folyóirat - ÁRGUS 2008/2

  • - urfi -
  • 2008. december 11.

Zene

Gyönyörű. Nem az, hogy csinos a borító, és találtak egy tisztességes betűtípust (sok, szívemnek kedves periodikánál már ez is előrelépés lenne), hanem, hogy a tördelők mintegy alkotótársként szerepelnek minden szövegnél, és profi munkával kialakítottak egy változatos, de mindig már messziről felismerhető arculatot.
Gyönyörû. Nem az, hogy csinos a borító, és találtak egy tisztességes betûtípust (sok, szívemnek kedves periodikánál már ez is elõrelépés lenne), hanem, hogy a tördelõk mintegy alkotótársként szerepelnek minden szövegnél, és profi munkával kialakítottak egy változatos, de mindig már messzirõl felismerhetõ arculatot. Ezzel a Pallag Zoltán fõszerkesztése alatt két év alatt kétszer megújult lap a Mûúttal és a Kalligrammal egyetemben oázis az irodalmi lapok vizuális sivatagában. Illetve. Ez nem ilyen egyszerû. A címlap öndefiníciója szerint ugyanis az Árgus "nem folyóirat". De mindenesetre nem (csak) irodalmi lap, bár van vers-, próza- és kritikarovata, de a közlemények tárgyköre szokatlanul gazdag (történészinterjú, közvetlenül egy fotósorozat elõtt). Az értekezések között például a tévéregényekrõl, a Maffiózók címû sorozatról, az európai múzeumpolitikáról és a kortárs gyûjteményekrõl, illetve a hírhedt Bodies... A kiállításról olvashatunk az ismeretterjesztéstõl sem ódzkodó, alapos tanulmányokat; miközben Térey verseirõl és a Kazamatákról is szól egy-egy erõs írás. A tematikus rész kétfelé oszlik: szavazás az elmúlt 18 év legjobb regényeirõl és ennek kommentárjai, de ennél érdekesebb az irodalmi blogok, a blogkritika három megközelítése, fõleg Marco Roth jelentése az USA-ból, ahol már (számára) nyilvánvaló, hogy ugyan a "litbloggerek" a "nyilvánosság élcsapata", de õket is elnyelte a piac meg "a rengeteg gépelés, semmi kommunikáció...". A kritikáról szól a Radnóti Sándor-interjú is, ami kicsit túl általánosra sikerült, odakívánkozna mellé egy-két másik vélemény. Ritka és jó, hogy a prózák között vannak fordítások, a költõk között meg fiatalok - de a színvonal itt is, ott is egyenetlen. A zseniális tipográfiában benne-benne maradnak hibák, idén rendszertelen volt a megjelenés, és a kiadvány honlapja halott - ezeken a kifogásokon túl napokig tudnám dicsérni az Árgust.

322 oldal, 1500 Ft

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.