folyóirat - PLURALICA

  • - urfi -
  • 2009. április 9.

Zene

Imponáló - mert szokatlan - a szerkesztői vakmerőség, az induló folyóirat bemutatkozó száma. A szegedi orgánum a bizonytalankodás és útkeresés fázisait elegánsan átugorva teljes vértezetben lép elénk: valószínűleg hazánk legszebb és legdrágább irodalmi fókuszú lapja született meg, határozott szerkesztői vízióval.
Imponáló - mert szokatlan - a szerkesztõi vakmerõség, az induló folyóirat bemutatkozó száma. A szegedi orgánum a bizonytalankodás és útkeresés fázisait elegánsan átugorva teljes vértezetben lép elénk: valószínûleg hazánk legszebb és legdrágább irodalmi fókuszú lapja született meg, határozott szerkesztõi vízióval. A könyvnyi terjedelmû gyûjtemény Kortárs észt száma kizárólag a kis északi nép irodalmával foglalkozik, ami nyilvánvalóan se a nagyközönség, se a szakma számára nem az a hajmeresztõ izgalom, mely miatt percek alatt szétkapkodnák a lapot. Végignézve a gazdag anyagot, be kell vallanunk, hogy elõítéleteink ismét tévedésnek bizonyultak: az észteknél zajlik az élet, ahogy az egyik tanulmány címe fogalmaz: "nyitottság és életerõ" árad a sokszínû (és szükségszerûen változó színvonalú) irodalmi válogatásból, a Pluralica számára készült összefoglaló esszékbõl, a kicsit iskolás interjúkból és a magyarul még ismeretlen és fordításban már megjelent könyveket egyaránt szemlézõ kritikákból. Leginkább a társadalmi érzékenységre, a szociális témák elõtérbe kerülésére lehetünk figyelmesek, illetve a különbözõ literátus csoportosulások alapvetõ fontosságára. Jobb pillanatokban a szövegek - nem tudok jobb szót - frissességére. Az értekezõ részek alatt végig udvarias és tájékozott szerkesztõi jegyzetek.

A színesben prezentált, hangsúlyosan figuratív képzõmûvészeti anyag bámulatos, kurátoroknak kötelezõ olvasmány. Ha jól veszem ki az elõszóból, a Pluralica a jövõben is marginális témákat körüljáró tematikus számokkal jelentkezik majd. Kérdés, hogy ebben a szélsõséges sokoldalúságban ki tud-e alakulni a lapnak egy sajátos hangja, markáns szerzõgárdája - hogy lesznek-e állandó olvasói. Félek, hogy nem. Pedig egy minden ízében átgondolt, nagy vállalkozásról van szó. Úgyhogy szurkolok.

428 oldal, 2500 forint, szerkesztik: Lõrincz Gergely, Domokos Johanna, Gáborják Ádám

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.