Forró rágógumik (Négy új rocklemez)

  • Greff András
  • 2007. június 28.

Zene

Az úgynevezett nyári rocklemez lendületes, rövid és mérsékelten gondterhelt számokból épül fel. Az alábbi négy album ilyen - stilárisan, no meg a minőség terén persze mutatkoznak eltérések.
Az úgynevezett nyári rocklemez lendületes, rövid és mérsékelten gondterhelt számokból épül fel. Az alábbi négy album ilyen - stilárisan, no meg a minőség terén persze mutatkoznak eltérések.

Queens Of The Stone Age: Era Vulgaris A jó hír az, hogy a két évvel ezelőtti, meglehetősen töketlen Lullabies To Paralyze-t simán veri az Era Vulgaris. Ugyanakkor ez sem hibátlan munka. Kérdés persze, hogy volt-e valaha ilyenje a stoner rock legsikeresebb, egyúttal egyik leginnovatívabb zenekarának? Az ösztönös bemutatkozás (QOTSA, 1998) jöhet szóba esetleg, de azért mérget arra sem vennék; a Rated R felemás volt, a Songs For The Deaf meg túlságosan hosszúra nyúlt; a negyediket már érintettük az elején.

Egy zseniális zenekarnál persze még a közepes is elég tisztességeset bír szólni: az új anyagról voltaképp el lehet hallgatni az I'm Designert, ami inkább érdekesen megtervezett vizsgadarab, mint erős rockdal (ily módon a címadás persze perfekt), meg a színehagyott Make It With Chut is, pláne, hogy ezzel ki is merül a panaszlista. Ezúttal megint működnek a darabjaira hullás határa felé örvénylő betépett dalok is, szóval tényleg nincs haragÉ

Azonban egy-két igazán nagyszabású dal, melyekért élni-halni lehetne, hiányzik nekem erről a lemezről. Az album két slágere (Sick, Sick, Sick; 3's & 7's) sem ilyen, meg a Run, Pig, Run sem, annak ellenére, hogy egy perc negyvennél olyan perverz gitárriff masírozik bele véres-trágyás csülökkel, hogy az ólajtó adja a másikat. Erős anyag, mégsem könnyű úgy igazán odáig lenni érte. (Interscope/Universal, 2007) **** és fél

Ozzy Osbourne: Black Rain Szegény hülye Ozzy olyan mértékben blamálta magát az utóbbi években a mifelénk is népszerű valóságshow-jával (The Osbournes), hogy alig hihette bárki is, létezhet e mélypontról méltóságteljes visszatérés a mikrofonállvány mögé. Ez a lemez viszont elég sokat tehet azért, hogy legalább átmenetileg kirángassa hősünket a retardált vén szar kategóriájából. Újat mondjuk abszolút nem hoz, az eddigi legjobb Ozzy-lemezekhez (Blizzard Of Ozz, 1980; No More Tears, 1991) sem érdemes mérni, ám amolyan félig tradicionális (számszerkezetek, dallamkincs), félig korszerű (alaposan lehangolt, zúzós gitárok) melodikus metálnak abszolút rendben van. Sőt: az I Don't Wanna Stop meg a címadó nagyszerű szerzemények.

A hangzás sajnos elég plasztik, a balladák rettenetesek. (Epic/Sony, 2007) ***

Manic Street Preachers: Send Away The Tigers Amikor néhány héttel ezelőtt megjelent az első kislemez erről az albumról, egy dologban egészen biztosak lehettünk: a Manicsnek, melytől immár, az ezredforduló óta kiadott munkái fényében senki sem várt ilyesmit, sikerült összehoznia az idei év egyik legnagyobb rockslágerét. Ez a Your Love Alone Is Not Enough egyszerűen tökéletes: egymást múlják felül benne a verzék, a refrének és a különböző extrarészek, és persze nem csak ragadós, de roppant szívszorító is - hiszen elsődlegesen az öngyilkosságról énekel benne duettet James Bradfield a cardigansos Nina Perssonnal. Ritka szép és finom dal - komolytalanság volna még egy hasonlót várni ettől a lemeztől. De akkor mi öleli körbe a gyöngyszemet? A Send Away The Tigers jó levegőjű rádiórock - szerencsére inkább a walesi banda korai, gitárgazdagabb munkáira kacsint vissza. Nem egy Holy Bible, de sok a jó szám (Autumnsong, Underdogs, Send AwayÉ legkivált) - legföljebb a politizálásból kellett volna visszavenni, hiszen darab ideje minden ilyesmire vállalkozó angolszász zenekar ugyanazt a (dögunalmas) nótát fütyöli. Mennyivel klasszabb, amikor a szerelemről és megbánásról énekelnek, meg amikor az utalások a könnyűzene mérföldkövei és nem Lee Harvey Oswald irányába mutatnak! (Columbia/Sony, 2007) ****

Turbonegro: Retox A 90-es évek végén e norvég zenekar ugyanolyan sokat jelentett a zenemániásoknak, mint néhány évvel korábban Quentin Tarantino a filmbuziknak. A Turbonegro éppúgy idézetet halmozott idézetre, stíluselemeket forgatott ki, és épített föl mindebből egy roppant ütős és döbbenetesen szórakoztató új egészet, mint a jeles Los Angeles-i tékás, csak persze neki nem a film-, hanem a poptörténet jelentette az elsődleges forrást. Visszataszító, pofátlan, veszélyes és kirívóan okos volt - egészen az 1998-as feloszlásáig. Azóta megÉ A visszatérést megörökítő dokumentumfilmet (The ResErection) leszámítva nem volt igazán meggyőző kiadványa - és akkor már erről a Retoxról is dalolunk. A legsúlyosabb, hogy míg az előző Party Animalson azért volt néhány sziporkázó megnyilvánulás, ezen az új anyagon egyetlen igazán szellemes dal sincsen. Thomas "Happy-Tom" Seltzer (a zenekari szünet alatt oslói üzleti tanácsadó, majd kabarészerző) interjúiban százszor briliánsabb szövegeket ereszt el, mint ezekben az erőltetetten jópofiskodó, rémes, Geszti Pétert idéző rímkényszerrel megírt strófákban, s az alattuk szóló zene is csak egy kicsivel jobb: ezúttal már (a szokásos pankendroll-glam keverék mellett) a 80-as évek metálja is képbe került, de ezek az új elemek, csakúgy, mint az utalások, taszítóan számító módon, hideg szívvel vannak a gyengécske számokba dolgozva. A legviccesebb még az idétlen Doors-parafrázis (I am the Lizard King - I can eat anything - hallható a zsírosodást éltető Everybody Loves A Chubby Dude-ban) - ne kelljen mondani, milyen baromi sovány ez. (Bitzcore, 2007) ** alá

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.