folyóirat - KORUNK

  • - urfi -
  • 2009. július 30.

Zene

A kolozsvári lap mintegy nyolcvanéves hagyományokra tekinthet vissza, és az utóbbi húsz év során a célkitűzései lényegüket tekintve változatlanok. A legszélesebb értelemben vett társadalomtudományok köréből válogatott kérdések szervezik a húzórésznek számító tematikus blokkokat, amelyek azzal az igénnyel készülnek, hogy az adott szakterület számára releváns írások a laikust is eligazítsák.
A kolozsvári lap mintegy nyolcvanéves hagyományokra tekinthet vissza, és az utóbbi húsz év során a célkitûzései lényegüket tekintve változatlanok. A legszélesebb értelemben vett társadalomtudományok körébõl válogatott kérdések szervezik a húzórésznek számító tematikus blokkokat, amelyek azzal az igénnyel készülnek, hogy az adott szakterület számára releváns írások a laikust is eligazítsák. Idén már górcsõ alá vétetett a kisebbségkutatás, a reklám világa, a "színházi tér", és sokrétû összeállítás foglalkozott a gazdasági válság mindenféle kihatásaival. Most Szeszek, szerek vannak mûsoron, bár e cím alatt kissé szétfolyó anyagot találunk, leginkább a tudatmódosító szerekrõl, de helyet kapott Szilágyi Vilmos korrekt kis összefoglalója a szexuális függõségrõl, illetve Szendi Gábor foucault-i ihletettségû, remek retorikájú, bár kissé tán elvakult kirohanása a magát tudománynak hazudó, gaz pszichiátriáról. A klinikai pszichiátria ugyanúgy az emberi szabadság indokolatlan korlátozása, mint a droghasználat kriminalizálása, olvashatjuk össze a fentiekkel a blokk leginspiratívabb írását, a pszichiáter (!) Thomas Szasz könyvének részletét, aki azonban túllép ezen a közhelyen, és a tiltást nemcsak a szabadság-, hanem a tulajdonjog elleni merényletként is kritizálja, a droghasználókat pedig nem bûnözõnek, nem is betegnek, egyszerûen fogyasztónak tartja. Szasz karakán nyitottsága és okos szigora után kiábrándítóak Albert-Lõrincz Enikõ Erdélyi drogtérképének frázisai: gyógykezelés szükségessége; drogoskarrier; a drogkereskedelem, ami "lezülleszti a résztvevõket"; sajátos életforma - épp ezeket a berögzült fogalmakat segíthet kimozdítani Szasz esszéje.

Az állandó rovatokban most is számos erdélyi vonatkozás: a nagy történész, Kelemen Lajos végrendeletének elemzése, recenziók helytörténeti munkákról, Szabédi László szellemi pályaképe - és így tovább, a "digitális függõviszony" és az idõ filozófiája felé.

128 oldal, 500 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.