folyóirat - ÁRGUS 2008/2

  • - urfi -
  • 2008. december 11.

Zene

Gyönyörű. Nem az, hogy csinos a borító, és találtak egy tisztességes betűtípust (sok, szívemnek kedves periodikánál már ez is előrelépés lenne), hanem, hogy a tördelők mintegy alkotótársként szerepelnek minden szövegnél, és profi munkával kialakítottak egy változatos, de mindig már messziről felismerhető arculatot.
Gyönyörû. Nem az, hogy csinos a borító, és találtak egy tisztességes betûtípust (sok, szívemnek kedves periodikánál már ez is elõrelépés lenne), hanem, hogy a tördelõk mintegy alkotótársként szerepelnek minden szövegnél, és profi munkával kialakítottak egy változatos, de mindig már messzirõl felismerhetõ arculatot. Ezzel a Pallag Zoltán fõszerkesztése alatt két év alatt kétszer megújult lap a Mûúttal és a Kalligrammal egyetemben oázis az irodalmi lapok vizuális sivatagában. Illetve. Ez nem ilyen egyszerû. A címlap öndefiníciója szerint ugyanis az Árgus "nem folyóirat". De mindenesetre nem (csak) irodalmi lap, bár van vers-, próza- és kritikarovata, de a közlemények tárgyköre szokatlanul gazdag (történészinterjú, közvetlenül egy fotósorozat elõtt). Az értekezések között például a tévéregényekrõl, a Maffiózók címû sorozatról, az európai múzeumpolitikáról és a kortárs gyûjteményekrõl, illetve a hírhedt Bodies... A kiállításról olvashatunk az ismeretterjesztéstõl sem ódzkodó, alapos tanulmányokat; miközben Térey verseirõl és a Kazamatákról is szól egy-egy erõs írás. A tematikus rész kétfelé oszlik: szavazás az elmúlt 18 év legjobb regényeirõl és ennek kommentárjai, de ennél érdekesebb az irodalmi blogok, a blogkritika három megközelítése, fõleg Marco Roth jelentése az USA-ból, ahol már (számára) nyilvánvaló, hogy ugyan a "litbloggerek" a "nyilvánosság élcsapata", de õket is elnyelte a piac meg "a rengeteg gépelés, semmi kommunikáció...". A kritikáról szól a Radnóti Sándor-interjú is, ami kicsit túl általánosra sikerült, odakívánkozna mellé egy-két másik vélemény. Ritka és jó, hogy a prózák között vannak fordítások, a költõk között meg fiatalok - de a színvonal itt is, ott is egyenetlen. A zseniális tipográfiában benne-benne maradnak hibák, idén rendszertelen volt a megjelenés, és a kiadvány honlapja halott - ezeken a kifogásokon túl napokig tudnám dicsérni az Árgust.

322 oldal, 1500 Ft

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.