaház javára.
S ez így is történt az élete végéig…”

„Ő a mestere valamennyiünknek!” – ezt már Joseph Haydn jelentette ki Händellel kapcsolatban, amikor részt vett az 1790/1791-es londoni Händel-ünnepségeken. Ekkor már persze ő maga is általános ünneplés tárgya és címzettje volt, amit szépen bizonyít, sok egyéb mellett, az a tény is, hogy Az évszakok című oratóriumának egyik legelső, szűk körű megszólaltatásán maga a császárné, a Ferenc császárnak és a Habsburg-dinasztiának 12 gyermeket szülő Mária Terézia (nem az a Mária Terézia, máris mutatjuk családja körében!) énekelte a szoprán szólamot. A legmagasabb személy teljesítményét a szerényen önérzetes szerző így értékelte: „sok ízléssel és kifejezéssel, de fölöttébb kevés hanggal énekelt”. Nos, Az évszakok csütörtökön esedékes előadásán ennél sokkalta avatottabb produkció várható e szólamban, hiszen a Takács-Nagy Gábor által irányított koncert vonatkozó szólistája a remek Szemere Zita lesz (Nemzeti Hangversenyterem, május 17., fél nyolc). A MÁV Szimfonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös vállalkozásának másik két operaénekes közreműködője pedig az egyként hasonló garanciát jelentő Megyesi Zoltán és Kovács István lesz.

Ajánlónk ezúttal hosszúra nyúlik, így érthető, hogy most késő éjszaka végzünk: az Opera GermanLateNight elnevezésű bemutatójának hirdetésével (Kiscelli Múzeum, május 13., kilenc óra). A 18-as karikával ékes produkció Paul Hindemith négy művét ígéri, színművészetis növendékek rendezésében és/vagy koreográfiájával. A négyből két mű magyarországi bemutató gyanánt jut a közönség elé, így most először láthatjuk majd, s mindjárt koreográfiával együtt, Hindemith Wagner-gúnyoló nyitányparódiáját is: A bolygó hollandi nyitánya vonósnégyesre, ahogyan azt egy rossz, üdülőhelyi zenekar reggel 7 órakor a fürdő kútjánál lapról olvassa.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.