Forró rágógumik (Négy új rocklemez)

  • Greff András
  • 2007. június 28.

Zene

Az úgynevezett nyári rocklemez lendületes, rövid és mérsékelten gondterhelt számokból épül fel. Az alábbi négy album ilyen - stilárisan, no meg a minőség terén persze mutatkoznak eltérések.
Az úgynevezett nyári rocklemez lendületes, rövid és mérsékelten gondterhelt számokból épül fel. Az alábbi négy album ilyen - stilárisan, no meg a minőség terén persze mutatkoznak eltérések.

Queens Of The Stone Age: Era Vulgaris A jó hír az, hogy a két évvel ezelőtti, meglehetősen töketlen Lullabies To Paralyze-t simán veri az Era Vulgaris. Ugyanakkor ez sem hibátlan munka. Kérdés persze, hogy volt-e valaha ilyenje a stoner rock legsikeresebb, egyúttal egyik leginnovatívabb zenekarának? Az ösztönös bemutatkozás (QOTSA, 1998) jöhet szóba esetleg, de azért mérget arra sem vennék; a Rated R felemás volt, a Songs For The Deaf meg túlságosan hosszúra nyúlt; a negyediket már érintettük az elején.

Egy zseniális zenekarnál persze még a közepes is elég tisztességeset bír szólni: az új anyagról voltaképp el lehet hallgatni az I'm Designert, ami inkább érdekesen megtervezett vizsgadarab, mint erős rockdal (ily módon a címadás persze perfekt), meg a színehagyott Make It With Chut is, pláne, hogy ezzel ki is merül a panaszlista. Ezúttal megint működnek a darabjaira hullás határa felé örvénylő betépett dalok is, szóval tényleg nincs haragÉ

Azonban egy-két igazán nagyszabású dal, melyekért élni-halni lehetne, hiányzik nekem erről a lemezről. Az album két slágere (Sick, Sick, Sick; 3's & 7's) sem ilyen, meg a Run, Pig, Run sem, annak ellenére, hogy egy perc negyvennél olyan perverz gitárriff masírozik bele véres-trágyás csülökkel, hogy az ólajtó adja a másikat. Erős anyag, mégsem könnyű úgy igazán odáig lenni érte. (Interscope/Universal, 2007) **** és fél

Ozzy Osbourne: Black Rain Szegény hülye Ozzy olyan mértékben blamálta magát az utóbbi években a mifelénk is népszerű valóságshow-jával (The Osbournes), hogy alig hihette bárki is, létezhet e mélypontról méltóságteljes visszatérés a mikrofonállvány mögé. Ez a lemez viszont elég sokat tehet azért, hogy legalább átmenetileg kirángassa hősünket a retardált vén szar kategóriájából. Újat mondjuk abszolút nem hoz, az eddigi legjobb Ozzy-lemezekhez (Blizzard Of Ozz, 1980; No More Tears, 1991) sem érdemes mérni, ám amolyan félig tradicionális (számszerkezetek, dallamkincs), félig korszerű (alaposan lehangolt, zúzós gitárok) melodikus metálnak abszolút rendben van. Sőt: az I Don't Wanna Stop meg a címadó nagyszerű szerzemények.

A hangzás sajnos elég plasztik, a balladák rettenetesek. (Epic/Sony, 2007) ***

Manic Street Preachers: Send Away The Tigers Amikor néhány héttel ezelőtt megjelent az első kislemez erről az albumról, egy dologban egészen biztosak lehettünk: a Manicsnek, melytől immár, az ezredforduló óta kiadott munkái fényében senki sem várt ilyesmit, sikerült összehoznia az idei év egyik legnagyobb rockslágerét. Ez a Your Love Alone Is Not Enough egyszerűen tökéletes: egymást múlják felül benne a verzék, a refrének és a különböző extrarészek, és persze nem csak ragadós, de roppant szívszorító is - hiszen elsődlegesen az öngyilkosságról énekel benne duettet James Bradfield a cardigansos Nina Perssonnal. Ritka szép és finom dal - komolytalanság volna még egy hasonlót várni ettől a lemeztől. De akkor mi öleli körbe a gyöngyszemet? A Send Away The Tigers jó levegőjű rádiórock - szerencsére inkább a walesi banda korai, gitárgazdagabb munkáira kacsint vissza. Nem egy Holy Bible, de sok a jó szám (Autumnsong, Underdogs, Send AwayÉ legkivált) - legföljebb a politizálásból kellett volna visszavenni, hiszen darab ideje minden ilyesmire vállalkozó angolszász zenekar ugyanazt a (dögunalmas) nótát fütyöli. Mennyivel klasszabb, amikor a szerelemről és megbánásról énekelnek, meg amikor az utalások a könnyűzene mérföldkövei és nem Lee Harvey Oswald irányába mutatnak! (Columbia/Sony, 2007) ****

Turbonegro: Retox A 90-es évek végén e norvég zenekar ugyanolyan sokat jelentett a zenemániásoknak, mint néhány évvel korábban Quentin Tarantino a filmbuziknak. A Turbonegro éppúgy idézetet halmozott idézetre, stíluselemeket forgatott ki, és épített föl mindebből egy roppant ütős és döbbenetesen szórakoztató új egészet, mint a jeles Los Angeles-i tékás, csak persze neki nem a film-, hanem a poptörténet jelentette az elsődleges forrást. Visszataszító, pofátlan, veszélyes és kirívóan okos volt - egészen az 1998-as feloszlásáig. Azóta megÉ A visszatérést megörökítő dokumentumfilmet (The ResErection) leszámítva nem volt igazán meggyőző kiadványa - és akkor már erről a Retoxról is dalolunk. A legsúlyosabb, hogy míg az előző Party Animalson azért volt néhány sziporkázó megnyilvánulás, ezen az új anyagon egyetlen igazán szellemes dal sincsen. Thomas "Happy-Tom" Seltzer (a zenekari szünet alatt oslói üzleti tanácsadó, majd kabarészerző) interjúiban százszor briliánsabb szövegeket ereszt el, mint ezekben az erőltetetten jópofiskodó, rémes, Geszti Pétert idéző rímkényszerrel megírt strófákban, s az alattuk szóló zene is csak egy kicsivel jobb: ezúttal már (a szokásos pankendroll-glam keverék mellett) a 80-as évek metálja is képbe került, de ezek az új elemek, csakúgy, mint az utalások, taszítóan számító módon, hideg szívvel vannak a gyengécske számokba dolgozva. A legviccesebb még az idétlen Doors-parafrázis (I am the Lizard King - I can eat anything - hallható a zsírosodást éltető Everybody Loves A Chubby Dude-ban) - ne kelljen mondani, milyen baromi sovány ez. (Bitzcore, 2007) ** alá

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.