folyóirat - ÁRGUS 2008/2

  • - urfi -
  • 2008. december 11.

Zene

Gyönyörű. Nem az, hogy csinos a borító, és találtak egy tisztességes betűtípust (sok, szívemnek kedves periodikánál már ez is előrelépés lenne), hanem, hogy a tördelők mintegy alkotótársként szerepelnek minden szövegnél, és profi munkával kialakítottak egy változatos, de mindig már messziről felismerhető arculatot.
Gyönyörû. Nem az, hogy csinos a borító, és találtak egy tisztességes betûtípust (sok, szívemnek kedves periodikánál már ez is elõrelépés lenne), hanem, hogy a tördelõk mintegy alkotótársként szerepelnek minden szövegnél, és profi munkával kialakítottak egy változatos, de mindig már messzirõl felismerhetõ arculatot. Ezzel a Pallag Zoltán fõszerkesztése alatt két év alatt kétszer megújult lap a Mûúttal és a Kalligrammal egyetemben oázis az irodalmi lapok vizuális sivatagában. Illetve. Ez nem ilyen egyszerû. A címlap öndefiníciója szerint ugyanis az Árgus "nem folyóirat". De mindenesetre nem (csak) irodalmi lap, bár van vers-, próza- és kritikarovata, de a közlemények tárgyköre szokatlanul gazdag (történészinterjú, közvetlenül egy fotósorozat elõtt). Az értekezések között például a tévéregényekrõl, a Maffiózók címû sorozatról, az európai múzeumpolitikáról és a kortárs gyûjteményekrõl, illetve a hírhedt Bodies... A kiállításról olvashatunk az ismeretterjesztéstõl sem ódzkodó, alapos tanulmányokat; miközben Térey verseirõl és a Kazamatákról is szól egy-egy erõs írás. A tematikus rész kétfelé oszlik: szavazás az elmúlt 18 év legjobb regényeirõl és ennek kommentárjai, de ennél érdekesebb az irodalmi blogok, a blogkritika három megközelítése, fõleg Marco Roth jelentése az USA-ból, ahol már (számára) nyilvánvaló, hogy ugyan a "litbloggerek" a "nyilvánosság élcsapata", de õket is elnyelte a piac meg "a rengeteg gépelés, semmi kommunikáció...". A kritikáról szól a Radnóti Sándor-interjú is, ami kicsit túl általánosra sikerült, odakívánkozna mellé egy-két másik vélemény. Ritka és jó, hogy a prózák között vannak fordítások, a költõk között meg fiatalok - de a színvonal itt is, ott is egyenetlen. A zseniális tipográfiában benne-benne maradnak hibák, idén rendszertelen volt a megjelenés, és a kiadvány honlapja halott - ezeken a kifogásokon túl napokig tudnám dicsérni az Árgust.

322 oldal, 1500 Ft

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.